Latest News

Tuesday, March 21, 2017

ငန္းေငြ ေတးနဲ႔ယဥ္

ငန္းေငြ ေေေတးနဲ႔ယဥ္

         
         တကယ္ေတာ့ မႏ္ၲေလးသႀကၤန္ဆိုတာ အကသႀကၤန္၊အလွသႀကၤန္၊ဂီတသႀကၤန္၊အႏုသႀကၤန္၊အယဥ္သႀကၤန္ ျဖစ္ပါတယ္။ ေန႔လယ္ေန႔ခင္း ေရပက္ၾကတယ္ဆိုတာ အဓိကမဟုတ္ပါဘူး။မနက္ကိုးနာရီမထိုးမခ်င္းလည္း ဘယ္လူမွ ေရမပက္ၾကဘူး။ မနက္ေစာပိုင္းမွာက သႀကၤန္တြင္းမို႔ ဥပုသ္သီတင္းေစာင့္ဖို႔ ဘုရားေက်ာင္းကန္သြားၾကတယ္ မဟုတ္လား။ “ဥပုသ္သည္ကို ေရမပက္နဲ႔ ငရဲႀကီးတတ္တယ္” ဆိုတာ သႀကၤန္ရဲ႕ သံခ်ပ္အျဖစ္သာမက ေစာင့္ထိန္းဖြယ္တစ္ရပ္ကို သတိေပးေနတဲ့ အသံလည္းျဖစ္တယ္။ဧၿပီလရဲ႕ ပူျပင္းတဲ့ေန႔လယ္ ခင္းမွာေတာ့ ေရပက္နားၾကၿပီး သႀကၤန္ကားေတြဟာ မႏ္ၲေလးေတာင္၊ရန္ကင္းေတာင္၊ေတာင္သမန္အင္းနဲ႔ အိမ္ေရွ႕မင္း ထန္းေတာ ေတြမွာ နားခိုၾကပါတယ္။


           ထန္းပင္ ထန္းလက္ ထန္းရြက္ေတြအသြယ္သြယ္နဲ႔ အိမ္ေရွ႕မင္းထန္းေတာရဲ႕ ထန္းပင္ေျခရင္းက ရနံ႔သင္းသင္း ထန္းလက္သစ္ ေတြ မိုးထားတဲ့ တဲကေလးေတြက ၀ါးၾကမ္းခင္းေတြေပၚမွာ ထန္းရည္ တစ္ျမဴႏွစ္ျမဴ၊ အမဲေၾကာ္သုပ္၊ ပဲေၾကာ္သုပ္က ပူစီနံရြက္ေတြ၀ါးရင္း တေရးတေမာ အိပ္ၾကတာေပါ့။ ညေနေစာင္းပါမွ တစ္ႀကိမ္ေရပက္္ခံၾကတယ္။ ေနေလးေစာင္းတာနဲ႔ အားလုံးေရပက္ရပ္ၾကၿပီး၊ ညပိုင္းမွ ကၾက၊ ခုန္ၾက၊ သီၾက ဆိုၾက၊ တီးၾက မႈတ္ၾကဖို႔ ျပင္ဆင္ၾကရပါၿပီ။ ညမွာ ေရပက္သူဟာ မႏ္ၲေလးမွာ တကယ့္အ႐ိုင္းအ႐ိုင္း၊ မယဥ္ေက်း မဖြယ္ရာသူ၊ သႀကၤန္ဖ်က္ မသမာသူအျဖစ္ ႐ႈတ္ခ်ခဲ့ၾကတာ တစ္ခ်ိန္က မႏ္ၲေလးသႀကၤန္ရဲ႕ အမွတ္အသားပါပဲ။ ၿမိဳ႕မအသင္း အပါအ၀င္ အလွျပကားႀကီးေတြက ေစတနာ..တဲ့၊ ေတးျမလုလင္..တဲ့၊ ႐ႈတိုင္းယဥ္..တဲ့၊ ေတးခ်စ္သူ..တဲ့၊ ဇြဲလုလင္..တဲ့၊ ေဒါင္းလုလင္..တဲ့၊ သီတာ..တဲ့၊ မင္းတဲလုလင္..တဲ့၊ ခ်စ္ၾကည္ေရးေမာင္မယ္..တဲ့၊ မ႑ပ္ေတြကလည္း ေမသစ္လြင္..တဲ့၊ ေကသီယာဥ္..တဲ့၊ ေခတ္ညႊန္႔..တဲ့၊ ယမင္းသူဇာ..တဲ့၊ ခ်မ္းျမပ်ဳိျဖဴ..တဲ့၊ လႈိင္း..တဲ့၊ ပိေတာက္၀ါ၀ါ..တဲ့၊ နန္းေကသီ..တဲ့၊ ငုေရႊ၀ါ..တဲ့၊ ေရႊမန္းေမ..တဲ့၊ နဂါးမယ္..တဲ့၊ နန္းေရွ႕သူဇာေမ..တဲ့၊  ေမခ်ာတိတ္..တဲ့။


             ေခတ္ျပင္၊ ေခတ္သ႐ုပ္ကို အစဥ္အဆက္ ေဖာ္ထုတ္ခဲ့ၾကတဲ့သံခ်ပ္အသင္းေတြကလည္း ဗိုလ္သခင္ဆရာတဲ့၊ ေညာင္ပင္သာက ဆိုးေပတဲ့၊ ေတာကေမာင္ႀကီးတဲ့၊ ပိေတာက္ကုန္းက ေမ်ာက္႐ႈံးတဲ့၊ ဒိုးဒိုးေဒါက္ေဒါက္တဲ့၊ ဒႆဂီရိတဲ့၊ မႏ္ၲေလးသူရဲ႕ မႏ္ၲေလးသားတဲ့။ တစ္ၿမို႕လုံးမွာ အကမ႑ပ္၊ အလွျပယာဥ္၊ သံခ်ပ္အသင္း ၁၅၀ေက်ာ္ ၂၀၀နီးပါးႏွစ္တိုင္း ရွိခဲ့ပါတယ္။


            အသင္းအမ်ားစုဟာ အဲဒီအခ်ိန္ကာလက ၈၄လမ္းမႀကီးေပၚ ဟံသာ၀တီသတင္းစာတိုက္ေရွ႕(ေနာက္ ရတနာပုံ သတင္းစာတိုက္ေရွ႕) ဗဟိုမ႑ပ္ႀကီးမွာ ၿပိဳင္ပြဲ၀င္ၾကသလို၊ သက္ဆိုင္ရာနယ္ေျမ မ႑ပ္ေတြမွာလည္း ၿပိဳင္ပြဲ၀င္ၾကပါတယ္။

                                     x x x

                                                                   (က)

            ဒီလိုျမင္ကြင္းေတြမွာ ကြဲျပားျခားနားေနတဲ့ ျမင္ကြင္းတစ္ခုကေတာ့ ၿမိဳ႕မေငြငန္းအလွျပယာဥ္ပါပဲ။ ၁၉၂၇-၂၈ခုႏွစ္ေလာက္ ကတည္းက သႀကၤန္အလွျပယာဥ္ေတြ ထြက္ျပရာမွာ ၿမိဳ႕မက ေငြငန္း႐ုပ္ကို အထိမ္းအမွတ္အ႐ုပ္အျဖစ္ စတင္အသုံးျပဳခဲ့တာပါ။ ဒီကတည္းက ၿမိဳ႕မအလွျပယာဥ္မွာ အျခားဘာအမွတ္အသားမွ မပါရွိခဲ့ပါဘူး။ ေငြငန္း႐ုပ္ပဲပါတယ္။ၿပီးေတာ့ ပန္းခ်ီဆရာႀကီး ဦးဘသက္တို႔၊ ၿမိဳ႕မၿငိမ္းတို႔၊ ဦးရင္ေလးတုိ႔ တီထြင္ခဲ့ၿပီး ဒီကေန႔အထိသုံးစြဲေနတဲ့ ၿမိဳ႕မအမွတ္တံဆိပ္ပါမယ္။ၿမိဳ႕မအမွတ္တံဆိပ္မွာလည္း မူလသုံးစြဲခဲ့တဲ့ အ၀ိုင္းတံဆိပ္အျပင္ ေနာက္ပိုင္း ပန္းခ်ီဦးဘယဥ္ကေလးတို႔၊ ဦးဘသိန္း(မႏ္ၲေလး)တို႔ သုံးစြဲခဲ့ၾကတဲ့ ေလးေထာင့္တံဆိပ္ လည္းရွိတယ္။ ၿမိဳ႕မက ေတးဂီတမွာလည္း ႏုုႏုယဥ္ယဥ္၊ သီခ်င္းေတြမွာလည္း ႏုႏုယဥ္ယဥ္၊ တို႔ခနန္းဆိတ္ခနန္း အႏုပညာကို ဖန္ဆင္းတတ္သူေပမို႔ ၿမိဳ႕မအလွျပယာဥ္က အသုံးျပဳတဲ့ အေရာင္ဒီဇိုင္းေတြကလည္း ႏုႏုယဥ္ယဥ္ပါ။ အျဖဴထည္ေပၚမွာ အျပာႏုကိုပဲ ထပ္ၿပီး tone ခြဲထားတဲ့ ေရလႈိုင္းဒီဇိုင္းက ေရကန္ထည္ပတ္လည္ ေအာက္ေျခမွာ ငန္းေလးေတြ ျမဴးတူးကူးခတ္၊ အျပာရင့္ေရာင္ ၿမိဳ႕မတံဆိပ္၀ိုင္းႀကီး၊ ကားဦးမွာ ေငြငန္း႐ုပ္။


              ငန္း႐ုပ္ကလည္း အေတာင္ျဖန္႔ကာ ေခါင္းေမာ့အားယူေနတဲ့ငန္း႐ုပ္ကို အမ်ားဆုံးသုံးတယ္။ ေနာက္ထပ္တစ္မ်ဳိးက အေတာင္ကို အားကုန္ျဖန္႔ၿပီး လည္တံဆန္႔တန္းေနတဲ့ “လိုက္ငန္း” ႐ုပ္လည္း သုံးတတ္တယ္။ ၿမိဳ႕မက ဒီငန္းႏွစ္မ်ဳိးပဲသုံးတယ္။ ကားဦးမွာ တစ္ေကာင္လည္း သုံးရင္သုံးတယ္။ ကားထိပ္ေဘးတစ္ဖက္တစ္ခ်က္ တစ္ေကာင္စီ၊ ႏွစ္ေကာင္သုံးရင္ သုံးတယ္။ ႏွစ္ေကာင္သုံးရင္ ငန္း႐ုပ္က ေသးပါတယ္။ၿမိဳ႕မအလွျပယာဥ္ ဒီဇိုင္းဟာ ႐ိုး႐ိုးေလးနဲ႕ယဥ္တယ္။စြဲတယ္။ဒီလို ပုံမွန္ဒီဇိုင္းကိုပဲ သုံးေပမယ့္ တစ္ႏွစ္နဲ႔ တစ္ႏွစ္ အေရာင္အေသြးနဲ႔ ေရလႈိင္းဒီဇိုင္းနဲ႔ ကားအျပင္အဆင္မထပ္ေစရပါဘူး။ အျဖဴခံအျပာႏု၊ အျဖဴခံ အစိမ္းႏု၊ အျပာႏုခံ မိုးျပာလြင္၊ အစိမ္းႏုခံ ဖက္ဖူးစိမ္းငု၀ါ၊ ေရလႈိုင္းဒီဇိုင္း...။


            ဒါေၾကာင့္ ၿမိဳ႕မေငြငန္းအလွျပယာဥ္ဟာ အမွတ္တံဆိပ္အမ်ဳိးမ်ဳိး၊ စာလုံးစာတန္းအမ်ဳိးမ်ဳိး၊ အေျပာက္အမႊမ္း အမ်ဳိးမ်ဳိးနဲ႔ အလွျပယာဥ္ေတြၾကားထဲမွာ တစ္မူထူးေနတယ္။ သႀကၤန္ရဲ႕ “သႏ္ၲရသ” ကို အျပည့္အ၀ေပးတယ္။ မႏ္ၲေလးသႀကၤန္ သက္တမ္း တစ္ေလ်ာက္လုံးမွာ ဘယ္ေသာအခါမွ ၿပိဳင္ပြဲ၀င္တဲ့အသင္းမဟုတ္ေလေတာ့ ယာဥ္အျပင္အဆင္ သာမက သႀကၤန္ေတးသြား စာသားေတြကလည္း အမ်ားသိၾကတဲ့အတိုင္း အႏုပညာေျမာက္ခဲ့တာပဲ မဟုတ္ပါလား။


           “လယ္ကြင္းေတြျဖတ္၊ ႐ိုးျပတ္ေတြေက်ာ္”
 “ပင္နယံစက္သြား အင္အားစုစည္းညီ”
 “ဦးႀကီးလယ္သမား စပါးထြက္အား ပိုရမည္”
 “သန္းေခါင္စာရင္းႏွစ္တို႔ အားသစ္ေစမည္” စတဲ့စတဲ့ ေခတ္အလိုက္ ေပၚေပါက္ခဲ့တဲ့ ၿပိဳင္ပြဲ၀င္သီခ်င္းေတြၾကားထဲမွာ.....

          “မူယာေၾကာ့ ကိုယ္ဟန္ခ်ီ ေရႊရည္ေငြရည္ ျမမ်က္ေက်ာက္ပုလဲသြင္တူညီ”
 “ယိမ္းႏြဲ႔တယ္၊ ယဥ္ေက်းစြာျမဴးကလို႔ရယ္၊ နန္းအလွမယ္တင့္ ေမာဟန္ႂကြယ္”
 “ပင္ယံဟိုဆီ ဇေမ္ၺာ္ရည္လူးခဲ့ၿပီ၊ ပြင့္ငုံဖူးတင့္ထူးေ၀ေ၀စီ” စတဲ့သီခ်င္းေလးေတြနဲ႔အတူ ၿငိမ့္ေျငာင္းတဲ့ ဂီတအလွကို မႏ္ၲေလးသႀကၤန္မွာ အျပည့္အ၀ေပးႏိုင္ခဲ့တဲ့ ေငြငန္းအလွျပယာဥ္ မဟုတ္ပါလား။


               ဒါေၾကာင့္ မႏ္ၲေလးသႀကၤန္မွာက ၿမိဳ႕မေငြငန္းယာဥ္မပါရင္ သႀကၤန္အရာ မေျမာက္ခဲ့ဘူးဆိုတာ မႏ္ၲေလးပရိသတ္သာမက မႏ္ၲေလးသႀကၤန္ကို ဆင္ႏႊဲဖူးတဲ့၊ မႏ္ၲေလးသႀကၤန္ကိုခ်စ္တဲ့ အားလုံးေသာပရိသတ္က ညိႇႏိႈိင္းစရာမလိုဘဲ သေဘာတူခဲ့ၾကတာ မဟုတ္ပါလား။


           သႀကၤန္နားနီးရင္ပဲ ၂၅လမ္း၊ ဓားတန္း၀င္းေရွ႕ ေယာင္ေပေယာင္ေပ ေလွ်ာက္သြားရင္း ၿမိဳ႕မက သႀကၤန္သီခ်င္း တီးလုံးတိုက္ေန ရင္ ပိုေပ်ာ္လာတယ္။ သႀကၤန္နားနီးလို႔ရက္ပိုင္းအလိုမွာ ဓားတန္း၀င္းအသင္းတိုက္ေရွ႕ ေလာ္ရီကားႀကီး တစ္စင္းထိုးၿပီး ေငြငန္းအလွ ျပယာဥ္ ေရကန္ထည္စ႐ိုက္ေနရင္ သြားၾကည့္ရတာအေမာ။


               ၿမိဳ႕မအသင္းသား ပန္းခ်ီဆရာကိုအုန္းေဖက ဒီႏွစ္ၿမိဳ႕မအလွျပယာဥ္ကို ဘယ္လိုေရလႈိုင္းဒီဇိုင္းနဲ႔ အစိမ္းႏုလား၊ အျပာႏုလား ဆိုတာ ခန္႔မွန္းရတာလည္း အေမာ။


               ဘာပဲေျပာေျပာ အဲလိုၿမိဳ႕ခ်စ္၊ တိုင္းခ်စ္ “ၿမိဳ႕မ” မွာ ႐ုပ္ရွင္မင္းသား၀င္းဦးက ဆယ္စုႏွစ္ တစ္ႏွစ္စြန္းမႈ ပါ၀င္ဆင္ႏႊဲခဲ့ေလေတာ့ မႏ္ၲေလးသႀကၤန္နဲ႔ ၿမိဳ႕မဆိုတာ အလႊာေပါင္းစုံ၊ အရြယ္ေပါင္းစုံရဲ႕ ႏွလုံးသားထဲထိ စြဲၿမဲမွတ္္မိေနပါေတာ့တယ္။


                   ၈၄လမ္း ခ်စ္ပန္းႏြယ္မ႑ပ္ကေန ေတာင္ဖက္ကိုလာ။ နာရီစင္ေရာက္ေတာ့ အေရွ႕ခ်ိဳးလာတဲ့ ေငြငန္းၿမိဳ႕မအလွျပယာဥ္ကို မီးဆိုင္း မီးလုံးေ၀ေ၀ဆာဆာနဲ႔ ၈၂လမ္း၊ဘဏ္(၁)ေရွ႕ ကုန္းအျမင့္ဆီကေရွ႕ေျပးကားအစင္း ၂၀ေလာက္၊ေနာက္မွာလည္း ေဘးမွာလည္း ပရိသတ္အျပည့္ကားေတြနဲ႕ေငြငန္းအလွျပယာဥ္ၾကီးကို လွမ္းျမင္လိုက္ရရင္ပဲ ဒီႏွစ္မႏ္ၲေလးသႀကၤန္ဆိုတာ အေတာ္ျပည့္စုံသြားပါၿပီ။

                                         x x x

                                                                    (ခ)


                     ၁၉၃၀၀န္းက်င္ကတည္းက မႏ္ၲေလးသႀကၤန္မွာ အစဥ္အလာမပ်က္၊ ေငြငန္းအလွျပယာဥ္ႀကီးနဲ႔ ရသေျမာက္သႀကၤန္ သီခ်င္းေတြ တစ္ႏွစ္၁၀ပုဒ္၀န္းက်င္ေရးစပ္သီဆုိတီးမႈတ္ၿပီး ဆင္ႏႊဲခဲ့ၾကတာ ႏွစ္စဥ္မပ်က္ပါပဲ....။ ဒီသီခ်င္းေတြထဲကပဲ အခု ျမန္မာသႀကၤန္သီခ်င္းအျဖစ္ တင္က်န္ရစ္ခဲ့တာက အမ်ားစုပါ။ ထို႔အတူ ဒီကေန႔အထိ သႀကၤန္တီးလံုးသႀကၤန္ဒုိးခ်က္အျဖစ္ က်န္ရစ္ခဲ့တဲ့ “ေဗပုိ႔တူးပို႔တူးပို႔တူး....” ဆုိတဲ့ “တူးပုိ႔၊တူးပုိ႔” ဒုိးသံဟာ ၁၉၃၀ကာလ၀န္းက်င္မွာ ၿမိဳ႕မဒုိးဆရာသံျဖဴတန္းဦးလွဒင္နဲ႔ ၿမိဳ႕မၿငိမ္းတို႔စၿပီး တီထြင္ခဲ့ၾကတာပါ။ဒီ ဒုိးသံကလည္း ေရွးကတည္းကေလွၿပိဳင္ပြဲေတြမွာ ေလွေလွာ္သားေတြကုိ အခ်က္ေပးေတာ့စည္တိုနဲ႔ လင္ကြင္းကို တီးၾကပါတယ္။ စည္တုိကုိ ၃ခ်က္တီး..၊လင္ကြင္း၂ခ်က္တီး.....။““တူး....တူး.... တူး.... ခ်ပ္.....ခ်ပ္”ဆုိတဲ သံစဥ္ကပြားယူခ်ဲ႕ထြင္တဲ့ သေဘာပါ။
 ““တူး....တူး.... တူး.... ခ်ပ္.....ခ်ပ္”
 “ေဗပုိ႔....တူးပို႔....တူးပို႔....တူး.....”


           အခုေတာ့ ႏွစ္ေပါင္း၈၀ ၀န္းက်င္ရွိခဲ့တဲ့ “တူးပို႔၊တူးပို႔” ဟာသႀကၤန္ရဲ႕သေကၤတအျဖစ္ အေမြတစ္ခုရရွိခဲ့ပါၿပီ။အမ်ိဳးသားအေမြ အႏွစ္လို႔ေျပာလို႔ရပါတယ္။


              ၿမိဳ႕မေငြငန္းအလွျပယာဥ္က မႏ္ၲေလးသႀကၤန္မွာ ၁၉၃၀ ၀န္းက်င္းမွသည္ ႏွစ္စဥ္ဆင္ႏႊဲခဲ့တာ ဒုတိယကမ္ၻာစစ္ႀကီးမွာပဲ ၄ႏွစ္ေလာက္နားလိမ့္မယ္။စစ္ႀကီးအၿပီး ၁၉၄၇ခုႏွစ္မွာ မႏ္ၲေလးသႀကၤန္ကုိ အားေကာင္းေမာင္းသန္ ျပန္လည္ အသက္သြင္းတယ္။ အဲဒီႏွစ္မွာ ၿမိဳ႕မက အခုထိသႀကၤန္ရဲ႕အမွတ္လက္ၡဏာျဖစ္ေနတဲ့ “ေရႊမန္းေတာင္ရိပ္ခို” သီခ်င္းကုိ စတင္သီဆုိတီးမႈတ္ခဲ့တယ္။ ေခတ္အဆက္ဆက္ သတင္းစာေတြ မဂ္ၢဇင္းေတြ၊ေရွးမီေနာက္မီ စာေပအႏုပညာဆိုင္ရာ ပုဂ္ၢိဳလ္ႀကီးေတြ မွတ္တမ္းမွတ္ရာအရ ဒီသီခ်င္းကို ဆရာၿမိဳ႕မၿငိမ္း ေရးစပ္ခဲ့တာပါ။လြန္ခဲ့တဲ့ ၁၀ႏွစ္ ၀န္းက်င္ကမွ ၁၉၅၀က သီခ်င္းသုံးပုဒ္ ဆက္စပ္ၿပီး ဒီသီခ်င္းေပၚေပါက္ခဲ့သလို ေျပာဆိုေရးသားမႈေတြ ရွိခဲ့ပါတယ္။ဒီအခ်က္အလက္က မခိုင္မာပါဘူး။၁၉၄၇ခုႏွစ္ကတည္းက သႀကၤန္အတြက္ ၿမိဳ႕မေငြငန္းအလွျပယာဥ္သီဆိုတီးမႈတ္ဖို႔ ဒီသီခ်င္းကိုေရးစပ္ခဲ့တဲ့ မွတ္တမ္းသတင္းစာလည္း အထင္အရွားရွိပါတယ္။ ဘာပဲေျပာေျပာ ဒီ“ေရႊမန္းေတာင္ရိပ္ခို”သီခ်င္းကလည္း အမ်ိဳးသားအဆင့္အေမြအႏွစ္ပါ။


                 ၀ါသနာတူအရပ္သားေတြစုစည္းၿပီး အတ္ၲမပါ၊ေငြေၾကးမပါ၊စီးပြားေရးမပါ၊ ေၾကာ္ျငာမပါ၊ စပြန္ဆာမပါဘဲ လြတ္လပ္ပြင့္လင္းစြာ အႏုပညာ ကြန္႔ျမဴးခဲ့ၾကတာက သႀကၤန္မွာအလႊာစံုအမ်ားျပည္သူ ေပ်ာ္ရႊင္ခ်မ္းေျမ့ေစၾကဖုိ႔ ေစတနာတစ္ခုတည္း ပါ...။ “ဒီေနရာမွာ သတိထားမိတာက.... “အေပ်ာ္တမ္း” အမည္ခံခဲ့တဲ့ အရပ္သားေတြဆီက ကြန္႔ျမဴးခဲ့တဲ့ အႏုပညာဆုိတာပါပဲ...။


           တစ္ႏွစ္ေရႊဥတစ္လုံး အုခဲ့တဲ့ေငြငန္းလို႔ ေျပာရမွာပါပဲ။
 အခုေတာ့....
 ဒီ၀န္းက်င္....၊ ဒီအသံ....၊ ဒီသႀကၤန္ေတြ ၾကားမွာ ေငြငန္းက ေငြ႔ေငြ႔မွ်သာ အသက္ရွင္ေနဆဲ။

                                                                                                                     

                                                                                                                      ဆူးငွက္

No comments:

Post a Comment