စင္စစ္မႏၲေလးသၾကၤန္ဟူသည္ကား ဂီတပြဲေတာ္ႀကီး တစ္ရပ္ျဖစ္ခဲ့သည္။ ျမန္မာ့ရိုးရာ မွန္စီေရႊခ်၊ ပဉ႐ူပပတ္မထမ္း ဆိုင္းဝိုင္းႀကီးမ်ားျဖင့္ ျမန္မာ့ဂီတ၊ ျမန္မာ့အကကို ပုံေအာကြန႔္ျမဴးသည့္ ပြဲေတာ္ႀကီးလည္းျဖစ္၏။ ထို့ျပင္ တစ္၀ အယုတ္အလတ္အျမတ္မေရြးကိုယ့္ရင္ထဲရွိသမၽွ အႏုပညာကို စိတ္ေရာ ကိုယ္ပါ ေဖာ္ထုတ္ျပ၊ ေဖာ္ထုတ္ခြင့္ရွိသည့္ ပြဲေတာ္ႀကီးလည္း ျဖစ္သည္။
"မိုး မိုး ...မိုး .... လား ေမာင္ရို့ ....၊
ေလေလ .... ေလ... လား .... ေမာင္ရို့....
ဘုန္းေတာ္ႀကီးလို့ သက္ေတာ္ရွည္ ....
တို့တစ္ေတြ . . . ေရခ်မ္းအိုးႀကီး . . ." ဟူေသာ ရင္ထဲရွိသည့္ ေစတနာကို လွစ္ဟသည့္အသံမွ အစျပဳ၍ . . .
"ဥပုသ္သည္ကို ေရမပက္နဲ႔ ၊ ငရဲႀကီးလိမ့္မယ္ . . .၊
ခြက္စုတ္ႀကီးနဲ႔ ပက္တာေလာက္ေတာ့ ရီတာေပါ့ ရီတာေပါ့ . . ." စေသာ ေနာက္ေျပာင္က်ီစယ္သည့္ အသံမ်ားလည္း ဟစ္လာၾကသည္။ ထိုအသံမ်ားကား သုံးခ်က္စည္းအတြင္း၊ ကာရန္ကိုက္အသံမ်ားျဖစ္၏။ ေရွးကတည္းက ေခၚခဲ့တာ ... သံခ်ပ္တဲ့...။
ၿမိဳ့မ သံခ်ပ္
၁၉၄၇ ခုႏွစ္ သၾကၤန္မွာပင္ ၿမိဳ့မကဲ့သို့ေသာ ဂီတဦးစားေပးအသင္းႀကီးမွ ပင္ သံခ်ပ္မ်ားထိုးခဲ့သည္။ ဆိုသူ၊ တီးသူ၊ ကခုန္သူမ်ားအၾကား ေပ်ာ္ရႊင္ဖြယ္ ေပါင္းကူးလည္းျဖစ္ခဲ့၏။
- ေငြငန္းျဖဴနဲ႔ ေရႊမန္းသူ၊ သေျပပန္းယူကာ သြားစို့ဘုရား၊
- ေငြငန္းစီးလို့ ေရဖ်န္းခံ၊ ေရႊနန္းဆန္တာ ၿမိဳ့မ"ပါပဲ။
- ေငြငန္း႐ုပ္နဲ႔ထြက္လို့လာ၊ ၿမိဳ့မေမတၱာ ျဖဴျဖဴေဖြးေဖြး....၊
- ၿမိဳ့မ လာေပါ့ ခင္ပ်ိဳကညာ၊ ထင္သလိုသာပက္ၾကေပေတာ့၊
- လူေခ်ာလူလွ လက္ေရြးစင္၊ ရွက္ေသြးခင္ရင္၊ မွိတ္လို့သာပက္၊
- ေလာင္းလိုက္ပက္လိုက္ႏႊဲရွာသူ၊ အသည္းမွာပူတာ၊ ေအးေပါ့ ေအးေပါ့၊
- ေကသီေရာ့ရဲ ထုံးေက်ာ့ေႏွာင္၊ ျပဳံးေတာ့မေယာင္ ခင္တို့ရွုေပး၊
- ၾကည္သာတြဲ႕တြဲ႕ႏြဲ႕ဟန္မူ၊ တကယ့္စံမတူ လွတဲ့ေၾကာ့မွူး၊
- ၿမိဳ့မအသင္းနဲ႔ ကတဲ့သူ၊ ဘ၀တူတူ၊ ဆုယူမွန္းစို့၊
- အကေကာင္းတဲ့ လွေကခိုင္၊ မေငြၿမိဳင္လို ကတတ္ရဲ့လား၊
- ၿမိဳ့မေငြငန္း ဘဝင္ၾကည္၊ ခင္မဒီေတြ၊ ကၾကပါဦး၊
- ေရပက္သူဇာ၊ လွကညာ၊ ကရတာေကြးတာ ယဥ္စစပဲ၊
- ေခၽြးကေလးစို့ေပါ့ကတဲ့ခင္၊ ၿမိဳ့မလာရင္ အေမာေျပေပါ့၊
- ျပဳံးလိုက္ ရယ္လိုက္ လွတာေတြ၊ ဘ၀တာရွည္၊ လွနိုင္ေစသား၊
- ရွုလို့မ၀ ေရႊမန္းလယ္၊ ေငြငန္းမယ္လို့ ေခၚလိုက္ခ်င္ရဲ့ ...
- နည္းနည္းပက္လို့၊ ၀ဘူးခင္၊ ၿမိဳ့မလာရင္ ရႊဲေအာင္ပက္ေတာ့၊
- တူရိယာဘက္ ထိပ္တန္းတင္၊ ၿမိဳ့မတီးရင္ ေဗထိ ေဗထိ ....။ ။
လူထုအသံ သၾကၤန္
ျမန္မာ့ရိုးရာ အတာသၾကၤန္သည္ ျမန္မာတို့၏စိတ္ရင္းႏူးညံ့သိမ္ေမြ႕မွုႏွင့္ ယဥ္ေက်းေသာအႏုပညာကို လူတိုင္းေစ့ ေဖာ္ထုတ္ခံစားနိုင္ၾကသည့္ အမ်ိဳးသားပြဲေတာ္ျဖစ္ေလရာ ျမန္မာအမ်ားစုရွိသည့္ မၲေလးသၾကၤန္သည္ ျမန္မာ့ရိုးရာအတာသၾကၤန္သ႐ုပ္ကို အပီဆုံးေဖာ္ထုတ္နိုင္ခဲ့သည့္ ပြဲေတာ္ ျဖစ္ခဲ့ဖူးသည္။ စစ္ႀကီးမျဖစ္ခင္က ၁၃၀၀ ျပည့္ႏွစ္သၾကၤန္၊ စစ္ႀကီးအၿပီး ၁၉၄၇ ေရႊမန္းေတာင္ရိပ္ခိုသၾကၤန္၊ ၁၉၅၀ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးသၾကၤန္၊ ၁၉၅၁ ျပည္ေထာင္စုသၾကၤန္မ်ားကား အႏုပညာစြမ္းရည္အျမင့္မားဆုံးမွတ္တိုင္ မ်ား စိုက္ထူနိုင္ခဲ့တာလည္း ျငင္းလို့မရ...။ ထို့ေနာက္ ၁၉၆၂၊ ၆၃၊ ၆၄၊ ၆၅ သၾကၤန္မ်ားတြင္လည္း အစိုးရဌာန မ႑ပ္ခ်ည္း ၄၀၊ အမ်ိဳးသားအလွျပ အသင္းႏွင့္ အမ်ိဳးသမီးဧည့္ခံမ႑ပ္ မ်ား ၅၀ ေက်ာ္ျဖင့္ ၿခိမ့္ၿခိမ့္သဲခဲ့ ေသာ သၾကၤန္မ်ားခ်ည္းျဖစ္ခဲ့၏။ ဘုန္းေတာ္ႀကီးလို့ သက္ေတာ္ရွည္၊ တို့တစ္ေတြ ေရခ်မ္းအိုးႀကီး . . . ဟု စတင္ကာ သံခ်ပ္ထိုးခဲ့သည့္ အစဥ္ အလာကလည္း မပ်က္မယြင္းထြန္း ကားခဲ့ရာ . . . ၊ သီခ်င္းဂီတႏွင့္အတူ သံခ်ပ္ကလည္း သၾကၤန္၏ခ်စ္စရာ့ ဓေလ့ျဖစ္ခဲ့သည္။ နိုင္ငံေရးအသိ အျမင္ ႂကြယ္၀လာျခင္းႏွင့္အတူ နိုင္ငံ့သမိုင္းကိုလည္း ပုံေဖာ္ကာ က်ိဳးေၾကာင္းဆင္ျခင္သိျဖင့္ ေခတ္ ကိုလည္း ေဝဖန္တည့္မတ္သည့္ သံခ်ပ္မ်ားကား သၾကၤန္ေပ်ာ္ ပရိသတ္၏ သည္းေျခႀကိဳက္မ်ား ျဖစ္ခဲ့သည္။ လူထုအသံ သၾကၤန္ ။
ေျမဩဇာအျပည့္ရွိသည့္ ပ်ိဳးခင္းႀကီး
မႏၲေလးမွာ တစ္ေခတ္တစ္ခါက အရပ္သားမ်ားထဲမွ အႏုပညာသမားေတြ ခပ္မ်ားမ်ား ထြက္ေပၚခဲ့တာ "သၾကၤန္" ေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ သၾကၤန္သည္ မိမိတို့ရင္တြင္းရွိေနေသာ အႏုပညာဗီဇကို နိုးထေစသလို ပ်ိဳးေထာင္အညြန႔္ အေညႇာက္ထြက္ရွင္သန္ႀကီးထြားရာ ေျမဩဇာအျပည့္ရွိသည့္ ပ်ိဳးခင္းႀကီး ႏွင့္ တူသည္။ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ အယုတ္အလတ္ အျမတ္မေရြး ခံစားေရး ဖြဲ႕ ကြန႔္ျမဴးနိုင္သည္။ ေရွ႕က ေနာင္ေတာ္၊ အစ္မေတာ္မ်ား စပ္ဟပ္သီကုံး တီးမွုတ္ကခုန္ ေရးဖြဲ႕ ၾကတာၾကည့္ရင္း အားက်မခံစိတ္ျဖင့္ ညီငယ္၊ ႏွမငယ္ မ်ားကလည္း အႏုပညာမ်ိဳးဆက္အေမြကို လက္ဆင့္ကမ္း ခံယူခဲ့ၾကျခင္း ျဖစ္သည္။ သုခုမအလုပ္သည္ သဘင္သည္၊ ပညာသည္အလုပ္ဟု သီးသန႔္ ခြဲျခားမထား . . . ။ အလႊာေပါင္းစုံ လူတိုင္းေစ့က စိတ္ႀကိဳက္ခံစား ဖန္တီးနိုင္ သည့္ ပတ္ဝန္းက်င္ျဖစ္ခဲ့၏။
ထို့ေၾကာင့္ ယေန႔အထိတင္က်န္ရစ္ေသာ သၾကၤန္သီခ်င္းေတြ၊ တီးလုံး တီးကြက္ေတြကို ဖန္ဆင္းခဲ့ၾကသူမ်ားက မ်က္မွန္ႀကီးတဝင္းဝင္း၊ ေပႀကိဳး ပခုံးတင္ကာ အထည္ေတြ ညႇပ္ကိုက္ခ်ဳပ္ေသာ စက္ခ်ဳပ္ဆရာလည္းျဖစ္သည္။ အားခ်ိန္ မယ္ဒလင္တစ္လက္ႏွင့္ ဂီတႏွင့္အတူေနသည့္ ဆံသဆရာလည္း ျဖစ္သည္။ ေျခနင္းဖားဖိုေလးႏွင့္ လက္ဝတ္ရတနာပစၥည္းေတြျပဳလုပ္ေန သည့္ ပန္းထိမ္ဆရာလည္းျဖစ္သည္။ ထို့အတူ ေက်ာင္းဆရာ၊ ဝန္ထမ္း၊ ဝပ္ေရွာ့သမား၊ ေက်ာင္းသား၊ ဆရာဝန္၊ ေဈးသည္၊ ပြဲစား၊ က်ဴရွင္ဆရာ၊ ဖိနပ္ေထာင္၊ နဏဃ လိုင္းမင္း၊ စာတိုက္ဗိုလ္၊ အေပ်ာ္တမ္းမီးသတ္သမား၊ လက္ဖက္ရည္ဆိုင္ပိုင္ရွင္ စသည့္ အရပ္သားေတြဆီက အဖိုးတန္အႏုပညာ ပစၥည္းေတြ တြင္တြင္က်ယ္က်ယ္ႀကီး ထြက္ေပၚခဲ့သည္။
တီးလုံးၿမိဳင္ၿမိဳင္တိုက္ၾက
လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ ၆၀ ေက်ာ္ကျဖစ္မည္။
အခုလိုရာသီမွာ ဓားတန္းရပ္ရွိ ၿမိဳ့မအသင္းတိုက္ႀကီးတြင္ သၾကၤန္အတြက္ သၾကၤန္သီခ်င္းေတြ ႀကိဳတင္ေရးစပ္ကာ တီးလုံးတိုက္ေနၾကသည္။ အမ်ားဆုံး ေရးစပ္သူက ဆရာၿမိဳ့မၿငိမ္းျဖစ္မွာေပါ့။ ေဒါင္းရိုး ဦးရင္ေလးလည္း ေရးစပ္ မည္။ ဦးဘသိန္းလည္း အမ်ားအျပားေရးစပ္မည္။ တျခားပုဂၢိဳလ္ေတြလည္း ေရးစပ္ၾကမည္။ တစ္ၿမိဳ့လုံး တီးလုံးၿမိဳင္ၿမိဳင္တိုက္ၾကကတည္းက ညေန ေစာင္းသည္ႏွင့္ ကာလသား၊ ကာလသမီးေတြက အုပ္စုဖြဲ႕ၿပီး တီးလုံးတိုက္ ၾကသည့္ေနရာအသီးသီးသို့ သြားေရာက္ၾကည့္ရွုၾကသည္။ တစ္ဝင္းဝင္ တစ္ဝင္းထြက္၊ တစ္ရပ္ဝင္ တစ္ရပ္ထြက္၊ တစ္သင္းဝင္ တစ္သင္းထြက္ ...
ထိုစဥ္ ဓားတန္းရပ္က ၿမိဳ့မအသင္းတိုက္ေရာက္ေတာ့ တီးလုံးတိုက္၍ ညက္ေနေသာ သီခ်င္းတစ္ပုဒ္က ၾကားရသူအေပါင္း ရင္ထဲစြဲၿငိသြားေစ ေတာ့၏။ အထူးသျဖင့္ ၃၂ လမ္း ယြန္းတန္းရပ္က လွပ်ိဳျဖဴေလးေတြက ထိုသၾကၤန္သီခ်င္းေလးကို တသသျဖစ္သြားၾကသည္။
ေရနန္းဗိမာန္
ထိုစာသားေလးေတြက ညက္ေညာလွပေသာ သံစဥ္ႏွင့္အတူ ရင္ထဲက တစ္ဆင့္ ႏွလုံးသားထဲထိ စီးဝင္စြဲျမဲသြားသည္။ ပ်ိဳတိုင္းႀကိဳက္တဲ့ ႏွင္းဆီခိုင္ ပ်ိဳတို့ေမာင္ႀကီးေတြ ေလျပည္ေလညင္းႏွင့္အတူ အေရာက္လာမည့္ "ေရနန္းဗိမာန္" ဆိုတာ မိမိတို့ ကိုယ္တိုင္ပင္ျဖစ္လိုက္ပါေစေတာ့ . . . ။
သည္အေတြး သည္ဆႏၵေတြ ယြန္းတန္းသူေလးေတြတိုင္း၏ ရင္ထဲမွာ "ဥ" သြားၿပီမို့ .. အိမ္ေရာက္သည္ႏွင့္ တစုတည္းတေဝးတည္း မတိုင္ ပင္ၾကရဘဲ အိမ္ရွိခုတင္ႀကီးေတြ ထုတ္ၾကသည္။ ၿပီးေတာ့ ဆက္လိုက္ၾက သည္။ သၾကၤန္မ႑ပ္တစ္လုံးစာ အက်ယ္အဝန္းရေတာ့ အိမ္ကလူႀကီး ေတြကို ဖြင့္ဟအသိေပးလိုက္ၿပီး ဝါးလုံးတိုင္ႏွစ္တိုင္ထူကာ ၆ ေပ _ ၂ ေပ အရြယ္ ပိတ္စအရွည္၌ "ေရနန္းဗိမာန္" ဟူေသာ ပန္းခ်ီစာလုံးႏွင့္ ဆိုင္း ဘုတ္ထူလိုက္ေတာ့၏။ အိမ္ေရွ႕ ပိေတာက္ပင္ႀကီးက ပိေတာက္ကိုင္းေတြေပၚ ေဈးခ်ိဳဒီ႐ုံထဲရွိ ေကသီဦးဆိုင္က ပိေတာက္ပန္းေျခာက္ေတြဝယ္ၿပီး အလွ ဆင္လိုက္သည္။ ကဲ . . . ေရနန္းဗိမာန္ အမ်ိဳးသမီးေရသဘင္ အသင္းႀကီး အေကာင္အထည္ေပၚၿပီေပါ့။
ေငြငန္းဓိ႒ာန္ေရာက္ျပန္ၿပီေလ
ပိုက္ဆံရွိ၊ ေခတ္ပညာတတ္ အေခ်ာအလွယြန္းတန္းသူေလးေတြ၏ ေရသဘင္အဖြဲ႕က ထိုႏွစ္သၾကၤန္မွာ နာမည္ႀကီးလွသည္။ ၃၂ လမ္း၊ ၈၄ လမ္းႏွင့္ ၈၅ လမ္းၾကား အေရာင္းအဝယ္ျဖစ္ထြန္းေသာ ၿမိဳ့လယ္ရပ္ကြက္ မို့ လူသိထင္ရွားစည္ကားလွသည္။ နာမည္ေက်ာ္ ၿမိဳ့မအသင္းႀကီးက လည္း ေငြငန္း႐ုပ္လုံး႐ုပ္ႂကြအလွျပယာဥ္ႀကီးႏွင့္ တူရိယာသံ ညက္ေညာ ၿမိဳင္ဆိုင္စြာ ...
"ေဟာဒီ ေရနန္းဗိမာန္ ...
ေငြငန္းဓိ႒ာန္ေရာက္ျပန္ၿပီေလ ...
ႏွစ္ဦးဂီတလက္ေဆာင္ ... ေပ်ာ္ေအာင္ေလ .. တာဝန္ေက်
လွေပါင္းခတဲ့တို့ေမ ... လွေပါင္းခတဲ့တို့ေမ ...
ေလာင္းမွာလား ... သၾကၤန္ေရ ... ရႊဲေအာင္ေလာင္းေမ မာပါေစ ..." ဆိုေတာ့ သၾကၤန္အႀကိဳ၊ အက်၊ အၾကတ္၊ အတက္ေလးရက္စလုံး စပ္ဟပ္ လိုက္ဖက္ထင္ရွားေက်ာ္ၾကားသြားေတာ့၏။
ဤသို့ျဖင့္ ... အစဥ္အလာႀကီးမားလွေသာ မႏၲေလးသၾကၤန္တိုင္းတြင္ "ေရနန္းဗိမာန္" က ဆင္ႏႊဲခဲ့ေလရာ . . . မွတ္မွတ္ရရ ေျပာစမွတ္ျပဳရေအာင္ ဂၴဝင္တြင္ခဲ့ေလၿပီ ...။
ႏွစ္ဦးဂီတလက္ေဆာင္
သၾကၤန္ေလညင္းလုလင္ကား ... လည္တဆန႔္ဆန႔္ ေခါင္းတေမာ့ေမာ့ျဖင့္ ႏွစ္စဥ္မပ်က္ ေပ်ာ္ခဲ့ပါေလ၏။ အခုေတာ့ "ေရနန္းဗိမာန္" ကား ဘယ္ဆီ မွာလဲေလ ...။
ေငြငန္းလည္း အထီးက်န္ ... ။ ေတာ္ေသး.. သည္သီခ်င္းေလးက ႏွစ္ဦး ဂီတလက္ေဆာင္အျဖစ္ ဂႏၴဝင္တြင္က်န္ေနေပေသးလို့…
"သၾကၤန္ေလညင္းလုလင္ ျမဴးရႊင္ေတာ့ေလ ...
ပိေတာက္ေတြထုံတဲ့ဝတ္မွုန္ ဝတ္ဆံၾကားေတြ ...
ဝတ္ရည္ဆြတ္ဖ်န္းလို့သာ ... ျဖတ္သန္းကာ .. ႀကိဳင္လန္းစြာ ...
ေငြငန္းကို ႀကိဳလာပါေတာ့တယ္ေလ ...
ဘယ္သူေတြ ... ထိုေလေျပကိုေစ ...
ေဟာဒီေရနန္းဗိမာန္ ... ေငြငန္းဓိ႒ာန္ေရာက္ျပန္ၿပီေလ ...
ႏွစ္ဦးဂီတလက္ေဆာင္ ... ေပ်ာ္ေအာင္ေလ ... တာဝန္ေက်
လွေပါင္းခတဲ့တို့ေမ ... လွေပါင္းခတဲ့ တို့ေမ ...
ေလာင္းမွာလား ... သၾကၤေရ .. ရႊဲေအာင္ေလာင္းေမမာပါေစ .."
ဆူးငွက္
No comments:
Post a Comment