Latest News

Saturday, January 27, 2018

ေမြေတာ္ကကၠဴဆီသို႔

ေမြေတာ္ကကၠဴဆီသို႔


ကားေပၚမွဆင္းလိုက္သည္ႏွင့္ လက္ကိုင္ဖုန္းမွ နာရီကိုၾကည့္လိုက္ရာ ညေန ၃ နာရီခြဲ။ ေတာရိပ္၊ ေတာင္ရိပ္မ်ားေၾကာင့္ ညေနအလင္းေရာင္က အားေဖ်ာ့ေန သေယာင္။ ေရွ႕တူ႐ူကို လွမ္းၾကည့္လိုက္ရာ ပံုစံတူေစတီမ်ား၏အေပၚပိုင္းသို႔ က်ရိပ္ သန္းေနသည့္ ညေနအလင္းေရာင္က ႏႈတ္ဆက္ပက္ဖ်န္းလ်က္၊ ၾကည္ညိဳသပၸာယ္ စရာေကာင္းသည့္ေစတီမ်ား သို႔မဟုတ္ ေမြေတာ္ကကၠဴဘုရားျမင္ကြင္းက ဖူးေတြ႕ ရသူမ်ားအတြက္ စိတ္ႏွလံုးၾကည္ေမြ႕၊ ၿငိမ္းခ်မ္းဖြယ္ရာပင္။
ေျမစိုက္ေစတီေပါင္း ၂၄ဝဝခန္႔ရွိေသာ ေမြေတာ္ကကၠဴဘုရားက သမိုင္းဝင္ဘုရား ေစတီမ်ားျဖစ္ရာ ထင္ရွားေလသည္။ ကနဦး စတင္တည္ထားခဲ့ေသာ ေစတီမ်ား အနက္ အခ်ဳိ႕မွာ ငလ်င္ဒဏ္ေၾကာင့္ ထီးေတာ္ေစာင္းျခင္း၊ ေစတီအေပၚပိုင္းအခ်ဳိ႕ ပ်က္စီးျခင္းမ်ား ၾကံဳေတြ႕ခဲ့ရသျဖင့္ ေရွးမူမပ်က္ ျပန္လည္ျပဳျပင္ထိန္းသိမ္းထား ေၾကာင္း သိရွိရသည္။
မ်ားျပား
ဖိနပ္ကိုကားေပၚမွာပင္ ခြၽတ္ထားခဲ့ၿပီးေနာက္ ေစတီေတာ္မ်ား တည္ရွိရာသို႔ သြားေရာက္ဖူးေျမာ္ရန္ မုခ္ဦးဝသို႔ လမ္းေလွ်ာက္လာခဲ့သည္။ ေမြေတာ္ကကၠဴဘုရား တည္ရွိရာ မုခ္ဦးေရွ႕ ေျမကြက္လပ္ႏွင့္ ဝဲဘက္သစ္ပင္မ်ားေအာက္တြင္ ဘုရားဖူး ယာဥ္ႀကီး၊ ယာဥ္ငယ္မ်ားကို ေတြ႕ရသည္။ ဘုရားဖူးရာသီျဖစ္သည့္အတြက္ ေမြေတာ္ ကကၠဴဘုရားသို႔ လာေရာက္ဖူးေျမာ္ၾကသူမ်ားျပားေၾကာင္း သတိျပဳမိသည္။
ကြၽန္ေတာ္တုိ႔က ေတာင္ႀကီး-အင္းေလး-ပင္းတယ ခရီးစဥ္သို႔ သြားေရာက္ရာ တြင္ လမ္းခရီး၌ရွိေသာ  ေမြေတာ္ကကၠဴဘုရားသို႔  ဝင္ေရာက္ဖူးေျမာ္ၾကျခင္းျဖစ္ သည္။ ေတာင္ႀကီးၿမိဳ႕မွ ၃၃ မိုင္ခန္႔ေဝးေသာ ေမြေတာ္ကကၠဴဘုရားသို႔ ကားျဖင့္ ခပ္ မွန္မွန္ေမာင္းႏွင္လာရာ အခ်ိန္ ႏွစ္နာရီခန္႔ၾကာျမင့္ေလသည္။ လမ္းခရီးတြင္ ရွမ္း တိုင္းရင္းသားေက်းရြာႏွင့္ ပအိုဝ္းတိုင္းရင္းသားေက်းရြာမ်ားကို ျဖတ္သန္းလာခဲ့ ရသည္။ တကယ္ေတာ့ ေမြေတာ္ကကၠဴဘုရားက ရွမ္းျပည္နယ္ေတာင္ပိုင္း ေတာင္ ႀကီးခ႐ိုင္ ေက်ာက္တစ္လုံးႀကီးၿမိဳ႕နယ္ ေနာင္ခဲုင္းေက်းရြာအုပ္စု ေမြေတာ္ရြာအနီး တြင္ တည္ရွိေနျခင္းျဖစ္သည္။
ကြၽန္ေတာ္တို႔က ျမင္းမထိလိုဏ္ဂူသို႔ သြားေရာက္ခဲ့ၿပီးေနာက္ ဘုရားမ်ားဖူး ေျမာ္ကာ သက္သတ္လြတ္ထမင္းဟင္းမ်ား လွဴဒါန္းသည့္ေနရာတြင္ ေန႔လယ္စာ စားေသာက္ခဲ့ၿပီး ေမြေတာ္ကကၠဴဘုရားသို႔ လာေရာက္ခဲ့ၾကျခင္းျဖစ္သည္။ ဤေဒသ သည္ စိုက္ပ်ဳိးေရးျဖစ္ထြန္းရာ ေဒသျဖစ္၍လားမသိ၊ လမ္းေဘးဝဲယာတြင္ ၾကည့္ ေလတိုင္း စိုက္ခင္းမ်ားကို ေနရာအႏွံ႔ေတြ႕ရသည္။ ၾကက္သြန္ျဖဴ၊ ခ်င္း၊ နႏြင္း၊ ပန္း ေဂၚဖီ၊ ပန္းမ်ဳိးစံုတို႔စိုက္ပ်ဳိးျဖစ္ထြန္းရာ ေဒသစိုက္ပ်ဳိးထြက္ကုန္မ်ားက ေစ်းႏႈန္းလည္း သက္သာေလသည္။
ထူးထူးျခားျခားအျဖစ္ ျမင္းမထိလိုဏ္ဂူ၏အျပင္ဘက္ သက္သတ္လြတ္ထမင္း ဟင္းမ်ား လွဴဒါန္းေကြၽးေမြးရာအနီး ေဒသခံတိုင္းရင္းသားမ်ားေရာင္းခ်သည့္ ေဒသ ထြက္စိုက္ပ်ဳိးကုန္မ်ားအနက္ ေရကန္စြန္းဥမ်ားကိုေတြ႕၍ ဝယ္ခဲ့သည္။ ျပဳတ္ၿပီးစား စရာမလိုဘဲ၊ အစိမ္းအတိုင္းအခြံႏႊာၿပီး စား႐ံုျဖစ္၍ လြယ္ကူေသာေၾကာင့္ အျမည္း သေဘာမ်ဳိးစားၾကည့္ရာ ခ်ဳိေအးၿပီး အရသာရွိသျဖင့္ ဝယ္ယူလာခဲ့သည္။ ဆီးခ်ဳိ၊ ေသြးတိုးေရာဂါရွိသူမ်ား စားသံုးသင့္ေၾကာင္း သိရသည္။
ယခု  ေမြေတာ္ကကၠဴဘုရားမုခ္ဦးအဝင္မွ အတြင္းသုိ႔ ဝင္ေရာက္လိုက္သည္ႏွင့္ ေျမစိုက္ေစတီမ်ားေရွ႕တြင္ အမွတ္တရဓာတ္ပံု႐ိုက္ေနသူမ်ား၊ ေစတီမ်ား တည္ ေဆာက္ထားခဲ့မႈကို စိတ္ဝင္စားစြာ စူးစမ္းေလ့လာသူမ်ားျဖင့္ စည္ကားေနသည္ ကို ေတြ႕ရသည္။ ညေနခင္းေနေရာင္က ေရွးေဟာင္းသမိုင္းဝင္ ေမြေတာ္ကကၠဴဘုရား ပရိဝုဏ္အတြင္း ပူေဇာ္ေနသကဲ့သို႔ ျဖာဆင္းက်လ်က္ရွိရာ ေရႊေရာင္ဝင္းဝါေနေသာ ေစတီမ်ား၏အေပၚပိုင္းျဖစ္ေသာ ထီးေတာ္၊ ေခါင္းေလာင္း၊ ၾကာေမွာက္ၾကာလွန္၊ ေဖာင္းရစ္မ်ားအေပၚ ဆလိုက္မီးေရာင္ ထိုးထားသကဲ့သို႔ သပၸာယ္စရာေကာင္းေန သည္။
ေခၚေဝၚ
ေမြေတာ္ကကၠဴဘုရားမ်ား၏ အလယ္တြင္ ကြန္ကရစ္လမ္းငယ္ခင္းထားသည္ ျဖစ္ရာ ေစတီမ်ားတည္ထားမႈကို အနီးကပ္ဖူးေတြ႔ခြင့္ရရွိသည့္အျပင္ ေစတီမ်ား အၾကား  ဝင္ထြက္သြားလာကာ  စိတ္တိုင္းက်  ေလ့လာဖူးေျမာ္ႏိုင္ေလသည္။ ေမြေတာ္ကကၠဴဘုရားကို ေဒသခံတို႔က ကကၠဴေမြေတာ္ဘုရားဟူ၍လည္းေကာင္း၊ ေမြေတာ္ဟူေသာစကားကို ခ်န္ထားၿပီး ကကၠဴဘုရားဟူ၍လည္း ေခၚေဝၚၾကေၾကာင္း သိရသည္။
ပအိုဝ္းတိုင္းရင္းသားစကားအရ ကကၠဴတြင္ အသံႏွစ္မ်ဳိးေပါင္းစပ္ထားျခင္းျဖစ္ ရာ ကက္(ကဲက္)+ကူ=ကကၠဴျဖစ္သည္။ ''ကက္(ကဲက္)'' အဓိပၸာယ္မွာ ကင္းစခန္း ျဖစ္ၿပီး ''ကူ''မွာ နယ္ျခားျဖစ္သည္။ အသံႏွစ္ခု ေပါင္းစပ္လွ်င္ ကကၠဴဆိုသည္မွာ နယ္ျခားစခန္းျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။ ဤေနရာသည္ ေရွးအခါက ဆီဆိုင္ေစာ္ဘြား ႏွင့္ ေညာင္ေရႊေစာ္ဘြားတို႔၏ နယ္နိမိတ္အစပ္ျဖစ္ရာ ''နယ္ျခားကင္းစခန္း''ေနရာ ျဖစ္ၿပီး ဤေနရာတြင္ တည္ထားေသာေစတီဘုရားကို ကကၠဴဘုရားဟုေခၚဆိုျခင္း ျဖစ္သည္။
ပါဝင္ခဲ့
ေမြေတာ္ကကၠဴဘုရားကို ရွင္ေသာနႏွင့္ ရွင္ဥတၱရ အမည္ရွိ ရဟၲာမေထရ္ျမတ္ မ်ားႏွင့္ သီရိဓမၼာေသာကမင္းႀကီးတို႔က တည္ထားကိုးကြယ္ခဲ့ျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း၊ ဗုဒၶ ျမတ္စြာဘုရားပရိနိဗၺာန္စံဝင္ၿပီး  သာသနာေတာ္ ၂၁၈ သို႔  ေရာက္ေသာအခါ တတိယ သဂၤါယနာတင္ပြဲေအာင္ျမင္ၿပီးဆံုးသည့္ အထိမ္းအမွတ္အျဖစ္ ေစတီေပါင္း ၈၄ဝဝဝ ကို တည္ထားခဲ့ရာတြင္ ေမြေတာ္ကကၠဴဘုရားလည္း တစ္ဆူအျဖစ္ ပါဝင္ခဲ့ျခင္းျဖစ္ ေၾကာင္း သမိုင္းမွတ္တမ္းမ်ားတြင္ ေလ့လာခဲ့ရဖူးသည္။
ကြၽန္ေတာ္တို႔ ေမြေတာ္ကကၠဴေစတီစု ပရိဝုဏ္အတြင္း ျဖည္းျဖည္းခ်င္းလမ္း ေလွ်ာက္ ေလ့လာဖူးေျမာ္ခဲ့ရာ ေစတီစုေျမာက္ဘက္တြင္ ရဟၲာသိမ္ေတာ္ တည္ ရွိၿပီး ေမြေတာ္ကကၠဴေစတီ၏ အေနာက္ဘက္၌ ေရႊဝက္ကူးေစတီ တည္ရွိသည္ကို ဖူးေျမာ္ခဲ့ရသည္။ ေရွးေခတ္က ဤေနရာအနီးဝန္းက်င္တြင္ ေရႊေရာင္အဆင္းရွိေသာ ဝက္မ်ား ေနထိုင္က်က္စားခဲ့ၾကၿပီး ေမြေတာ္ကကၠဴဘုရားကို အၿမဲလာေရာက္ဖူး ေျမာ္ကာ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ၾကေၾကာင္း မွတ္တမ္းမ်ားအရ သိရသည္။ ေရႊ ဝက္မ်ား ကူးခ်ည္ သန္းခ်ည္ သြားလာခဲ့သည္ကို အစြဲျပဳၿပီး ေရႊဝက္ကူးဘုရားဟု ေခၚတြင္ခဲ့ျခင္းျဖစ္ၿပီး အနီးဝန္းက်င္တြင္လည္း ေရႊဝက္မ်ားေနထိုင္ခဲ့ရာ ဂူတစ္ဂူရွိရာ  ေရႊဝက္ဂူဟုေခၚဆိုေၾကာင္း၊ ဂူအနီးတည္ထားေသာ ဘုရားတစ္ဆူကိုလည္း ေရႊဝက္ ဂူဘုရားဟုေခၚဆိုၾကေၾကာင္း ေရွးေဟာင္းပအိုဝ္းပုရပိုက္စာတြင္ ေတြ႕ရွိေလ့လာခဲ့ ဖူးသည္။
မွတ္တမ္းတင္
ေမြေတာ္ကကၠဴဘုရားစု၏ အေရအတြက္ကို အလြယ္တကူမွတ္ယူႏိုင္ရန္ 'ေတာင္ သူကြမ္းညႇပ္၊ တျဖတ္ျဖတ္'ဟု မွတ္တမ္းတင္ထားခဲ့သည္ျဖစ္ရာ 'ေတာင္သူကြမ္း ညႇပ္'စကားအရ စတည္စဥ္က ေစတီေပါင္း ၇၆၂၃ ဆူရွိေၾကာင္း၊ 'တျဖတ္ျဖတ္' မွာ အသံကာရံလိုက္၍ ျဖည့္ထားေသာစကားျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။
ေမြေတာ္ကကၠဴေစတီစုမ်ားထဲမွ ေဖာင္ေတာ္သိုက္ေစတီ၏ ဂႏၶကုဋိအေနာက္ ဘက္ အုတ္နံရံတြင္ မင္ျဖင့္ ေမြေတာ္ကကၠဴေစတီစု၏ အေရအတြက္ကို မွတ္တမ္း တင္ထားမႈအရ သကၠရာဇ္ ၁၂၉ဝ ျပည့္ႏွစ္တြင္ ၂၅၄၈ ဆူရွိေၾကာင္း မွတ္သားခဲ့ရ သည္။ ေမြေတာ္ကကၠဴေစတီကို စတင္တည္ထားခဲ့သည့္ ဘီစီ ၃ဝ၇ မွ စတင္လွ်င္ ႏွစ္ေပါင္း ၂၃ဝဝ ေက်ာ္ရွိခဲ့ၿပီး ထပ္မံျပဳျပင္တည္ထားခဲ့သည့္ ပုဂံဘုရင္နရပတိစည္သူ မင္းလက္ထက္ ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၅၃၇ ခုႏွစ္မွ စတင္လွ်င္ ႏွစ္ေပါင္း ၈၂၅ ႏွစ္ရွိခဲ့ ၿပီျဖစ္သည္။ ေမြေတာ္ကကၠဴေစတီစု ပရိဝုဏ္အတြင္း ေၾကးပိႆာ ၂၂ဝ ရွိေသာ ေၾကးေခါင္းေလာင္းႀကီးမွာလည္း လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ေပါင္း ၂၂၆ ႏွစ္ၾကာက သြန္း ေလာင္းလွဴဒါန္းထားခဲ့သည္ကို ေတြ႕ရသည္။ ေနာက္ထပ္ေၾကးပိႆာ ၄၅ဝ ရွိေသာ ေၾကးေခါင္းေလာင္းတစ္လံုးကိုလည္း လြန္ခ့ဲေသာ ႏွစ္ေပါင္း ၁၂ဝ ေက်ာ္က လွဴဒါန္း ထားခဲ့သည္ကို ေလ့လာေတြ႕ရွိခဲ့ရသည္။
ဝယ္ယူ
ကြၽန္ေတာ္တို႔ ေမြေတာ္ကကၠဴေစတီစုမ်ားကို လိုက္လံေလ့လာဖူးေျမာ္ၿပီးေနာက္ ဘုရားပရိဝုဏ္အတြင္းမွ ျပန္ထြက္လာခဲ့ၿပီး အနီးရွိေမြေတာ္ကကၠဴဘုရား  ေစ်းသို႔ သြားေရာက္ခဲ့ၾကသည္။ ညေနေစာင္းေနၿပီျဖစ္ရာ ဆိုင္အခ်ဳိ႕သိမ္းေနၾကၿပီျဖစ္၍ ေစ်းအဝင္ေပါက္အနီး ေျမျပင္တြင္ ေရာင္းေနေသာ ေဒသထြက္ကုန္မ်ားကို လိုက္လံ ၾကည့္႐ႈေလ့လာမိသည္။ ၾကက္သြန္ျဖဴဥတစ္လံုး၊ လက္ဖက္ေျခာက္၊ ေျမပဲ၊ ပ်ားရည္၊ လိေမၼာ္သီး၊ ေနၾကာေစ့မ်ားက ေစ်းသက္သာသျဖင့္ ဝယ္ယူခဲ့သည္။ အျခားဘုရား ဖူးမ်ားကလည္း ဝယ္ယူၾကသည္ကို ေတြ႕ရသည္။
ေမြေတာ္ကကၠဴဘုရားေစ်းႏွင့္ ေမြေတာ္ကကၠဴဘုရား ပရိဝုဏ္အၾကားတြင္ ႀကီး မားေသာ သစ္ပင္ႀကီးမ်ား ေတြ႕ရသျဖင့္ ပင္းတယဂူ အဝင္ကားလမ္းေဘးအနီး ေညာင္ပင္ႀကီးမ်ားကို သတိရမိသည္။ သက္တမ္းရင့္သစ္ပင္ႀကီးမ်ားျဖစ္၍ ထူးျခား ေသာ ပင္စည္ႀကီးမ်ားႏွင့္ အကိုင္းမ်ားႀကီးမားေနျခင္းျဖစ္ၿပီး ဤေဒသတြင္ ထူးထူး ျခားျခား ေပါက္ေရာက္ရွင္သန္ေနျခင္း ျဖစ္သည္။
ေမြေတာ္ကကၠဴေစ်းမွ ျပန္ထြက္လာၿပီး ျပန္ရန္ကားေပၚတက္ခဲ့သည္။ ေမြေတာ္ ကကၠဴဘုရားမ်ားဘက္သို႔ လွမ္းၿပီးဖူးေျမာ္လိုက္ရာ အေမွာင္ရိပ္သိမ္းစျပဳေနၿပီျဖစ္ ေသာ္လည္း ေမြေတာ္ကကၠဴေစတီစုမ်ားက လွ်ပ္စစ္မီးေရာင္ေၾကာင့္ ၾကည္ညိဳ သပၸာယ္စရာေကာင္းေနသည္။ အေအးဓာတ္လႊမ္းၿခံဳလာေသာ ရွမ္းျပည္နယ္ ညေန ပိုင္းက ေအးစိမ့္စိမ့္ျဖစ္လာသည္။ အျပန္လမ္းတစ္ေလွ်ာက္ ေမြေတာ္ကကၠဴေစတီစု ပံုရိပ္မ်ားက အာ႐ံုထဲေဝ့ဝဲေနရာ အေတြးျဖင့္ ဖူးေျမာ္မဆံုးျဖစ္ေနဆဲ။ ၾကည္ညိဳပီတိ ပြားမ်ားေနဆဲ။    ။ ေမာင္ေမာင္ျမင့္ေဆြ(ျမန္​မာ့အလင္​း)

No comments:

Post a Comment

Blog Archive

Recent Post