စာေရးသူသည္ ရွမ္းျပည္နယ္ေတာင္ပိုင္း လြိဳင္လင္ခ႐ိုင္ နမ့္စန္ၿမိဳ႕နယ္အတြင္းရွိ ယင္း တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးတို႔ေနထိုင္ရာ ေက်းရြာ အခ်ဳိ႕ျဖစ္ေသာ လြယ္ငင္းႀကီး၊ လြယ္ငင္းေလး ေက်းရြာႏွင့္ ပုတ္ပ်ံေက်းရြာမ်ားသို႔ ယခုႏွစ္ ေမလအတြင္းက ေဒသႏၲရေလ့လာေရး ခရီး တစ္ေခါက္ ေရာက္ရွိခဲ့ပါသည္။
ထိုသို႔ သြားေရာက္ေလ့လာမွတ္သားခဲ့ရ သည္မ်ားမွ ယင္းတိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးစုျဖစ္ ေသာ ယင္းနက္၊ ယင္းက်ားလူမ်ဳိးမ်ား၏အေၾကာင္း တေစ့တေစာင္းအျဖစ္ ေရးသား တင္ျပလိုက္ရပါသည္။
ယင္းလူမ်ဳိးစုႏွစ္မ်ဳိး ေတြ႕ရွိရသည္။ ယင္းနက္လူမ်ဳိး၊ ယင္းက်ားလူမ်ဳိးဟူ၍ ျဖစ္ သည္။ ေယဘုယ်အားျဖင့္ တူသေယာင္ဟု ထင္မွတ္ရသည္။ သို႔ေသာ္ ¤င္းတို႔၏ ဝတ္စား ဆင္ယင္ပုံ၊ ဓေလ့႐ိုးရာမ်ား အနည္းငယ္ကြဲျပား ျခားနားလ်က္ရွိၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ယင္းနက္ ႏွင့္ ယင္းက်ားလူမ်ဳိးႏွစ္မ်ဳိးတို႔၏အေၾကာင္း ကုိ တင္ျပရေသာ္ ယင္းလူမ်ဳိးစု ႏွစ္စုလုံး သည္ ေရွးယခင္ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာကာလကပင္ ရွမ္းျပည္နယ္ေတာင္ပိုင္း၊ ေျမာက္ပိုင္း၊ အေရွ႕ပိုင္းတို႔တြင္ စတင္ေနထိုင္လာခဲ့ၾကေသာ တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးစုမ်ားျဖစ္ေၾကာင္း ေဒသခံ ယင္းတိုင္းရင္းသားမ်ားက ေျပာၾကားသည္။
ယခုအခါ ရွမ္းျပည္နယ္(ေတာင္ပိုင္း) လြိဳင္လင္ခ႐ိုင္ နမ့္စန္ၿမိဳ႕နယ္အတြင္းရွိ ေက်းရြာ မ်ား၌ အမ်ားဆုံးမွီတင္းေနထိုင္လ်က္ရွိသည္ ကို ေလ့လာေတြ႕ရွိရသည္။ ယင္းနက္လူမ်ဳိးတို႔ အေၾကာင္းကုိ ဦးစြာတင္ျပလိုပါသည္။
ယင္းနက္တို႔ ေနထိုင္ရာ
ယင္းနက္လူမ်ဳိးတို႔သည္ ရွမ္းျပည္နယ္ (ေတာင္ပိုင္း) လြိဳင္လင္ခ႐ိုင္ နမ့္စန္ၿမိဳ႕နယ္ လြယ္ငင္းႀကီး၊ လြယ္ငင္းေလး၊ လြယ္ေဆာင္၊ ပင္ဝင္၊ ကုန္းပုတ္၊ တာဆိုင္း၊ ကုန္းလမ္း၊ နမ့္ဟိုင္း၊ ေနာင္ဘို၊ ဆန္ခါ၊ လြယ္ရွန္၊ နမ့္ဟူး၊ ေနာင္ရွန္နမ့္ဟူး၊ ေနာင္အိမ္၊ နမ့္ဝမ္ေက်းရြာ ႏွင့္ နမ့္မိုေက်းရြာေဒသ ရြာေပါင္း ၁၇ ရြာတို႔၌ ေနထိုင္လ်က္ရွိၾကသည္။
ယင္းနက္တို႔ အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္း
စိုက္ပ်ဳိးေမြးျမဴေရးကို အဓိကထား လုပ္ကိုင္ၾကသည္။ ဆန္စပါး၊ ေျပာင္း၊ ႏွမ္း၊ ပဲစင္းငုံ အမ်ားဆုံးစိုက္ပ်ဳိးၾကၿပီး စိုက္ပ်ဳိး လုပ္ကိုင္ရာတြင္ ကိုင္းကြၽန္းမွီ ကြၽန္းကိုင္းမွီ လယ္ယာလုပ္ငန္းရွင္အခ်င္းခ်င္း အျပန္အလွန္ ကူညီ႐ိုင္းပင္း၊ တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး လက္ခစား စနစ္ျဖင့္ လုပ္ကိုင္စိုက္ပ်ဳိးၾကပါသည္။
အိမ္တိုင္းအိမ္တိုင္း ကြၽဲ၊ ႏြား၊ ဝက္၊ ၾကက္ တစ္ပိုင္တစ္ႏိုင္ေမြးျမဴထားေလ့ရွိၾကကာ ေတာင္ယာလုပ္ကိုင္သူမိသားစုတြင္ ကြၽဲႏြားအေကာင္ေရ အနည္းဆုံး ႏွစ္ေကာင္မွ ၁ဝ ေကာင္အထိ ေမြးျမဴထားေလ့ရွိၾကသည္ ကို ေတြ႕ရွိရသည္။
ယင္းနက္တို႔ ယုံၾကည္ကိုးကြယ္မႈႏွင့္
ဘာသာစကားစာေပ
ယင္းနက္တို႔သည္ အမ်ားစုမွာ ဗုဒၶ ဘာသာကို ယုံၾကည္ကိုးကြယ္ၾကသည္။ နတ္ ကိုးကြယ္ယုံၾကည္မႈသည္လည္း ရွိၾကသည္။ ေတာေစာင့္ေတာင္ေစာင့္၊ ရြာေစာင့္နတ္တို႔ကိုကိုးကြယ္ၾကသည္။ ထူးျခားသည္မွာ ယင္းနက္လူမ်ဳိးတို႔၏ အိမ္ေခါင္းရင္းတြင္ ဝါးျဖင့္ျပဳလုပ္ထားေသာ နတ္စင္မ်ားကုိ အိမ္တိုင္းကဲ့သို႔ ျမင္ေတြ႕ရသည္။
အခါႀကီးရက္ႀကီးေန႔မ်ားတြင္ ဘုရားသြား ေက်ာင္းတက္ျခင္းႏွင့္တကြ ငွက္ေပ်ာဖက္ျဖင့္ ျပဳလုပ္ထားသည့္ ခြက္မ်ားတြင္ ထမင္း၊ ဟင္း၊ လက္ဖက္၊ ငွက္ေပ်ာသီးစုံစြာ အစရွိသည္တို႔ ထည့္၍ နတ္ပူေဇာ္ေလ့ရွိၾကေၾကာင္း သိရ သည္။
ယင္းနက္လူမ်ဳိးတို႔သည္ သီးျခားဘာသာ စကားရွိေသာ္ျငားလည္း သီးျခားကိုယ္ပိုင္ စာေပမရွိဟု ဆိုသည္။ ''ကြၽန္မတို႔ ယင္း လူမ်ဳိးစုအခ်င္းခ်င္း ယင္းစကားနဲ႔ပဲ ေျပာဆိုၾက ပါတယ္၊ အမ်ားနဲ႔က်ေတာ့ ရွမ္းဘာသာစကား ကို အမ်ားဆုံးအသုံးျပဳေျပာဆိုေလ့ရွိတယ္၊ ယင္းနက္လူမ်ဳိးကို ယင္းဘာသာစကားနဲ႔ လွ်န္ေအလို႔ေခၚပါတယ္၊ ရွမ္းဘာသာအရ ယမ္းလမ္လို႔ဆိုၾကၿပီး ျမန္မာ(ဗမာ)လူမ်ဳိးေတြ ကေတာ့ ယင္းနက္လို႔ေခၚဆိုၾကပါတယ္''ဟု လြယ္ငင္းေလးရြာေန ယင္းနက္တိုင္းရင္းသူ နန္းဇာဇာထြန္းက ေျပာၾကားသည္။
ယင္းနက္တို႔သည္ ႐ိုးရာဝတ္စုံ အနက္ ေရာင္ကို ဝတ္ဆင္ၾကသည္။ ယင္းနက္ အမ်ဳိးသားမ်ား၏ ေဘာင္းဘီမွာ ေဘာင္းဘီခြ သည္ ေဘာင္းဘီေအာက္အဝႏွင့္ တစ္ဆက္ တည္းျဖစ္သည္။ အမ်ဳိးသမီးမ်ားက အေပၚအက်ႌ အနက္ေရာင္ ရွင္မီးပုံသဏၭာန္ရက္လုပ္ထား ၿပီး အနက္ေရာင္ဂါဝန္ျဖင့္ တြဲဖက္ဝတ္ဆင္ ထားၾကသည္။ ယင္းနက္အမ်ဳိးသမီးတို႔၏ ခါး တြင္ ႀကိမ္ကြင္းမ်ားစြပ္ထားေလ့ရွိၾကသည္။
ယင္းနက္လူမ်ဳိးတို႔၏ ႐ိုးရာဓေလ့ပြဲမ်ား မွာ တပို႔တြဲလႏွင့္ တေပါင္းလသို႔ေရာက္လွ်င္ စုေပါင္းရွင္ျပဳပြဲကို က်င္းပေလ့ရွိၾကသည္။ ႐ိုးရာထိမ္းျမားမဂၤလာ လက္ထပ္ပြဲကုိ သတို႔သား၏အိမ္၌ ျပဳလုပ္ေလ့ရွိၾကၿပီး ထိမ္းျမားပြဲအတြက္ ကုန္က်စရိတ္ကို သတို႔သားမိဘဘက္က တာဝန္ယူေကြၽးေမြး ေဆာင္ရြက္ၾကေၾကာင္းႏွင့္ လက္ထပ္ၿပီး ေနာက္ ဇနီးေမာင္ႏွံလိုက္ေနမည့္ မိဘမ်ား ဘက္မွ ဆက္လက္တာဝန္ယူသြားၾကေၾကာင္း၊ မဂၤလာပြဲက်င္းပရမည့္ရက္တြင္ ရြာလူႀကီး သူႀကီးအား ဖိတ္ေခၚကာ သတို႔သမီး၊ သတို႔သားတို႔က ထမင္းဟင္း၊ လက္ဖက္ တစ္ထုပ္၊ ငွက္ေပ်ာသီး၊ ႀကံသကာမ်ားပါေသာ ကန္ေတာ့ပြဲျဖင့္ ရြာသူႀကီးထံမွ အၾကင္ လင္မယားအျဖစ္ အသိအမွတ္ျပဳခံရန္ ကန္ေတာ့ၾကရသည္ဟု သိရွိရသည္။
အလားတူ သတို႔သားအိမ္သို႔လည္း သြားေရာက္ျပဳလုပ္ၾကၿပီးမွသာ မဂၤလာပြဲ အထေျမာက္ပါေၾကာင္း လြယ္ငင္းေလးရြာ လူႀကီးမ်ားက ဆိုသည္။
ယင္းနက္တို႔ လက္မႈပညာ၊ ေတးဂီတ၊
ယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ ေနထိုင္မႈပုံစံ
ယင္းနက္လူမ်ဳိးတို႔သည္ စပါးထည့္ရန္ ပုတ္ႀကီး၊ လြယ္ပလိုင္း၊ ဝါးဖ်ာရက္လုပ္ျခင္း ႏွင့္ အမ်ဳိးသမီးတို႔၏ မိ႐ိုးဖလာ ရက္ကန္းရက္ ျခင္းလုပ္ငန္းတို႔ကို လုပ္ကိုင္ၾကသည္။ ယင္းနက္ အမ်ဳိးသမီးငယ္မ်ား အသက္ ၁၈ ႏွစ္ျပည့္ လွ်င္ ရက္ကန္းရက္ပညာကို မိဘမ်ားက မျဖစ္မေန စတင္သင္ၾကားေပးၾကရေၾကာင္း သိရသည္။
ယင္းနက္တို႔ေတးဂီတအေနျဖင့္ ¤င္းတို႔ တြင္ ေဝၚကြန္႔ဟုေခၚသည့္ အဆိုအကႏွင့္ မက္ဟုေခၚသည့္ အဆိုအတီးအဖြဲ႕ ႏွစ္ဖြဲ႕ရွိၿပီး သီဆိုရာ၌ ကဗ်ာကိုရြတ္ဆိုၾကသည္။ ဝါးျဖင့္ ျပဳလုပ္ထားေသာတူရိယာကိုသာ အသုံးျပဳ တီးမႈတ္ၾကသည္။
က်စဝပ္ဟုေခၚသည့္ ဝါးပုေလြကိုမႈတ္၍ က်ား၊ မ စုံတြဲ႐ိုးရာအကသည္ ယင္းနက္ လူမ်ဳိးစုတို႔၏ ႐ိုးရာအကျဖစ္သည္။ ယင္းအျပင္ ေခၚကြန္႔အမည္ရွိ ကပြဲအား သႀကၤန္ကာလ အၿပီး အထိမ္းအမွတ္အျဖစ္ က်င္းပၾကသည္။
ယင္းနက္တို႔သည္ ထရံကာ၊ သက္ငယ္မိုး၊ ေျခတံရွည္အိမ္အျမင့္မ်ား ေဆာက္လုပ္ ေနထိုင္ၾကသည္။ ဝင္ေပါက္တစ္ခုသာထားရွိ ၾကၿပီး ယင္းနက္တို႔၏ ေဆြမ်ဳိးမိသားစုဝင္ အိမ္ေထာင္စုမ်ားသည္ အိမ္ရာၿခံဝင္းက်ယ္ ေသာေနရာတို႔၌ ေဖာ္ျပခဲ့ၿပီး ေျခတံရွည္အိမ္ မ်ားအား ေဆာက္လုပ္ကာ ေအးအတူပူအမွ် တစုတ႐ုံးတည္း စုေပါင္းေနထိုင္ခဲ့ၾကေၾကာင္း ႏွင့္ ယင္းနက္တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးတို႔သည္ ႐ိုးရာဓေလ့၊ အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္း အလုပ္အကိုင္၊ သာမႈ၊ နာမႈကိစၥအဝဝတို႔အား ႐ိုးရွင္းစြာျဖင့္ အသက္ရွင္ေနထိုင္ၾကသူမ်ား ျဖစ္ပါေၾကာင္း ေလ့လာေတြ႕ရွိခဲ့ရသည္။
ဆက္လက္၍ ယင္းက်ားလူမ်ဳိးမ်ား ေနထိုင္ရာ နမ့္စန္ၿမိဳ႕နယ္ ပုတ္ပ်ံရြာသို႔ စာေရးသူသြားေရာက္ေလ့လာခဲ့သည္။
ယင္းက်ားလူမ်ဳိးတို႔ေနထိုင္ရာ
ယင္းက်ားတို႔သည္ ေဖာ္ျပခဲ့ၿပီးေသာ ယင္းနက္တို႔အလားတူ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္း ရွမ္းျပည္နယ္(ေတာင္ပိုင္း)၊ ရွမ္းျပည္နယ္ (ေျမာက္ပိုင္း)ႏွင့္ ရွမ္းျပည္နယ္(အေရွ႕ပိုင္း) ေဒသမ်ားတြင္ ေရွးပေဝသဏီမွစ၍ ေပါက္ဖြား ေနထိုင္လာခဲ့ၾကသည့္ ျမန္မာတိုင္းရင္းသား လူမ်ဳိးစုတစ္ခုျဖစ္သည္ဟု ယင္းက်ားလူမ်ဳိးစု ေနာက္ခံသမိုင္း၌ ေဖာ္ျပထားသည္။
ယခုမ်က္ေမွာက္ကာလ၌ ယင္းက်ား လူမ်ဳိးအမ်ားစုသည္ ရွမ္းျပည္နယ္(ေတာင္ပိုင္း) နမ့္စန္ၿမိဳ႕နယ္၏ အေရွ႕ေတာင္ဘက္အရပ္ ေဒသေနရာမ်ားျဖစ္ေသာ က်ီးအစ္ေက်းရြာ၊ လြယ္ဆိုင္း၊ လြယ္ဖြီး၊ ပုတ္ပ်ံရြာ၊ လြယ္စန္႔၊ တြံတီး၊ လြယ္ေပါင္း၊ ေမာက္က်န္ေက်းရြာႏွင့္ စံဝေက်းရြာ စသည့္ရြာေပါင္း ကိုးရြာတြင္ တစုတစည္း အမ်ားဆုံးမွီတင္းေနထိုင္လ်က္ ရွိၾကသည္ကို ေလ့လာေတြ႕ရွိႏိုင္သည္။
ယင္းက်ားတို႔၏ ယုံၾကည္ကိုးကြယ္မႈ၊ ဘာသာစကားႏွင့္ အေျပာအဆို၊ စကားပုံမ်ား
ယင္းက်ားတို႔သည္ ဗုဒၶဘာသာကိုးကြယ္ ၾကသည္။ ယင္းနက္တို႔ႏွင့္အလားတူ နတ္ ကိုးကြယ္ယုံၾကည္မႈရွိၾကသည္။
ယင္းက်ားတို႔၏ ဘာသာစကားမွာ မြန္ခမာအုပ္စု၊ 'ဝ'၊ ပေလာင္အုပ္စုခြဲတြင္ ပါဝင္ေၾကာင္းသိရသည္။
ယင္းလူမ်ဳိးတို႔၏ ဘာသာစကား၊ ယဥ္ေက်းမႈတို႔သည္ ပေလာင္လူမ်ဳိးတို႔ႏွင့္ အလြန္နီးစပ္ေသာေၾကာင့္ ယင္းက်ား၊ ယင္းနက္ ႏွစ္မ်ဳိးစလုံးကို မသိေသးေသာသူအခ်ဳိ႕က ပေလာင္လူမ်ဳိးဟု ထင္ၾကသည္။
ယင္းက်ား၊ ယင္းနက္လူမ်ဳိးစု ႏွစ္ခု၏ ေျပာဆိုၾကေသာ ဘာသာစကားမွာ ေယဘုယ် အားျဖင့္ တူသေယာင္ႏွင့္ ကြဲျပားေၾကာင္း ေလ့လာေတြ႕ရွိႏိုင္သည္။ ယင္းနက္တို႔ စကား ေျပာလွ်င္ အသံေနအသံထားမာ၍ ေပါ့ၿပီး ယင္းက်ားတို႔စကားက အသံေလး၍ ေပ်ာ့ သည္။ စကားေျပာေႏွးသည္။ ယင္းက်ားစကား သည္ ရွမ္းစကားလည္းမဟုတ္။ သို႔ေသာ္ ေရွးယခင္က ရွမ္းလူမ်ဳိးတို႔ႏွင့္ အမ်ားဆုံး ေရာေႏွာေနထိုင္လာခဲ့ၾကရေသာအခါ ရွမ္း စကားကို အမ်ားသုံးေျပာဆိုၾကေၾကာင္း ယင္းက်ားတို႔က ဆိုသည္။
ယင္းက်ားစာေပမရွိေသး
ဘာသာစကားသာရွိသည္။ အမ်ားအား ျဖင့္ ယင္းက်ားစကားအျပင္ ျမန္မာစကား၊ ျမန္မာစာ၊ ရွမ္းစကား၊ ရွမ္းစာႏွင့္ ပအိုဝ္း ဘာသာစကားႏွင့္ စာေပအေရးအသားမ်ား ကို ေလ့လာသင္ယူအသုံးျပဳလ်က္ရွိၾကသည္ ကို ေလ့လာမွတ္သားခဲ့ရသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ ယင္းက်ားလူမ်ဳိးစုတို႔၌ ကိုယ္ပိုင္ဘာသာစကားရွိေသာ္လည္း ကိုယ္ပိုင္ စာေပမရွိေသးေသာ လူမ်ဳိးစုတစ္ခုျဖစ္ေၾကာင္း ယင္းက်ားတို႔၏ ထူးျခားခ်က္ဟုဆိုရမည့္ လူႀကီးသူမမ်ားက မိမိတို႔၏ သားသမီး လူငယ္ေမာင္မယ္တို႔အား ဆုံးမေျပာဆိုရာတြင္ ယင္းက်ားစကားပုံမ်ားျဖင့္သာ သာဓက ပုံေဆာင္ဆုံးမေျပာဆိုတတ္ေလ့ရွိၾကသည္ကို ေတြ႕ရွိရေပသည္။
ယင္းက်ားတို႔၏စကားပုံအခ်ဳိ႕မွာ ''က်ား ဆိုးရာ ကံမယုံနဲ႔၊ ဝါးလွန္းရင္ ေစာေစာလွန္း၊ ေစာေစာထရင္စားရမယ္ ေနာက္က်မွထရင္ ဆန္ျပဳတ္ပဲစားရမယ္၊ ေစာေစာစိုက္ရင္ ေရာင္းဖို႔ရမယ္ ေနာက္က်မွစိုက္ရင္ စားဖို႔ပဲ ရမယ္၊ ကေလးမက်မီ ၾကမ္းျပင္ထား၊ လူကို ခင္ရင္ ရက္ကန္းအတူမရက္နဲ႔'' ဟူေသာ အစရွိသည့္ မွတ္သားဖြယ္ရာ ယင္းက်ားတို႔၏ ကံ၊ ဥာဏ္၊ ဝီရိယဆိုင္ရာ၊ လူမႈေရးဆိုင္ရာ၊ စကားအေျပာအဆိုဆိုင္ရာ၊ ေက်းဇူးတရားႏွင့္ ဆိုင္ရာ၊ လူ႔က်င့္ဝတ္ဆိုင္ရာ၊ အေတြးအေခၚ အယူအဆပိုင္းဆိုင္ရာ ယင္းက်ားစကားပုံ မ်ားစြာရွိေၾကာင္း ေလ့လာမွတ္သားရသည္။
ယင္းက်ားတို႔၏ အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္း လုပ္ငန္းႏွင့္ စိုက္ပ်ဳိးေမြးျမဴေရးသည္ ယင္းနက္ လူမ်ဳိးတို႔ႏွင့္ တူညီၾကသည္။ မတူညီေသာ အခ်က္တစ္ခုမွာ ယင္းက်ားလူမ်ဳိးတို႔သည္ စိုက္ပ်ဳိးေျမကိုေရြးခ်ယ္ရာ၌ ေျမက်ယ္ေသာ ေနရာကို ေရြးခ်ယ္ရြာတည္ေလ့ရွိၾက၏။ ေရႏွင့္ေဝးေသာ ေနရာမ်ား၏။
ထို႔ေၾကာင့္ အခ်ဳိ႕က ဒ႑ာရီဆန္ဆန္ ဤသို႔ေျပာၾကသည္။ ယင္းက်ားတို႔သည္ ယင္းလူမ်ဳိးတို႔သည္ ဘုရားေလာင္းၾကြလာစဥ္ အခါက ေရမတိုက္ခဲ့သည္ေၾကာင့္ ယခုကဲ့သို႔ ယင္းရြာမ်ားတြင္ ေရရွားပါးရျခင္းျဖစ္သည္ ဟု အခ်င္းခ်င္းေျပာဆိုသမုတ္ေလ့ရွိေၾကာင္း ယင္းက်ားရြာသူ၊ ရြာသားမ်ားက ေျပာၾကား ခဲ့ၾကသည္။
ယင္းက်ားတို႔သည္ ခ်င္း(ဂ်င္း)၊ င႐ုတ္၊ နာနတ္၊ ပဲစင္းငုံ၊ ေျပာင္း၊ ဆန္စပါးတို႔ကို အဓိကထားစိုက္ပ်ဳိးၾကေၾကာင္း ေတြ႕ရွိရသည္။ ကြၽဲ၊ ႏြား၊ ၾကက္၊ ဝက္ အိမ္ေမြးစနစ္တူညီၾက သည္။
ယင္းက်ားတို႔၏ ႐ိုးရာဓေလ့၊ ယဥ္ေက်းမႈ ပြဲေတာ္မ်ားႏွင့္ ႐ိုးရာဝတ္စားဆင္ယင္မႈတို႔မွာ ယင္းနက္လူမ်ဳိးတို႔ႏွင့္ အလားဆင္ေသာ္လည္း ယင္းက်ားအမ်ဳိးသမီးဝတ္စုံမွာ အေရာင္ စင္းက်ားေဒါင္လိုက္ထည့္သြင္း ရက္လုပ္ထား သည္က တစ္မ်ဳိးေလးပိုမိုလွပေစသည္ဟု ထင္မွတ္ရႏိုင္ေပသည္။
အမ်ဳိးသားမ်ားက ယင္းနက္ကဲ့သို႔ အနက္ေရာင္အက်ႌ၊ ေဘာင္းဘီကို ဝတ္ဆင္ ထားၾကသည္။ ယင္းက်ားတို႔သည္ ႐ိုးရာ စုေပါင္းရွင္ျပဳအလွဴမဂၤလာပြဲမ်ားမွာ ယင္းနက္ တို႔ႏွင့္တူညီၾကသည္။ ယင္းက်ားတို႔က ႏွစ္စဥ္ ႏွစ္တိုင္း ကဆုန္လျပည့္ေရေလာင္းပြဲက်င္းပ ျခင္း၊ မီး႐ွဴးလႊတ္တင္ယွဥ္ၿပဳိင္ပြဲက်င္းပျခင္းႏွင့္ ယင္းက်ားလူမ်ဳိးတို႔၏ ရာဇဝင္သမိုင္းေၾကာင္း အရ မိမိတို႔လူမ်ဳိးႏြယ္စုတို႔ စတင္ေပါက္ဖြားလာ ရာ ေနရာေဒသဟု စြဲမွတ္ျပဳယုံၾကည္ခဲ့ၾကသည့္ ရေသ့ေတာင္(မင္းေလာင္းဂူ)သို႔ သြားေရာက္ ၾကကာ ယင္းက်ားေက်းရြာ ကိုးရြာရွိ လူမ်ဳိးစု တို႔အားလုံးက ပြဲလွဴနမ့္(ေခၚ) ယင္းက်ားလူမ်ဳိး တို႔၏ ေရေလာင္းလွဴသည့္ ပြဲေတာ္သည္ ယင္းနက္တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးစုမ်ားႏွင့္ ယင္း လူမ်ဳိးႏြယ္စုတြင္ တူညီသေယာင္ႏွင့္ မတူဘဲ တစ္မူကြဲျပားလ်က္ရွိၾကေသာ္ျငား အတူတကြ ညီၫြတ္စုေပါင္းေနထိုင္လ်က္ရွိၾကသည္။ ။
စိုင္းေဇာ္လတ္(လင္းေခး)
No comments:
Post a Comment