Latest News

Sunday, January 6, 2019

ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္


စစ္ၿပီးေခတ္ ေပၚထြက္လာတဲ့စာေရးဆရာေတြထဲမွာ ယုံၾကည္ခ်က္ကို ဘုရားတစ္ဆူလို ကိုးကြယ္ၿပီး မိမိျမတ္ႏိုးသည့္ ဝါဒ တစ္ခုကို ေသသည့္တိုင္ ဆုပ္ကိုင္သြားတဲ့ စာေရးဆရာကေတာ့ ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္ပဲျဖစ္တယ္။ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္ ဟာ က်ေနာ္တို ့မ်ိဳးဆက္မတိုင္ခင္က်ေနာ္တို႔အေရွ႕က မ်ိဳးဆက္ေပါင္းမ်ားစြာရဲ႕ Hero ျဖစ္ခဲ့သလို ။ က်ေနာ္တို ့မ်ိဳးဆက္မွာလည္း က်ေနာ္တို ့ရဲ႕ Hero ျဖစ္ခဲ့တယ္။ မက္ခ့္ဝါဒကို ယုံၾကည္သက္ဝင္သူမ်ားအေနနဲ႔ သူရဲေကာင္းဝါဒကို ဆန္ ့က်င္ခဲ့ေသာ္လည္း ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္ကေတာ့ က်ေနာ္တို ့အတြက္ ဘာသားေရးတစ္ပါးလို ့ဘုရားတစ္ဆူလို ကိုးကြယ္ယုံၾကည္ဆည္းကပ္ရာ ပုဂၢိဳလ္တစ္ပါးျဖစ္ခဲ့တယ္။ သူဟာ သူယုံၾကည္တဲ့ လက္ဝဲဝါဒကို မေဖါက္မျပန္ပဲ ေသသည့္တိုင္ ဆုပ္ကိုင္သြားတဲ့လူတစ္ေယာက္ျဖစ္သလို။ သူ ့ယုံၾကည္ခ်က္နဲ ့သူ ့လုပ္ရပ္မ်ားက က်ေနာ္တို ့အားလုံးအတြက္ စံနမူနာယူစရာ ျပယုဂ္ေတြခ်ည္းပဲျဖစ္တယ္။ႏိုင္ငံေရးစံအရေရာ။ အႏုပညာစံအရေရာ။ ဘယ္စံနဲ ့ပဲတိုင္းတိုင္းဗန္းေမာ္တင္ေအာင္ဟာ က်ေနာ္တို ့အတြက္ေတာ့ နတ္ဘုရားတစ္ပါးပဲ။ စာေပအႏုပညာနယ္မွာ မေသျခင္းတရား (Immortality) ကိုပ္ိုင္ဆိုင္ထားတဲ့သူကို လက္ညိဳးၫႊန္ျပပါဆိုရင္ ပထမဦးဆုံးအေနနဲ ့ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္နဲ ့ျမသန္းတင့္ကိုပဲက်ေနာ္လက္ညိဳးၫႊန္ျပရလိမ့္မယ္။

၁။

ျမန္မာျပည္ရဲ႕ စာေပအႏုပညာေရစီးေၾကာင္းကိုၾကည့္မယ္ဆိုရင္ စစ္ၿပီးေခတ္ (၁၉၄၅-၄၆ ကေန ၁၉၇၀) ဝန္းက်င္အထိကာလ ဟာ စာေပအႏုပညာ အင္အားအေကာင္းဆုံး ကာလ လို ့ပဲဆိုရမယ္။ စစ္ၿပီးေခတ္မွာ ထင္ေပၚေက်ာ္ၾကားလာတဲ့စာေရးဆရာေတြအမ်ားႀကီးရွိတယ္။ ျမသန္းတင့္။ ေအာင္လင္း။ ေမာင္စည္သူ။သန္းေဆြ။နတ္ႏြယ္။လင္းယုန္နီ။မင္းရွင္။ကိုကို။ေမာင္ေနဝင္း။စသျဖင့္ စစ္ၿပီးေခတ္မွာ ေပၚထြက္လာတဲ့ စာေရးဆရာေတြအမ်ားႀကီးထဲကမွ။ လက္ဝဲဝါဒကို ယုံၾကည္သူအမ်ားႀကီးထဲကမွ ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္ ရဲ႕ စာေပအႏုပညာစံနဲ ႏိုင္ငံေရးခံယူခ်က္မ်ား ဟာ ကြယ္လြန္ၿပီးႏွစ္ေပါင္း ေလးဆယ္ဝန္းက်င္(ယေန႔ကာလ) မ်က္ေမွာက္အခ်ိန္အထိ ႐ိုက္ခတ္ဆဲျဖစ္တယ္။ ဒါဟာ သိပ္အံၾသဖို ့ေကာင္းတယ္။ ေခတ္ၿပိဳင္ေတြအမ်ားႀကီးထဲကမွ ရာစုႏွစ္တစ္စုရဲ႕ တစ္ဝက္စာနီးပါးကာလအထိ လႊမ္းမိုးထားႏိုင္တဲ့သူ ့ရဲ႕ အႏုပညာျဖစ္ထြန္းမူေတြ ဟာ အေနာက္မွာဆိုရင္ကမၸည္းေမာ္ကြန္းဝင္ေလာက္ေပတယ္။ လက္ဝဲဝါဒကိုယုံၾကည္သူတစ္ဦးအေနနဲ ့သူ ့ဖန္တီးခဲ့တဲ့ အႏုပညာေတြထဲကေန သူယုံၾကည္တဲ့ ဝါဒကို ေရးသားေဖာ္ျပသြားတာကို ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္ရဲ႕ စာေပ အႏုပညာတိုင္းမွာေတြ ့ရတယ္။ ၿမိဳင္ဝတၱဳမွာ ကိုတင္ဦး ဟာ ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္ျဖစ္တယ္။ ကြန္ျမဴနစ္ဆိုတာကို ဘာတစ္လုံးမွ နားမလည္တဲလူေတာင္ သူ ့ရဲ႕ ဝတၱဳကိုဖတ္ၿပီးရင္ အရင္းရွင္ဆိုတဲ့ လူေတြကို မုန္းတီးတတ္လာတယ္။ ဘုန္းေမာင္တစ္ေယာက္ထဲေၾကာင့္ တကၠသိုလ္ဘုန္းႏိုင္ဆိုတာ ေပၚထြက္လာခဲ့တယ္ဆိုတာကိုလည္း အားလုံးအသိပဲ။ တကၠသိုလ္ ဘုန္းႏိုင္ရဲ႕ Hero က ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္ပါလို ့တကၠသိုလ္ဘုန္းႏိုင္ကိုယ္တိုင္ ဝန္ခံခဲ့ေသာ္လည္း အယူအဆ ေရးရာမွာေတာ့ တကၠသိုလ္ ဘုန္းႏိုင္ဟာ ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္နဲ ့ဆန္ ့က်င့္ဘက္ျဖစ္ခဲ့တယ္၊

၂။

ျမန္မာစာေပေလာကမွာ စစ္ၿပီးေခတ္ ဖဆပလ အစိုးရလက္ထက္မွာ အေစာဆုံး( ပထမ) ဆုံးအဖမ္းခံရတဲ့စာေရးဆရာက ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္ပဲျဖစ္တယ္။ သူ ့ရဲ႕ျပည္ေတာ္သာခင္ခင္ဦး။အေမ ။မင္းျပစ္မင္းဒဏ္။ ငၾသ စသျဖင့္ စာအုပ္မ်ားသည္ ထင္ရွားေက်ာ္ၾကားခဲ့သေလာက္ သူ ့သည္လည္းေထာင္ခဏ ခဏ က်ခံခဲ့ရတယ္။ျမန္မာစာေပ ေလာကမွာ ေပၚေပါက္ခဲ့ဖူးတဲ့ လက္ဝဲစာေရးဆရာ ေတြထဲမွာ ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္ေလာက္ အလုပ္သမား။လယ္သမား။ဆင္းရဲသား ျပည္သူမ်ား ဘက္မွ ရပ္တည္ၿပီးေတာ့ ေရးသားခဲ့တဲ့ စာေရးဆရာမ်ား တစ္ေယာက္မွ် မရွိေပ။ ဒါ့ေၾကာင့္လည္း သူေသေတာ့ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ကေန ဆိုက္ကၠားသမားအထိ လူတန္းစားအလႊယေပါင္းစုံက သူ ့အသုဘ ကို လိုက္ပို ့ၾကတယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္လည္း ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္ လက္ဝဲစာေရးဆရာေတြထဲမွာ ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္ေလာက္ ယုံၾကည္ခ်က္ခိုင္မာသူျပင္းထန္သူ တစ္ေယာက္မွ် မရွိေပ ဟု ဆိုလွ်င္ လြန္မည္မထင္။စကားမစပ္ေျပာရရင္ ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္ရဲ႕စာေပ ၾသဇာကို ေဒါက္တာေက်ာ္စိန္လို ပုဂၢိဳလ္မ်ိဳးေတာင္ လႊမ္းမိုးျခင္းခံရဖူးတယ္။ ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္ရဲ႕ ေဒါက္တာေရခ်မ္းကို အလြတ္က်က္တဲ့အထိ စြဲလမ္းဖူးတယ္လို ့ေဒါက္တာေက်ာ္စိန္က ဝန္ခံဖူးတယ္။ ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္ ဟာ စစ္ၿပီးေခတ္မွာေပၚထြက္လာတဲ့ စာေရးဆရာဆိုေပမယ့္ စစ္ႀကိဳေခတ္ (၁၉၃၈ )မွာထဲက ဘုန္းမေမ့ႏိူင္ဘူး ဝတၱဳကိုေရးၿပီးစာေပေလာကကို ဝင္ေရာက္ေနခဲ့ပါတယ္။ ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္ရယ္လို ျဖစ္လာေစတဲ့ သူ ့ရဲ႕ ပထမဆုံး ဝတၱဳကေတာ့ (၁၉၄၇) မွာထုတ္ေဝခဲ့တဲ့ ဘုန္းေမာင္တစ္ေယာက္ထဲရယ္ ဝတၱဳပဲျဖစ္တယ္။အဲ့ဝတၱဳမွာ ဘဲ ေတြခ်ည္းပဲ အလုံးတစ္ေထာင္ေက်ာ္ပါေနလို ့သိန္းေဖျမင့္က ေဝဖန္ဖူးသလို။ ေသာ္တာေဆြကလည္း ဘဲက်ီးကန္းဆိုၿပီး ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္ကို သေရာ္ဖူးတယ္။ ဗုဒၶနဲ ဘာထရန္ရပ္ဆဲလ္က လြဲရင္ ဘယ္သူ ့ကိုမွ မခ်ီးက်ဴးဖူးတဲ့ ေရႊဥေဒါင္းေတာင္ ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္ကို လူႀကီးလူေကာင္းပီသတဲ့လူဆိုၿပီးခ်ီးက်ဴးဖူးတယ္။

၃။

ျမန္မာျပည္မွာ စာေပေရးသားမူေၾကာင့္ ေထာင္အမ်ားဆုံးက်ခံခဲ့ရတဲ့ စာေရးဆရာက ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္ပဲ။
ေထာင္ဘယ္ေလာက္ပဲက်က် သူ ့ယုံၾကည္ခ်က္ကို ဘယ္ေတာ့မွမစြန္ ့လႊတ္ပဲ ျပည့္သူဘက္ကေန ရပ္တည္ၿပီးေတာ့ အစိုးရရဲ႕ေဖါက္ျပန္ေနတဲ့ လုပ္ရပ္ေတြကို
စာေပအႏုပညာနဲ ေနာက္ဆုံးအခ်ိန္ထိ ့ရဲဝင့္စြာေဖာ္ျပသြားတဲ့ စာေရးဆရာဆိုတာ ျမန္မာျပည္မွာ ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္ပဲရွိတယ္။ ခင္မမၾကဴ ဝတၱဳမွာ ေတာ္လွန္ေရး ရဲေဘာ္ေတြနဲ ့ျပည္သူ ့ဘက္ကေန ေရးျပတယ္။ပါေမာကၡအုန္းေက်ာ္မွာ ဖဆပလ အစိုးရဲ႕ ေသာက္တစ္လြဲလုပ္ရပ္ေတြကိုတင္ျပတယ္။ခ်စ္အဏၰဝါေဘြ။ ၿမိဳင္။ငၾသ။ မိေအး။ က်ေနာ္။ စသျဖင့္ သူ ့ဝတၱဳေတြတိုင္းမွာသူ႔ ယုံၾကည္ခ်က္ကိုဖြင့္လွစ္တင္ျပတယ္။ သူ ့ရဲ႕ မမႀကီးဝတၱဳကို ၁၉၆၀ ျပည့္မွာ ေအာင္လင္းရဲ႕ အ႐ိုင္းစံပယ္နဲ ့ပူးတြဲၿပီးေတာ့ စာေပဗိမာန္ဆု ေပးတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္ ဟာ ဆုမယူခဲ့ဘူး။ ျမန္မာျပည္မွာ
အစိုးရက ခ်ီးျမင့္တဲ့ဆုကိုလက္မခံပဲျငင္းပယ္ခဲ့တာ သူတစ္ေယာက္ပဲရွိတယ္။အဲ့အတြက္လည္း က်ေနာ္တို ့ေတြရဲ႕ရင္ထဲမွာ ေဖါက္ျပန္တဲ့အစိုးရတစ္ရပ္ရဲ႕ေအာက္မွာရွိေနသလို ဘယ္အခြင့္အေရးကိုမွ လက္မခံဘူး။ မယူဘူးဆိုတဲ့ အသိစိတ္ဓါတ္ေတြ ရခဲ့တယ္။ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္ဟာ အမ်ိဳးသားစာေပဆုေတြ။ ႏိုင္ငံေတာ္ကေပးတဲ့ ဆုေတြ ။လာဘ္ေတြ ဘာတစ္ခုမွ မရခဲ့ေပမယ့္။ ျပည္သူေတြရဲ႕ ရင္ထဲက ခ်စ္ျခင္းေမတၱာတရားေတြကိုေတာ့ ကမ႓ာတည္သေရြ႕ရေနမွာျဖစ္တယ္။ အဖြဲ႕အစည္းကေပးတဲ့ဆုေတြ။အမ်ိဳးသားစာေပဆု ေတြ
ေသာက္ေသာက္လဲရေနၿပီး ျပည္သူ ့ေတြရဲ႕ရင္ထဲမွာ
ကမၸည္းမတင္ျဖစ္တဲ့ စာေပပညာရွင္ေတြၾကားမွာ ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္ ဟာ ဝင့္ႂကြားစြာရွိေနပါတယ္။ ႀကိဳက္တဲ့စံ ။ ႀကိဳက္တဲ့ ဘက္က စမ္း။ အမ်ိဳးသားစာေပဆုရအမ်ားႀကီးရထားတဲ့ေဖာ္လံဖား ပုဂိၢဳလ္မ်ားနဲ ့ဆီနဲ ့ေရနံ့သာဆီနဲ ့အီးလို အၿမဲကြာျခားၿပီးသားပါပဲ။ ဆရာႀကီးသုခ က ဦးခ်စ္ေမာင္ရဲ႕ သူ ကို ႐ုပ္ရွင္႐ိုက္ဖို႔အတြက္ ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္ကိုမင္းသားအျဖစ္ေရြးဖူးပါတယ္။ ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္က လက္မခံခဲ့ပါဘူး။ ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္ ဟာ ႐ုပ္ရည္႐ူပကာမွာ အေတာ္ေျဖာင့္ပါတယ္။ သူနဲ ့ေခတ္ၿပိဳင္ေတြထဲမွာ သူ ့လ္ို Perfect ျဖစ္တဲ့ ပုဂၢိဳလ္မ်ိဳးမရွိသေလာက္ပါပဲ။ မင္းသစ္ရဲ႕ လြမ္းရတဲ့သူေတြထဲမွာ ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္ ပန္းဆိုးတန္း ဘက္ ေလွ်ာက္ရင္ ဘဏ္ေတြ ။ ႐ုံးေတြက ဝန္ထမ္းအမ်ိဳးသမီးေတြ မသိမသာတစ္မ်ိဳး။သိသိသာသာတစ္မ်ိဳးနဲ ့ေခ်ာင္းၾကည့္ၾကပါတယ္တဲ့။ သူနဲ ့ေခတ္ၿပိဳင္ေတြ။သူ ့ကိုျမင္ဖူးသူေတြအားလုံးကေတာ့ ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္ ႐ုပ္ေခ်ာသေဘာေကာင္းဆိုတာကို ခၽြင္းခ်က္မရွိလက္ခံၾကပါတယ္။

၄။
ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္ ဟာ လက္ဝဲဝါဒကို ဝတၱဳရွည္ေတြမွာတင္ မဟုတ္ပဲ ဝတၱဳတို ေဆာင္းပါး စသျဖင့္ သူဖန္တီးတဲ့ အႏုပညာရပ္တိုင္းမွာ ထည့္သြင္းေရးသားခဲ့ပါတယ္။ တခ်ိဳ႕ကေတာ့ ဝါဒျဖန္႔တယ္လို ့ကင္ပြန္းတပ္ပါတယ္။ ဝါဒပဲျဖန္႔ျဖန္ ့တရားပဲေဟာေဟာ ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္ေရးသမွ် (ဖန္တီးသမွ် ) အႏုပညာတိုင္းက အသက္ဝင္တာခ်ည္းပါပဲ။ ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္ဟာ လူျပည့္မွာ ၅၈ ႏွစ္ပဲေနခဲ့ေပမယ့္။ စာအုပ္ေပါင္း ရာက႑န္းနီးပါးကိုေရးသားသြားခဲ့ပါတယ္။ ေနထိုင္သြားခဲ့ရတဲ့ အသက္ ၅၈ ႏွစ္မွာ သုံးပုံ တစ္ပုံေလာက္က အက်ဥ္းက်ခံထားရေ့မယ့္ သံမဏိစိတ္ဓါတ္နဲ ့ေထာင္ထဲလို ေနရာမ်ိဳးမွာေတာင္ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္သမိုင္းလို စာအုပ္မ်ိဳးကိုေရးသားသြားခဲ့တဲ့ ပုဂၢိဳလ္ဟာ ျမန္မာျပည္မွာ ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္တစ္ေယာက္ပဲရွိပါမယ္။ ျမသန္းတင့္က ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္ကို ဇတ္လိုက္ထားၿပီးေတာ့ ဝတၱဳတစ္ပုဒ္ေရးဖို ့ရွိတယ္လို ့ေျပာခဲ့ဖူးတာကို သူ ့ေသၿပီးေနာက္ သူ ့႐ုပ္ပုံလႊာေဆာင္းပါးမ်ားကိုဝိုင္းေရးတဲ့ ေဆာင္းပါးတစ္ခုထဲမွာဖတ္ခဲ့ရဖူးပါတယ္။ ေခတ္ႀကီးဟာ ေသာက္ရမ္းတိုးတတ္လာခဲ့ေပမယ့္။ ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္ရဲ႕။ အိုင္းစတိုင္း။႐ုပ္ကမ႓ာ။ သဘာဝဝတၱ။ သဘာဝသိပၸံ စတဲ့ပညာရပ္ဆိုင္ရာ စာအုပ္ေတြကို ယခုအခ်ိန္အထိ ေႏွာင္းလူေတြ ကိုးကားေနရဆဲပါပဲ။ သမိုင္းနဲ ့ပတ္သတ္တဲ့ စာအုပ္ေတြဆိူလည္း အခုထိ အကိုးအကားလုပ္ေနရတုန္းပါပဲ။ အေနာက္စာေပ အေၾကာင္းကိုေျပာရင္ (Kafka) မပါရင္မၿပီးဘူးလို စာေပပညာရွင္ေတြကဆိုၾကတယ္။ အဲ့သလိုပဲျမန္မာစာေပ အေၾကာင္းေျပာရင္ေတာ့ ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္ မပါရင္ မၿပီးျပည့္စုံဘူးလို ့ပဲက်ေနာ္က ထပ္ဆိုခ်င္ပါတယ္။ ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္ရဲ႕ နာမည္ႀကီး နိတိ တစ္ခုျဖစ္တဲ့ စကားတစ္ခြန္းကို ေကာက္ႏူတ္ျပခ်င္ပါတယ္။

' လူတစ္ေယာက္ရဲ႕ တန္ဖိုးကို
'သူျဖတ္သန္းေက်ာ္လႊားေနတဲ့ ေခတ္ႀကီးက '
' သူ ့ပခုံးေပၚတင္ေပးလိုက္တဲ့ သမိုင္းတာဝန္ကို'
' သူဘယ္ေလာက္သယ္ပိုးထမ္းဆာင္ရြက္ခဲ့တယ္ဆိုတဲ့'
' အခ်က္နဲ ့တိုင္းတာရမွာပဲ '

( ဆက္ရန္ )

-
ကြိဳင္
၈:၀၁ ပီအမ္
ေအဒီ ၂၀၁၈
ဇူလိုင္ ၃
အဂါၤ ေန ့

No comments:

Post a Comment