-အမရဒီပ,- 15/,Apr, 2011
"သၾကၤန္ပြဲေတာ္"သည္ ျမန္မာျပည္အပါအ၀င္ အေရွ့ေတာင္ အာရွေဒသ၏ ပြဲေတာ္တခု ျဖစ္သည္။
"ကူးေျပာင္းျခင္း၊ ေျပာင္းေရႊ့ျခင္း"ဟု အဓိပၸါယ္ရေသာ ပါဠိဘာသာ"သကၤႏၱ"၊ သကၠ တဘာသာ"သၾကၤႏ ၱ"တုိ့ကုိ တုိက္ရုိက္ ျမန္မာ ျပန္ေတာ့ "သၾကၤန္"ဟု ျဖစ္လာသည္။
ဤကမၻာေျမၾကီးသည္ ေနကုိ ဗဟုိျပဳ၍ မိႆရာသီမွ စ၍ ျပိႆ၊ ေမထုန္၊ ကရက႗္၊ သိဟ္၊ ကန္၊ ျဗိစ ၦာ၊ ဓႏု၊ မကာရ၊မိန္ဟူေသာ ၁၂ ရာသီခြင္တုိ့သုိ့ အစဥ္လုိက္ကူးေျပာင္းလွည့္ လည္သည္။
ျပီးေနာက္ ရက္ေပါင္း ၃၆၅ ရက္၊ ၆ နာရီ၊ ၁၂ မိနစ္၊ ၃၇ စကၠန့္ျပည့္ေသာအခါ မိႆရာသီ အစ အႆ၀နီ နကၡတ္ ပထမပတ္သုိ့ စတင္ ၀င္ေရာက ္သည္။
ယင္းသုိ့ ရာသီခြင္တပတ္လည္ ၀င္ေရာက္စအခ်ိန္ကုိ ရာသီတခုမွ ရာသီတခုသုိ့ ကူးေျပာင္း ေသာေၾကာင့္"သၾကၤန္" က်သည္ဟု ေခၚေလသည္။
ကြဲျပားေသာယူဆခ်က္လည္း ရွိေသး၏။
တာ၀တိ ံသာနတ္ျပည္မွ သိၾကားမင္းသည္ သၾကၤန္က်ခ်ိန္မွာ လူ့ျပည္သုိ့ ေခတၱခဏ ဆင္းလာေလ့ရွိသည္။
သိၾကားမင္းလူ့ျပည္ဆင္းခ်ိန္ သည္ "သၾကၤန္က်ခ်ိန္"ျဖစ္သည္။ သိၾကားမင္း မဆင္းမီ တရက္ အလုိ သိၾကားမင္းကုိ ၾကဳိဆုိေသာ ေန့ျဖစ္ ေသာေၾကာင့္ "သၾကၤန္အၾကဳိေန့" ေခၚသည္ဟုလည္း အခ်ဳိ့ ယူဆၾက ေသး၏။
အၾကမ္းဖ်င္းအားျဖင့္ သၾကၤန္က်မည့္ရက္ကုိ အလြယ္တကူ သိႏုိင္ေသာ နည္းမွာ လြန္ခ့ဲ ေသာႏွစ္ သၾကၤန္အတက္ရက္မွ စ၍ ေရတြက္လွ်င္ ၃၆၄ ရက္ေျမာက္ေန့သည္ ယခုေရာက္ဆဲ ႏွစ္၏ သၾကၤန္အက် ေန့ပင္ ျဖစ္သည္။
အတိအက်အားျဖင့္ လြန္ခ့ဲေသာႏွစ္ သၾကၤန္က်ေသာေန့ ရက္အခ်ိန္မွ ၃၆၅ ရက္၊ ၆ နာရီ၊ ၁၂ မိနစ္ ၃၇ စကၠန့္ျပည့္ေသာ အခ်ိန္ေန့ ရက္ သည္ ယခု ေရာက္ဆဲႏွစ္၏ သၾကၤန္အက်ေန့ ျဖစ္ပါသည္။
သၾကၤန္အခါေတာ္သည္ ဧျပီလအတြင္းက်ေရာက္ေလ့ရွိသည္။ ျမန္မာႏွစ္ ၁၁၀၁ တြင္ ဧျပီလ ၁၀ ရက္ေန့မွာ သၾကၤန္က်ခ့ဲသည္။ ၁၁၆၂ တြင္ ဧျပီလ ၁၁ ရက္၊ ၁၂၂၀ တြင္ ဧျပီလ ၁၂ ရက္၊ ၁၂၆၃ တြင္ ဧျပီလ ၁၃ ရက္၊ ၁၃၀၁ ခုေလာက္မွ စ၍ ဧျပီလ ၁၄ ရက္ သၾကၤန္က် သည္။ ယခုႏွစ္ ၁၃၇၂ ခုႏွစ္တြင္လည္း ဧျပီလ ၁၄ တြင္ သၾကၤန္ က်ပါမည္။
တႏွစ္မွာ န၀င္းအေရအတြက္ ၁၀၈ န၀င္းျဖစ္၍ သၾကၤန္ ၁၀၈ ၾကိမ္၊ နကၡတ္ ၂၇ လုံး ျဖစ္၍ သၾကၤန္ ၂၇ ၾကိမ္၊ ရာသီ ၁၂ ခုျဖစ္၍ သၾကၤန္ ၁၂ ၾကိမ္ က်သည္၊ ကူးေျပာင္း သည္ဟု ဆုိႏုိင္သည္။
ယင္းကူးေျပာင္းျခင္း သုိ့မဟုတ္ သၾကၤန္က်ျခင္း တုိ့မွာ"သာမည ကူးေျပာင္းျခင္း" ျဖစ္၍ "အငယ္စား- စူဠသၾကၤန္" တုိ့သာ ျဖစ္ေန သည့္ အတြက္ လူတုိ့က အေလးအနက္ ထားကာ အသိအမွတ္မျပဳခ့ဲၾကေခ်-------။
ျဂဳိဟ္အေပါင္းတုိ့၏မိခင္ တနဂၤေႏြျဂဳိဟ္ ကုိသာ အေလးဂရုျပဳ ကာ ႏွစ္၊ လ၊ ရက္တုိ့ကုိ မွတ္သားၾက ေသာေၾကာင့္ တနဂၤေႏြျဂဳိဟ္ ေျပာင္းေရႊ့ ကူးေျပာင္း ျခင္းကုိ သာလွ်င္ "သၾကၤန္"ဟုလည္းေကာင္း၊ "သၾကၤန္ၾကီး- မဟာ သၾကၤန္"ဟုလည္းေကာင္း အေလး အျမတ္ ျပဳ မွတ္သားလ်က္ သၾကၤန္ပြဲေတာ္ ဆင္ႏႊဲ က်င္းပ ၾကပါသည္။
ထုိ့ေၾကာင့္ ဧျပီလအစပုိင္း သုိ့မဟုတ္အဆုံး ပုိင္းရက္မ်ား တြင္ျဖစ္ေစ၊ ေမလ၊ ဇြန္လ၊ ဇူလုိင္လ မ်ားတြင္ျဖစ္ေစ က်င္းပေလ့ ရွိၾက ေသာ အေနာက္ႏုိင္ငံ မ်ားေန ျမန္မာတုိ့၏ သၾကၤန္ပြဲမ်ား သည္ "မဟာသၾကၤန္ပြဲ " မဟုတ္ဘဲ "စူဠသၾကၤန္ပြဲ" မ်ားသာ ျဖစ္သည္ကုိ သတိျပဳေစ လုိပါသည္။
ထုိ့ျပင္ေရွးျမန္မာတုိ့သည္စူဠသၾကၤန္ ပြဲမ်ားကုိ ျပဳလုပ္ က်င္းပေလ့ မရွိေသာေၾကာင့္ အေနာက္ေရာက္ ေရႊျမန္မာတုိ့၏ ပြဲကုိ"ျမန္မာ့ ရုိးရာ ဓေလ့ သၾကၤန္ပြဲ" ဟုလည္း ဆင္ျခင္ ေပးရန္ ခက္ခဲပါသည္။
"ေရသဘင္ပြဲေတာ္ " Water Festival ဟု ဆုိေသာ္ သင့္ျမတ္ဖြယ္ ရွိပါသည္။
"မဟာသၾကၤန္" ႏွင့္ တြဲဖက္၍ "အတာ" ဟူေသာ ေ၀ါဟာရ၊ "အတာစား "ဟူေသာ ေ၀ါဟာရ တုိ့ကုိ ေတြ့ရပါသည္။
"အတာ"ဟူသည္ ေလာကီ အလုိ ဒဏ္သင့္ျခင္း ျဖစ္သည္။ တနည္းအားျဖင့္ "အႏ ၱ-အဆုံး End"ဟူေသာ ပါဠိပုဒ္မွ "အတာ" ျဖစ္လာ သည္ဟုလည္း ၾကံဆ ၾကသည္။
ယင္းအလုိ အားျဖင့္ "အတာ"ဟူသည္ " ေနာက္ဆုံး ကာလ၊ အက်ပုိင္း ကာလ" ကုိ ဆုိလုိသည္။
"အတာရက္"မွာ သၾကၤန္ အတက္ရက္ ျဖစ္၏။
ႏွစ္တႏွစ္၏ေနာက္ဆုံးရက္ပင္ ျဖစ္သည္။ သၾကၤန္အတက္ရက္ႏွင့္ ေမြးေန့ တုိက္ဆုိင္သူမ်ားသည္ "အတာသင့္"သူမ်ား ျဖစ္ လာ သည္။
၂၀၁၀ခုႏွစ္၊ ဧျပီလ ၁၆ ရက္၊ ေသာၾကာေန့၊ ျမန္မာစံေတာ္ခ်ိန္ ၁ နာရီ ၃၂ မိနစ္၊ ၅၄ စကၠန့္တြင္ သၾကၤန္တက္ခ့ဲ၏။ အတာသင့္ေသာ ေသာၾကာသားသမီးတုိ့သည္ အတာတက္ မည့္ အခ်ိန္အတိအက်တြင္ "အတာစား" ရပါသည္။
"အတာစား" ဟူသည္ အတာတက္ခ်ိန္မွာ ေကာင္းမြန္သန့္ရွင္းစြာ၀တ္စားဆင္ယင္လွ်က္ အေရွ့ေတာင္အရပ္သုိ့ မ်က္ႏွာမူကာ ပူေဇာ္ရုိ ေသ ထုိက္သူမ်ားကုိ လွဴဖြယ္ ပစၥည္းတုိ့ျဖင္ ဆက္ကပ္ ပူေဇာ္ျခင္းကုိ ဆုိလုိပါသည္။
၂၀၁၀ျပည့္ႏွစ္၏ သၾကၤန္စာတြင္ အတာစားပုံကုိ ဤသုိ့ ေတြ့ရေပသည္။
"အတာသင့္ေသာ ေသာၾကာသားသမီးတုိ့သည္ အတာ တက္ေသာ အခ်ိန္၌ ရတနာ ၇ ပါးျဖင့္ ဆင္ယင္၍ ျမတ္ေသာေနရာမွ ဘုရား၊ တရား၊ သံဃာ ရတနာ သုံးပါး၊ မိဘဘုိးဘြား၊ ဆရာသမား၊ ျဗဟၼာ သိၾကား၊ စတုေလာက ပါလ သမၼာေဒ၀ နတ္ေကာင္း နတ္ျမတ္တုိ့ အား မိမိတုိ့ ဆႏၵရွိေသာ ၀တၳဳ ပစၥည္းတုိ့ျဖင့္ လွဴဒါန္း ပူေဇာ္ပသ၍ တိထီေျမခံ အဂၤါ၏ ျဂဟဇာပြင့္ရာ အရပ္ျဖစ္ေသာ အေရွ့ေတာင္ အရပ္သုိ့ မ်က္ႏွာမူျပီးလွ်င္ အတာ စားကုန္ ရာသည္။"
အတာစားလုိက္သည့္အတြက္ ေသာၾကာသား သမီးမ်ားသည္ တႏွစ္လုံး လုိအင္ဆႏၵ ျပည့္၀ လာႏုိင္သည္။ အေႏွာင့္ အယွက္ ကင္းသည္။
ေကာင္းက်ဳိး ခ်မ္းသာ မဂၤလာသုခ အေပါင္းတုိ့ ျပည့္၀ လာႏုိင္ေၾကာင္း ၂၀၁၀ သၾကၤန္စာတြင္ ေဖာ္ျပပါ အတုိင္း ေတြ့ရ၏။
"အတာစားျခင္း၏အက်ဳိးကား----- အတာပုည၊ ကုသလကုိ၊ ျပဳၾက ကုန္ေသာ၊ အမ်ဳိးသား၊ အမ်ဳိးသမီးတုိ့သည္ "အတာကမၼံ ကေရာႏ ၱႆ မဟာေဘာဂံ မဟာသုခံ မဟပၹလံ စတုဒၵိသံ ေ၀ရီေဇယ်သုမဂၤလံ" ဟု ပေသနဒီ ေကာသလ မင္းၾကီးအား ျမတ္စြာဘုရား ေဟာၾကားေတာ္မူ သည္ကုိ အေၾကာင္းျပဳ၍ ထုိက့ဲသုိ့ ရတနာ သုံးပါး စသည္တုိ့အား လွဴဒါန္း ပူေဇာ္ၾကေသာ သူတုိ့ သည္ ေကာင္းက်ဳိး ခ်မ္းသာ မဂၤလာ တရား ျပန့္ပြား တုိးတက္ ျပည့္စုံ ကုန္ ရာသည္။"
(သၾကၤန္စာတြင္ အတာစားသည့္ အတြက္ ေကာင္းက်ဳိး ျပဳပုံမ်ားကုိ ျမတ္စြာ ဘုရားရွင္က ေကာသလ မင္းၾကီးအား ကုိယ္ေတာ္တုိင္ ေဟာေတာ္ မူခ့ဲေလဟန္ ေရးသားထား ေသာ္လည္း ေကာသလ သံယုတ္ စေသာ ခုိင္ခံ့ေသာ နိကာယ္ ပါဠိေတာ္ၾကီး မ်ား၌ မလာရွိ ေၾကာင္း သိရပါ သည္။)
မဂၤလသုတ္ေတာ္ႏွင့္အညီ ရတနာသံုးပါး၊ မိဘဘုိးဘြား ဆရာ သမား၊ သူေတာ္ေကာင္း မ်ားကုိ ရုိေသျခင္း၊ ေပးလွဴျခင္း စသည္တုိ့မွာ ကုသုိလ္ႏွင့္ တြဲေနေသာ မဂၤလာ တရားေတာ္မ်ား ျဖစ္သည့္ အတြက္ အျပစ္ကင္း၍ ျပဳသင့္ ျပဳထုိက္ေသာ အရာမ်ား ျဖစ္ပါသည္။
"အတာအုိး"အေၾကာင္း ဆက္လက္တင္ျပပါမည္။
အတာအုိးကို သၾကၤန္ကုိ ေစာင့္ၾကဳိ သည့္အေနျဖင့္ သၾကၤန္ မက်ခင္ ၾကဳိတင္ ျပင္ဆင္ ရသည္။
ပန္း ၇ မ်ဳိးျဖစ္ေစ၊ အညြန့္ ၇ မ်ဳိးျဖစ္ ေစ ေရျပည့္အုိးမွာ ထည့္ၾကသည္။
နံပတ္ ၇ မွာ တနဂၤေႏြစေသာ ၇ ရက္ကုိ ကုိယ္စားျပဳသည္ ဟု သိရပါသည္။
သၾကၤန္က်သည္ႏွင့္ တျပဳိင္နက္ အတာအုိးမွ ေရကုိ သြန္၍ သၾကၤန္ပန္း၊ သၾကၤန္ အညြန့္တုိ့ကုိ အိမ္ဦး ၀င္းထရံ စသည္တုိ့၌ ထုိးစုိက္ ကာ ဆုေတာင္းဆုယူျပဳေလ့ရွိၾကေပ သည္။
ယခုအခါ အတာအုိး ထားျခင္းဓေလ့သည္ ျမန္မာလူမႈ နယ္ပယ္၌ ကြယ္ေပ်ာက္စျပဳလာ ေခ်ျပီ----------။
သၾကၤန္က်ျပီးေနာက္ ဦးေခါင္းေဆးမဂၤလာျပဳၾကရပါသည္။
၂၀၁၀ သၾကၤန္စာတြင္ "သၾကၤန္သုံးပါးတုိ့တြင္ သမႏ ၱသၾကၤန္ျဖစ္ ေသာေၾကာင့္ (၂၄) မိနစ္ ေရာက္ေသာ အခ်ိန္၌ ဦးေခါင္းေဆး မဂၤလာ ျပဳရာ၏၊
ဤကားအမ်ားႏွင့္ ဆုိင္ေသာ သာမည အခါေပတည္း။"ဟု ဆုိ ထားသည္။
သၾကၤန္သည္ ဗသွ်ဴသၾကၤန္၊ အာရာမသၾကၤန္၊ သမႏ ၱသၾကၤန္ ဟု ၃ မ်ဳိးရွိသည္။
ဗသွ်ဴ သၾကၤန္ျဖစ္က သၾကၤန္ မ၀င္မီ ဦးေခါင္းေဆး ၾကရသည္။
အာရာမသၾကၤန္ျဖစ္က သၾကၤန္၀င္ဆဲမွာ ဦးေခါင္း ေဆးၾက ရသည္။
သမႏ ၱသၾကၤန္ျဖစ္က သၾကၤန္က်ျပီး ၂၄ မိနစ္မွာ ဦးေခါင္းေဆးၾကရ သည္။
(သမႏ ၱသၾကၤန္ျဖစ္က တနာရီလြန္မွ ဦးေခါင္း ေဆးၾက ရသည္ဟုလည္း ပညာရွင္တုိ့ ဆုိၾကပါ၏။)
သၾကၤန္ အမ်ဳိး အစား ၁၂ မ်ဳိးဟုလည္း သုေတသန သရုပ္ျပ အဘိဓာန္မွာ ေတြ့ရ၏။
ေရွးျမန္မာတုိ့သည္ မိမိတုိ့၏ ကုိယ္အဂၤါတြင္ အျမင့္ျမတ္ဆုံး ျဖစ္ေသာ ဦးေခါင္းတြင္ ႏွစ္ေဟာင္းက ကပ္ျငိစြဲ က်န္ေနေသာ အညစ္အေၾကး မ်ား ႏွစ္သစ္သုိ့ ဆက္လက္ မပါရွိေစရန္ ရည္ရြယ္ခ်က္ျဖင့္ ဦးေခါင္းေဆး မဂၤလာ ျပဳခ့ဲၾကသည္။
နိမိတ္ယူျခင္းျပဳခ့ဲၾကသည္။
ကုိယ္စိတ္ သန့္ရွင္းမႈကုိ အက်ဳိးျပဳရာ ေရာက္သည္ဟု ယူဆခ့ဲၾကသည္။
ဆရာေမာင္ထင္ကသူ၏ ျမန္မာ ဆယ့္ႏွစ္လမ်ားစာအုပ္တြင္ "သုိ့ေသာ္ လူၾကီးမ်ားကား သၾကၤန္ႏွစ္သစ္ကူးအခါေတာ္တြင္ ကုိယ္ႏုတ္ႏွလုံးသုံးပါးစုံစင္ၾကယ္ေစသည္ ဟူေသာ အထိမ္းအမွတ္ျဖင့္ ဦးေခါင္းကုိ ေဆးၾက ေလွ်ာ္ၾကသည္။
ျမန္မာမင္းတုိ့လက္ထက္တြင္မူ ဘုရင္မင္းျမတ္တုိ့ ကုိယ္တုိင္ ဦးေခါင္းေဆး မဂၤလာကုုိ ၾကီးမႈး၍ က်င္းပသည္။
ထုိဦးေခါင္းေဆးမဂၤလာႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ လူငယ္တုိ့က လူၾကီး တုိ့၏ ဦးေခါင္းကုိ တေရာ္ ကင္ပြန္းတုိ့ျဖင့္ ေဆးေလွ်ာ္ေပး၍ ကုသုိလ္ယူၾကသည္။"ဟု ေရးသား ခ့ဲသည္။
ေန့နံအလုိက္ ဦးေခါင္းေဆးမဂၤလာျပဳနည္းမ်ားကုိ သၾကၤန္စာတြင္ အေသးစိတ္ေလ့ လာႏုိင္ပါသည္။
ဦးေခါင္းေဆးမဂၤလာျပဳလုပ္ေသာေၾကာင့္ အက်ဳိးရပုံကုိ ၂၀၁၀သၾကၤန္စာတြင္ ေအာက္ပါ အတုိင္း ေဖာ္ျပ ထားသည္။
"ဦးေခါင္းေဆးရေသာအက်ဳိးကား---သကၤေႏ ၱ၊ သၾကၤန္ဟု ေခၚဆုိအပ္ေသာ တနဂၤေႏ ြျဂဳိဟ္မင္း သည္။
ပုဏၰေမ၊ အံသာ(၃၆၀) ရသျဖင့္ တဘဂဂဏျပည့္၍ မိန္ရာသီ အ၀သာန္ န၀င္းမွ မိႆ ရာသီ အာဒိန၀င္းသုိ့ ေျပာင္းခ့ဲသည္ ရွိေသာ္။ ကၠူဓ၊ ဤ လူ့ျပည္၌။ မာဏ၀ါ၊ သတၱ၀ါဟုေခၚေ၀ၚ အပ္ကုန္ေသာ။ မႏုဇာ၊ လူအေပါင္း တုိ့သည္။ သိရာ၊ ဦးေခါင္းေဆးကုန္ရာ၏။
ေတသံ၊ ထုိဦး ေခါင္းေဆး ကုန္ေသာ သူတုိ့အား။ သတၱဘာဂီ၊ ခုႏွစ္ႏွစ္ကျဖစ္ကုန္ေသာ။ ေရာဂီ၊ အနာမ်ဳိးတုိ့ သည္။ ၀ိနာေသယ်ဴံ၊ ကင္းေပ်ာက္ကုန္ရာ၏။
သုခဘာဂီ၊ ခ်မ္းသာျခင္း၏ အဘုိ့ျဖစ္ကုန္ေသာ။ သတသဟႆာနိ၊ တသိန္းေသာ အက်ဳိးတုိ့သည္။ ဘေ၀ယ်ဴံ၊ ျဖစ္ကုန္ရာ၏။"
သၾကၤန္က်ျပီဆုိလွ်င္ ဘာေၾကာင့္ ေရကစားၾကသနည္း-----။
ေရွးေခတ္က ဘယ္လုိ ေရကစားၾကသနည္း------။
ေ၀ဒပညာရႈေထာင့္မွ ဤသုိ့ ဆုိၾကသည္။ သၾကၤန္က်ခ်ိန္သည္ အာေပါဓာတ္ မုိးနကၡတ္ ေရ ရာသီ ငါးၾကင္းရုပ္ အမွတ္အသား ရွိေသာ မိန္ရာသီမွ ဆိတ္ရုပ္ သ႑ာန္ ပူေသာ သေဘာ ရွိေသာ မိႆ ရာသီသုိ့ တနဂၤေႏြျဂဳိဟ္မင္း ကူးေျပာင္း၀င္ လာျခင္းျဖစ္သည္။
ကူးေျပာင္းေသာရာသီအိမ္ အေလ်ာက္ သၾကၤန္ေရ တုိ့ျဖင့္ ၾကဳိဆုိ ပက္ဖ်န္းၾကျခင္းျဖင့္ ေရွးအေခၚ "ေရဖ်န္း သဘင္"ျဖစ္ေပၚ လာခ့ဲပါသည္။
ေရွးျမန္မာမင္းမ်ားလက္ထက္က ေရဖ်န္းသဘင္ကုိ နံနက္ ႏွင့္ ညေနအခ်ိန္မ်ားတြင္ သာ က်င္းပေစခ့ဲသည္။
ေငြဖလားတြင္ ေရၾကည္ေရေအး သုိ့မဟုတ္အေမြးန့ံသာ ထုံရည္မ်ားကုုိ အျပည့္ျဖည့္၍ သေျပခက္ျဖင့္ ယဥ္ေက်းစြာ တဦးကုိ တဦးေရပက္ျခင္း၊ ေရကစားျခင္းျပဳခ့ဲၾက သည္။
ဆရာေမာင္ထင္ ကမူ ဂြမ္းဆြတ္၍ ေရေလာင္း ၾကသည္ဟု ဆုိထားေပ၏။
"သၾကၤန္ေရက္ဖ်န္းျခင္းသည္ ေလးနက္မြန္ျမတ္ေသာ အဓိပၸါယ္ရွိသည္။
ေရသည္ ေမတၱာ ဓာတ္ကုိ တင္စားသည္။
ေရကစားၾကသည္မွာ ' ေရလုိေအး၍ ပန္းလုိလန္းပါေစ'ဟူေသာ ေမတၱာဓာတ္ျဖင့္ ကစားျခင္း ျဖစ္သည္။
ေရွးက ဤအနက္ အဓိပၸါယ္ကုိ ၀ိေသသ ထူးေစျခင္းငွါ "ထုံသင္းန့ံသာ၊ ေရသီတာ၀ယ္၊ စမၸာကရမက္၊ ပန္းေပါင္းဖက္ေသာ" အေမႊးအၾကဳိင္တုိ့ကုိ ဖလားတြင္ ထည့္၍ ဂြမ္းဆြတ္ျပီးလွ်င္ ေရေလာင္းၾကသည္။ "
(ဆရာေမာင္ထင္)
ယေန့ေခတ္တြင္ သၾကၤန္ေရေလာင္းျခင္းကို ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာ အတြက္ အေရးပါ ေသာပြဲေတာ္ တခု ျဖစ္ေလဟန္ ေဟာေျပာလာ သည္ကုိ ေတြ့ရ၏။
"သၾကၤန္ေရထိလွ်င္ ျပဳထား သမွ် အကုသုိလ္ေတြ ကင္းစင္သြားေၾကာင္း " အေမရိကန္ႏုိင္ငံ၊ ျမိဳ့ေတာ္ တခုရွိ ျမန္မာဗုဒၶ ဘာသာအသင္း၏ ဥကၠ႒ အျဖစ္တာ၀န္ ယူထားသူ ဆရာ၀န္ တဦးက အဂၤလိပ္ဘာသာျဖင့္ေဟာ ေျပာသည္ကုိ စိတ္ပ်က္ဖြယ္ ၾကားနာရဖူး၏။
အမွန္အားျဖင့္ သၾကၤန္ပြဲသည္ ေထရ၀ါဒဗုဒၶဘာ သာႏွင့္ ပတ္သက္ ဆက္ႏြယ္ျခင္း အလ်ဥ္းမရွိပါေခ်--------။
သၾကၤန္ပြဲလူစည္ကား ေရးအတြက္ ဗုဒၶဘာသာကုိ ခုတုံးလုပ္ အလြဲအသုံးခ် တာမ်ဳိး မလုပ္သင့္ေၾကာင္း သတိျပဳသင့္ ေပသည္။
ျမန္မာသမုိင္းတြင္ ပုဂံဘုရင္ နရသီဟပေတ့ ေခၚ တရုတ္ေျပး မင္း လက္ထက္ ေအဒီ၁၃ ရာစုတြင္ က်င္းပခ့ဲေသာ ေရဖ်န္းသဘင္မွာ ေရွးအက်ဆုံး ျဖစ္သလုိ အၾကမ္း တမ္းဆုံး ပဲြလည္း ျဖစ္ခ့ဲ၏။
ပုဂံဘုရင္နရသီဟပေတ့သည္ တရုတ္ဆြန္မင္းဆက္ဘုရင္တုိ့၏ ဟန္က်ဳိးနန္းေတာ္ တည္ေဆာက္ပုံႏွင့္ ေရခ်ဳိးကန္စီစဥ္ထားပုံကုိ အလြန္သေဘာက်သည္။
အခ်ိန္မေရြး ေရသ ဘင္ပြဲဆင္ႏြဲႏိုင္ရန္ စက္ေတာ္ေခၚရာ ခန္းမေဆာင္မွ ဧရာ၀တီျမစ္ ကမ္းပါးရွိ ေရခ်ဳိးကန္အထိ တုိက္ရုိက္ သြား ေရာက္ ႏုိင္သည့္ လုံျခဳံေရး ဥမင္တံတုိင္းကုိ တည္ေဆာက္ ေစသည္။
ရွင္ဘုရင္ ျမဳိ့ျပင္ ထြက္ေၾကာင္း လူသူေလးပါးတုိ့အၾကား သတင္း မေပါက္ၾကား ေစရန္ ရည္ရြယ္ျပီး တည္ ေဆာက္ျခင္း ျဖစ္သည္။
ေနအပူျပင္းဆုံးအခ်ိန္ တန္ခူးလတြင္ ပုဂံဘုရင္သည္ ေရသဘင္ပြဲကို မိဖုရား၊ ေမာင္းမမိ ႆံ အမ်ဳိးသမီး ပရိသတ္မ်ား ႏွင့္သာ တေပ်ာ္တပါး ဆင္ႏႊဲေလသည္။
ဘုရင္သည္ သူအလြန္ခ်စ္ ျမတ္ႏုိးေသာ မိဖုရားေစာလုံကုိ က်ီစယ္လုိေသာေၾကာင့္ မိဖုရား၏ ဦးေခါင္းပါ မက်န္တကုိယ္လုံး ရႊဲရႊဲစုိ ေအာင္ ေရပက္ေစသည္။
ေရပက္ၾကမ္းေသာ ဘုရင္ကုိ မိဖုရားစိတ္ခုသည့္အတြက္ ပြဲေတာ္စာတြင္ အဆိပ္ထည့္ကာ လုပ္ၾကံေသာ္လည္း ကံေကာင္း ေထာက္မျပီး ပြဲေတာ္မတည္မီ အစာတြင္ အဆိပ္ ထည့္ထားေၾကာင္း ဘုရင္သိသြားသည္။
လုပ္ၾကံသူမိဖုရားေစာလုံကုိ ဘုရင္ က ေသဒဏ္ေပးသည္။
ဤသုိ့ျဖင့္ ပုဂံဘုရင္၏ ရႊင္ျမဴးဖြယ္ ေရသဘင္ ပြဲသည္ ၀မ္းနည္း ပူေဆြး ဖြယ္ျဖစ္ရပ္ႏွင့္ နိဂုံးခ်ဳပ္ ခ့ဲရသည္။
ပုဂံဘုရင္သည္ မိဖုရားေစာလုံေသဆုံးျပီးေနာက္ပုိင္း ေနာင္တရကာ စိတ္ဓာတ္ေခ်ာက္ ျခားျပီး "ေစာလုံ လာလွည့္၊ ေစာလုံ ေစာင့္ခလွဲ့၊ ေစာလုံကုိ က်ဳပ္ေတာင္းပန္ရမယ္"ဟု မၾကာခဏ ျမည္တမ္း ေယာင္ယမ္း သည္ဟူ၏။
"က်ီစားသန္၍ ရန္မ်ား"ခ့ဲရသည့္ ပုဂံဘုရင္ႏွင့္မိဖုရားေစာလုံျဖစ္ရပ္ကုိ ပမာျပဳ၍ ေရက စားေသာအခါ တဦးႏွင့္တဦး အလြန္အကၽြံ ေျပာင္ေလွာင္က်ီစယ္ျခင္းမျပဳလုပ္ရန္၊ ယဥ္ေက်း သိမ္ေမြ့စြာ ေရကစားၾကရန္ လူၾကီးမိဘမ်ားက သတိေပးဆုံးမၾကေလသည္။
သၾကၤန္တြက္ရုိးက်မ္းမ်ားအလုိ သၾကၤန္အခါအတြင္း မျပဳလုပ္ဘဲ ေရွာင္သင့္သည္မ်ား ကုိ သၾကၤန္စာမ်ား၌ ေအာက္ပါအတုိင္း ေဖာ္ျပ ထားၾကေလသည္--------။
(၁) ငုိေၾကြးျခင္း၊ ပူေဆြးျခင္း။
(၂) လိင္ဆက္ဆံျခင္း။
(၃) သူတပါးအသက္သတ္ျဖတ္ျခင္း။
(၄) အရက္၊ မူးယစ္ေဆး၀ါး သုံးစြဲျခင္း။
(၅) စိတ္ဆုိးျခင္း၊ ခုိက္ရန္ျဖစ္ျခင္း။
(၆) ေသြးေဖာက္၊ ေသြးထုတ္ျခင္း။
(၇) ဆီလိမ္း၊ ေဆးလိမ္းျခင္း။
(၈) သစ္ပင္ခုတ္ျဖတ္ျခင္း၊ ထင္းခုတ္ျခင္း။
(၉) ကုန္ပစၥည္း၀ယ္ယူသုိေလွာင္ျခင္း။
(၁၀) ကုန္ပစၥည္းေရာင္းခ်ျခင္း၊ ဆုိင္ထြက္ျခင္း။
သၾကၤန္ပြဲသည္ ေထရ၀ါဒဗုဒၶဘာသာဆုိင္ရာပြဲေတာ္မဟုတ္ေသာ္လည္း ရုံးပိတ္ရက္မ်ား ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ဒါန၊ သီလ၊ ဘာ၀နာ အလုပ္မ်ားကုိ ေဆာင္ထားရမည့္အရာအေနျဖင့္ သက္ ဆုိင္ရာဘာသာ၀င္မ်ား ျပဳလုပ္ၾကေပသည္။ "အခြင့္သာခုိက္ လု့ံလ စုိက္" သည့္အေနျဖင့္ေဆာင္ သင့္သည္ကုိ ေဆာင္၊ ေရွာင္သင့္သည္ကုိ ေရွာင္၍ ဗုဒၶ၏ မဂၤလာ တရားေတာ္ ႏွင့္အညီ ျမန္မာ ႏွစ္သစ္ဦးကုိ ၾကဳိဆုိေလ့ ျပဳျမဲျဖစ္ပါသည္။
ယခင္ႏွင့္ ယခုျမန္မာ့ရုိးရာ မဟာသၾကၤန္၏ "အေရြ့"ကား အလြန္ျမန္ ဆန္ေၾကာင္း သၾကၤန္ အေၾကာင္း ေလ့လာရင္း ေတြ့ျမင္ရပါ သည္။
ေခတ္ေရစီးေၾကာင္းကား အရွိန္ျပင္းျပင္း စီးဆင္းေနသည္။
မူလသၾကၤန္၏သေကၤတ၊ နိမိတ္ပုံတုိ့သည္ ယခုအခါ ေရစီးေၾကာင္းထဲ ဘယ္ ေလာက္ ေမ်ာပါစီးဆင္း သြားခ့ဲျပီလဲ၊ ဘယ္ေလာက္ က်န္ေနေသးသလဲ ဟုေလ့လာမိသေလာက္ ေစ့ငုဆန္းစစ္ေနမိပါသည္။
No comments:
Post a Comment