ရန္ကုန္ၿမိဳ႕မွ သမိုင္းဝင္ေသြးေဆးကန္
ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ ငယ္စဥ္ဘဝမ်ားသည္ ယေန႔ေခတ္ကာလ ကေလးမ်ားကဲ့သုိ႔ မဟုတ္ေပ...။ ယေန႔ေခတ္ကေလးမ်ားသည္ မ်ားေသာအားျဖင့္ မိဘမ်ားႏွင့္ ကင္းကြာလြန္းၾကသည္။
ခ်မ္းသာေသာ မိဘမ်ားက ေငြေနာက္ တေကာက္ေကာက္ လုိက္ရင္းျဖင့္ အခ်ိန္မ်ား ကုန္ေနၾကသကဲ့သုိ႔၊ ဝန္ထမ္းမိဘ မ်ားသည္လည္း တာဝန္ဟူေသာဖိအားျဖင့္ အခ်ိန္ကုန္ေနၾက ရသည္။ မိမိကေလးမ်ားအတြက္ အခ်ိန္ေပးႏုိင္မႈ အလြန္ပင္ နည္းခဲ့ၾကသည္။
ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ေခတ္က အိပ္ရာဝင္ပုံျပင္မ်ားသည္ အလြန္ တန္ဖုိးရွိခဲ့သည္။ စိတ္ဓာတ္အားမာန္ကုိ ျပည့္ေစေသာ သူရဲ ေကာင္းမ်ားအေၾကာင္း၊ အက်င့္စာရိတၱေကာင္းျဖင့္ စံနမူနာ ယူထုိက္ေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ားအေၾကာင္း၊ မိမိပတ္ဝန္းက်င္တြင္ လူေကာင္းလူေတာ္တစ္ေယာက္ျဖစ္ေစေရးအတြက္ လုိက္နာ က်င့္သုံးေနထုိင္ရမည့္ ျပည္သႉနီတိအေျခခံတရားမ်ားကုိ အဘုိး၊ အဘြား၊ အေဖ၊ အေမတုိ႔ေျပာျပေသာ အိပ္ရာဝင္ပုံျပင္ မ်ားျဖင့္္ ႀကီးျပင္းလာခဲ့ရသည္။
ယေန႔ကေလးမ်ားက မိဘခ်င္းၿပိဳင္၍ ေက်ာင္းမွသည္ က်ဴရွင္- က်ဴရွင္မွသည္ ေက်ာင္းျဖင့္သာ အခ်ိန္မ်ားတုိက္စား သြားခဲ့ၾကသည္။ ေက်ာင္းစာအျပင္ အျပင္ဗဟုသုတ နည္းခဲ့ ၾကသည္။ ျပည္သႉနီတိဆုိသည္မွာ ဘာလဲဟု ေမးစရာ စကားလုံးမ်ား ျဖစ္လာခဲ့ၾကသည္။
တေလာက ေရႊတိဂုံေစတီေတာ္ ေျမာက္ဘက္ေစာင္းတန္း ေရွ႕ရွိ ေသြးေဆးကန္သုိ႔ အေၾကာင္းတစ္ခုေၾကာင့္ ေရာက္ခဲ့ရ သည္။ ဟုိးလြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္မ်ားစြာကႏွင့္မတူ ေျပာင္းလဲမႈႀကီးစြာ ျဖင့္ ျမင္ခဲ့ရသည္။ ယခင္က ကန္အတြင္းသုိ႔ ယၾတာေခ် ငါးလႊတ္ ရန္အတြက္ သုိ႔မဟုတ္ ငါးစာေကြၽးရန္အတြက္ ကြန္ကရစ္ျဖင့္ ျပဳလုပ္ထားေသာ ေလွကားေဟာင္းေလး သုံးထစ္မွ်ဆင္း၍ လႊတ္ရ ေကြၽးရသည္။
ယခု ထုိကဲ့သုိ႔ မဟုတ္ေတာ့ေပ။ ငါးစာေကြၽးရန္၊ ငါးလႊတ္ ရန္အတြက္ အကာအရံပါေသာ အခင္းအက်င္းျဖင့္ သပ္သပ္ ရပ္ရပ္ျပဳလုပ္ထားသည္ကုိ ေတြ႕ရသည္။ တနဂၤေႏြေန႔ျဖစ္၍ ဘုရားေျခေတာ္ရင္း၌ ဘုရားဖူးလာတုိ႔ျဖင့္ စည္ကားေနသကဲ့သုိ႔၊ ေသြးေဆးကန္၌ ငါးစာေကြၽးသူမ်ားျဖင့္ ျပည့္ေနသည္။ ကန္ေရ ျပင္မွာ အမိႈက္သ႐ုိက္မ်ားမရွိေတာ့၊ အရိပ္အာဝါသေကာင္း ေတာ့ ေရျပင္ကစိမ္း၍ ၾကည္လင္ေနသည္။
စိမ္းေနသာ ကန္ေရျပင္ကုိၾကည့္ရင္းမွ ငယ္စဥ္က အဘုိး ေျပာျပခဲ့ဖူးေသာ သူရဲေကာင္းမ်ားအေၾကာင္းကုိ ျပန္ေျပာင္း သတိရမိသည္။
''ငါ့ေျမးရဲ႕ တုိ႔ ေရႊတိဂုံေျမာက္ဘက္မုခ္ေရွ႕မွာ ေသြးေဆး ကန္ဆုိတာရွိတယ္။ အဂၤလိပ္ေတြ ရန္ကုန္ကုိ သိမ္းတုန္းက သိဂုၤတၱရကုန္းလုိ႔ေခၚတဲ့ ေရႊတိဂုံေစတီရင္ျပင္ေပၚမွာ သူတုိ႔ စစ္စခန္းခ်ခဲ့တယ္။ အဲဒါကုိ တုိ႔ျမန္မာစစ္သူရဲေကာင္းေတြက ရြပ္ရြပ္ခြၽံခြၽံတက္တုိက္ခဲ့တာ ဓားဆုိတာ လက္ထဲမွာ ေသြး ေတြနဲ႔ေစးကပ္ၿပီး ခြာလုိ႔မရေအာင္ ျဖစ္ခဲ့ၾကရတယ္။ ဓားနဲ႔ လက္မွာေပေနတဲ့ ေသြးေတြကုိ အဲဒီကန္မွာ ေဆးခဲ့ၾကရလုိ႔ 'ေသြးေဆးကန္'လုိ႔ ေခၚတာကြ''ဟု ေျပာျပခဲ့သည္မ်ားကုိ ျပန္လည္ၾကားေယာင္လာမိသည္။
ကန္ဝန္းက်င္သည္ စိမ္းလန္းေသာျမက္ခင္းတု႔ိျဖင့္ စုိျပည္ ေနသည္။ ပန္းၿခံငယ္ေလးအသြင္သၭာန္ ျပဳျပင္ထားသည္။ အတြင္း၌ တူႏွစ္ကုိယ္လူငယ္ေမာင္မယ္မ်ား၊ အမွတ္တရအျဖစ္ စုိက္ထူထားေသာ ႐ုပ္တုေရွ႕၌ မိသားစုအလုိက္ ဓာတ္ပုံ႐ုိက္ေန ၾကသည္ကုိ ေတြ႕ရ၍ ပုိမုိစိတ္ဝင္စားလာခဲ့သည္။ အတြင္းလမ္း တစ္ဖက္စီမွလွည့္၍ ၿခံအတြင္းသုိ႔ ဝင္ေရာက္ခဲ့သည္။
စုိက္ထူထားေသာ အုတ္ခုံထက္ဝယ္ ေရွးေခတ္ဟန္ အမ်ဳိးသားႀကီးတစ္ဦးက ဓားေသြးေနသည့္ပုံျဖစ္ၿပီး၊ ေနာက္ထပ္ ႐ုပ္တုတစ္ခုမွာ အမ်ဳိးသားႀကီးလက္အတြင္းမွ ဓားအား လုံမငယ္တစ္ဦးက ေရအုိးျဖင့္ ေရေလာင္းေပးေနသည့္ဟန္ ျဖစ္သည္။
အမ်ဳိးသားႀကီးမွာ အေပၚပုိင္းအက်ႌဗလာျဖင့္ ျဖစ္သည္။ ေသွ်ာင္တေစာင္းထုံးထားၿပီး မ်က္ခုံး၊ မ်က္လုံး၊ နဖူးတုိ႔က ပီျပင္လြန္းလွသည္။ က်ယ္ျပန္႔ေသာ ရင္အုပ္ႏွင့္ၾ<ြကက္သား၊ လက္ေမာင္း လက္ဖ်ံတုိ႔ကအစ အားက်အတုယူစရာ ေယာက်္ား ေကာင္းတစ္ဦးအသြင္ရွိေနသည္။ နယ္ခ်ဲ႕တုိ႔အား တြန္းလွန္ခဲ့ သည္မွာ ဤကဲ့သုိ႔ေသာ အားေကာင္းေမာင္းသန္ သူရဲေကာင္း ႀကီးမ်ားပါတကားဟု ဂုဏ္ယူစြာျဖင့္ တစိမ့္စိမ့္ၾကည့္ေနမိခဲ့ သည္။ ေက်ာက္တုံးထက္၌ ဓားေသြးေနပုံကလည္း ပန္းပုထု သူ၏ ပညာျဖင့္ မာန္ပါလွသည္။
ေနာက္ထပ္႐ုပ္တုမွာ ႏွစ္႐ုပ္ျဖစ္သည္။ သူရဲေကာင္းႀကီး၏ ဓားကုိ လုံမငယ္တစ္ဦးက အုိးျဖင့္ ေရေလာင္းေပးေနပုံ ျဖစ္သည္။ သူရဲေကာင္းႀကီးမွာ အေပၚအက်ႌဗလာ၊ ပုဆုိးကုိ ခါးေတာင္းေျမႇာက္ေအာင္ က်ဳိက္ထားၿပီး ကုိယ္တေစာင္း ညြတ္ကာ လက္အတြင္းရွိ ဓားေပၚမွ ေပေနသည့္ ရန္သႉေသြး မ်ားကုိ ေဆးေနသည့္ပုံျဖစ္သည္။
လုံမငယ္မွာလည္း ထုိေခတ္ထုိအခါက ဝတ္စားဆင္ယင္ ပုံအတုိင္း လုံလုံၿခံဳၿခံဳရွိလွသည္။ ဦးေခါင္းထက္၌ ၿမိဳ႕ျပတြင္ ျမင္ရခဲေသာ ဆံရစ္ဝုိင္းျဖင့္ ျဖစ္သည္။ ကမၸည္းမွတ္တမ္းအရ ျမန္မာမႈပန္းပုပညာရွင္ဆရာႀကီး ဦးဟန္တင္၏ ေၾကးသြန္း လက္ရာျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။
ငယ္စဥ္က အဘုိးေျပာခဲ့သည့္ အခ်ဳိ႕ေသာ သူရဲေကာင္းမ်ား ရာဇဝင္မ်ားကုိ အရြယ္ေရာက္သည့္အခါ အိပ္ရာဝင္ပုံျပင္တစ္ပုဒ္ ပါးစပ္ရာဇဝင္တစ္ခုဟု ေပါ့ေပါ့တန္တန္ အေတြးေရာက္ခဲ့သည္ မ်ား ရွိခဲ့ဖူးသည္။
ယေန႔ ထုိ႐ုပ္တုအေျခ၌ ေရးထုိးထားေသာ ကမၸည္းကုိ ဖတ္လုိက္ရသည့္အခါ တကယ့္ျဖစ္စဥ္မ်ားျဖင့္ ယွဥ္တြဲေနေသာ သမုိင္းမွတ္တမ္းတစ္ခုအျဖစ္ ခုိင္ခုိ္င္မာမာ ယုံၾကည္လာမိခဲ့ သည္။
ထုိကမၸည္းစာမွာ ''ေသြးေဆးကန္သမုိင္း''ဟု ေခါင္းစီး တပ္ထားၿပီး ေအာက္၌ ေရွးယခင္ကတည္းက ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ ဒဂုံၿမိဳ႕နယ္ သိဂၤုတၱရကုန္းေတာ္ေပၚရွိ ေလးဆူဓာတ္ပုံ ေရႊတိဂုံ ေစတီေတာ္ႀကီး၏ ေျမာက္ဘက္ေစာင္းတန္းဝင္ေပါက္ေရွ႕ တည့္တည့္ လက္ယာဘက္တြင္ ေရကန္ငယ္တစ္ခုရွိခဲ့ပါသည္။ ၁၈၂၄ ခုႏွစ္တြင္ ျဖစ္ပြားခဲ့ေသာ အဂၤလိပ္-ျမန္မာ ပထမစစ္ပြဲ တြင္ ျမန္မာ့တပ္သားမ်ားသည္ ေရႊတိဂံုေစတီေတာ္ ေျမာက္ဘက္ ေစာင္းတန္းမွ ကုန္းေပၚ၌ တပ္စြဲထားေသာ အဂၤလိပ္စစ္တပ္ကို ရဲရဲဝံ့ဝ့ံရြပ္ရြပ္ခြၽံခြၽံ တိုက္ခိုက္ခဲ့ေၾကာင္း၊ ျမန္မာ့တပ္သားမ်ား သည္ တိုက္ပဲြဝင္ဓားမ်ားတြင္ ေပေနေသာေသြးမ်ားကို အဆိုပါ ေရကန္၌ ေဆးေၾကာခဲ့ၾက၍ 'ေသြးေဆးကန္' ဟူ၍ အဆိုရွိခဲ့ ေၾကာင္း မွတ္တမ္းမ်ားအရ သိရပါသည္။
၁၉၉၁ ခုႏွစ္ တပ္မေတာ္အစိုးရလက္ထက္တြင္ ရန္ကုန္ ၿမိဳ႕ေတာ္စည္ပင္သာယာေရးေကာ္မတီ ပန္းဥယ်ာဥ္ႏွင့္ အားကစားကြင္းမ်ားဌာနက အာဇာနည္လမ္းေဘးရွိ ေသြးေဆး ကန္အနီး အက်ယ္အဝန္းေျမဧကတစ္ဧက၌ အမ်ားျပည္သူမ်ား အပန္းေျဖအနားယူႏိုင္ရန္ ပန္းၿခံငယ္တစ္ခု တည္ေဆာက္ခဲ့ၿပီး 'ေသြးေဆးကန္ပန္းၿခံ ' ဟု အမည္ေပးခဲ့ပါသည္။
ယင္းပန္းၿခံအတြင္း၌ အဂၤလိပ္-ျမန္မာ ပထမစစ္ပဲြအတြင္း ျမန္မာတပ္သားတို႔၏ တိုက္ပဲြဝင္ဓားမ်ားတြင္ ေပေနေသာ ေသြးမ်ားကို ေဆးေၾကာေနသည့္အဓိပၸာယ္ပံုစံကို ပန္းပုဆရာႀကီး ဦးဟန္တင္က ေဖာ္က်ဴးထုလုပ္၍ အထိမ္းအမွတ္ïပ္တုအျဖစ္ တည္ေဆာက္ထားျခင္းျဖစ္သည္'' ဟု ေရးထုိးထားသည္ကို ေလ့လာေတြ႕ရွိရသည္။
ထုိကမၸည္းစာကိုဖတ္ၿပီးေနာက္ ထပ္မံၿပီး သိခ်င္စိတ္က စစ္ပဲြတြင္ ျမန္မာသူရဲေကာင္းႀကီး မည္သူမည္ဝါတုိ႔က ဦးေဆာင္ တိုက္ခိုက္ခဲ့ေၾကာင္းကို အလြန္သိခ်င္လာမိသည္။
ဤအေၾကာင္းကို စမ္းေခ်ာင္းၿမိဳ႕နယ္ ျပန္ၾကားေရးႏွင့္ ျပည္သႉဆက္ဆံေရးဦးစီးဌာနမွ ၿမိဳ႕နယ္ဦးစီးမွဴး ေဒၚျမင့္ျမင့္ေဌး ကို ေျပာျပမိရာ သူမက ''ဆရာသိခ်င္ရင္ သမီးဌာနက စာအုပ္ ေတြထဲမွာ ရွာေပးမယ္'' ဆုိ၍ 'သတင္းစာဆရာဦးသိမ္းေမာင္' ၏ ''ျမန္မာသူရဲေကာင္း'' စာအုပ္ေဟာင္းတစ္အုပ္ကို ရွာေဖြ ေပးခဲ့သည္။
ထုိစာအုပ္ထဲတြင္ ''ၿမိဳ႕လတ္ဝန္မင္းႀကီး မဟာမင္းလွ မင္းေခါင္ေက်ာ္ အုပ္ခ်ဳပ္ေသာတပ္မွာ အေရွ႕မ်က္ႏွာ ပုဇြန္ ေတာင္ကလွည့္၍ ရန္ကုန္သုိ႔ခ်ဥ္းကပ္တိုက္ခိုက္ရမည္။ မင္းထင္ မင္းေခါင္အုပ္ခ်ဳပ္ေသာတပ္မွာ ေျမာက္မ်က္ႏွာ ဆံေတာ္ႀကိဳ လမ္းမွဝင္၍ ခ်ဥ္းကပ္တိုက္ခိုက္ရမည္။ အတြင္းဝန္ႀကီး မဟာမင္းလွရာဇာအုပ္ခ်ဳပ္ေသာတပ္မွာ သိဂၤုတၱရကုန္းတြင္ ရွိသည့္ ကုလားျဖဴ၊ ကုလားနက္တုိ႔ကို စီးနင္းတိုက္ခိုက္ရမည္။ လက္ဝဲဝင္းမွဴးႀကီး မဟာမင္းလွေဇယ်သူ၊ စားေတာ္ဝန္ မင္းလွ မင္းေခါင္တုိ႔ အုပ္ခ်ဳပ္ေသာတပ္မ်ား အေနာက္မ်က္ႏွာ ၾကည့္ျမင္ တိုင္မွသည္ ရန္ကုန္သုိ႔ဝင္၍ ခ်ဥ္းကပ္တိုက္ခိုက္ရမည္။ ဝန္ႀကီး သတိုးမင္းႀကီး မဟာမင္းေခါင္အုပ္ခ်ဳပ္ေသာတပ္မွာ ဒလဘက္ ''ပိုင္တူ''ဆိပ္မွေန၍ ရန္ကုန္သို႔ ခ်ဥ္းကပ္တိုက္ခိုက္ရမည္ဟု အသီးသီးစီမံေနရာခ်ထားၿပီးလွ်င္ စစ္သူႀကီး မဟာဗႏၶဳလ ကိုယ္တိုင္ေနာက္တပ္မျပဳလုပ္အုပ္စီး၍ အျပင္းအထန္ တိုက္ခိုက္ ရန္ ေအာင္စည္ေအာင္ေမာင္း ေဆာ္ရြမ္းတီးခတ္လ်က္ ခ်ီတက္ ၾကေလ၏'' ဟု မွတ္တမ္းျပဳ ေရးသားထားသည္ကို ဖတ္႐ႈ ေလ့လာခြင့္ရခဲ့သည္ျဖစ္ရာ ေရႊတိဂံုေစတီေတာ္ကုန္းေတာ္ ဝန္းက်င္၌ ျဖစ္ပြားခဲ့ေသာ တိုက္ပဲြတို႔မွာ မည္မွ်ျပင္းထန္ခဲ့ ေၾကာင္း၊ ျမန္မာတုိ႔၏ သူရသတိၱႏွင့္ဇဲြတို႔မွာ အလြန္ပင္ ႀကီးမား ခဲ့ပံုကို မွန္းဆၾကည့္ႏိုင္မည္ ျဖစ္ေပသည္။ နယ္ခ်ဲ႕ရန္သူတို႔ကို ရွင္းလင္းသုတ္သင္ခဲ့ရေသာ တိုက္ပဲြဝင္ဓားမ်ား မည္သည့္ အတိုင္းအတာအထိ ေသြးမ်ားစြန္းေပေနခဲ့ေၾကာင္း၊ မည္သူမွ် ခန္႔မွန္းႏိုင္မည္ မဟုတ္ေသာ္လည္း တိုက္ပဲြဝင္ဓားမ်ားႏွင့္ လက္တို႔တြင္ စီးဆင္းေနသည့္ေသြးမ်ားကို ဤကန္ငယ္တြင္ ေဆးေၾကာခဲ့ရသည္ကိုေတာ့ျဖင့္ ဧကန္မုခ် သမိုင္းမွတ္တမ္း တစ္ရပ္အျဖစ္ ထင္လင္းစြာ ေတြ႕ျမင္လာရၿပီျဖစ္ရာ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ တစ္ေနရာမွ သမိုင္းဝင္မွတ္တမ္းတစ္ခုအျဖစ္ ေဖာ္òန္းေရးသား လိုက္ရပါသည္။ ။
တင္ဝင္းေလး(ၾကည့္ျမင္တုိင္)
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment