Latest News

Friday, June 16, 2017

တိုင္းရင္းသား လူမ်ိဳး ၁၃၅ မ်ိဳး ဘယ္လိုသတ္မွတ္ခဲ့သလဲ

တိုင္းရင္းသား လူမ်ိဳး ၁၃၅ မ်ိဳး ဘယ္လိုသတ္မွတ္ခဲ့သလဲ

ျမန္မာအစိုးရ၊ တပ္မေတာ္ ႏွင့္ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္အဖြဲ႕အစည္းမ်ားၾကားတြင္ ဆက္လက္ ေဆာင္႐ြက္ေနေသာ ၿငိမ္ခ်မ္းေရး ညွိႏွိုင္းေဆြးေႏြးမႈမ်ားထဲမွ အဓိက က်ေသာ အခ်က္တခုမွာ နယ္စပ္ေဒသမ်ားတြင္ မည္မွ်အထိ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ ခ်ဳပ္ခြင့္ ေပးသင့္သည္ ဆိုျခင္း ႏွင့္ တိုင္းရင္းသား လူမ်ိဳးစု အမ်ိဳးမ်ိဳးကို မည္ကဲ့သို႔ လုပ္ပိုင္ခြင့္ အာဏာခြဲေဝ ေပးသင့္သည္ ဆိုသည့္ ကိစၥမ်ား ႏွင့္ သက္ဆိုင္ေနပါသည္။

ၿပီးခဲ့သည့္ ေ႐ြးေကာက္ပြဲႏွင့္ ဒီမိုကေရစီသို႔ တပိုင္းတစ အသြင္ကူးေျပာင္းမႈ ရွိေသာ္လည္း တပ္မေတာ္က ျမန္မာနိုင္ငံတြင္ အာဏာအရွိဆုံး အဖြဲ႕အစည္းအျဖစ္ ဆက္လက္ရွိေနသည္။ တပ္မေတာ္ေခါင္းေဆာင္ အဆက္ဆက္က တပ္မေတာ္၏ ဖိႏွိပ္မႈမ်ား ႏွင့္ ပတ္သက္၍ ကာလရွည္ၾကာစြာ တိုင္းရင္းသား လူနည္းစုမ်ား၏ နစ္နာဆုံးရႈံးမႈမ်ားကို အေလးအနက္မထားဘဲ ျငင္းဆန္ခဲ့ ပိတ္ပင္ခဲ့ၾကသည္။ တုန႔္ျပန္မႈ မရွိျခင္းက လက္နက္ကိုင္ ပဋိပကၡကို အဖန္ဖန္ျဖစ္ေစခဲ့သည္။

ထိုအျမင္မ်ားက ျမန္မာေခါင္းေဆာင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ႏွင့္ သူက ဆက္လက္ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ေနေသာ ၂၁ ရာစု ပင္လုံ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ညီလာခံအထိ ေရာက္လာခဲ့သည္။ ေမလ ၂၄ ရက္ေန႕ ပင္လုံညီလာခံ ဖြင့္ပြဲ တြင္ ကာကြယ္ေရး ဦးစီးခ်ဳပ္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္မႉးႀကီး မင္းေအာင္လွိုင္က တိုင္းရင္းသား ညီအစ္ကိုေမာင္ႏွမမ်ားအၾကားတြင္ ႏွစ္ေပါင္း မ်ားစြာျဖစ္ပြားခဲ့ ေသာ အထင္အျမင္လြဲမွားမႈ၊ နားလည္မႈ လြဲမွားမႈမ်ား ႏွင့္ ထိုလြဲမွားမႈမ်ားမွ ျဖစ္ေပၚလာေသာ လက္နက္ကိုင္ ပဋိပကၡ မ်ားကို အၿပီးတိုင္ဖယ္ရန္ လိုအပ္ေၾကာင္း ေျပာၾကားခဲ့သည္။

သိုု႔ေသာ္လည္း တပ္မေတာ္အေနျဖင့္ ကိုလိုနီအုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွ လြတ္လပ္ေရးရရွိျခင္းႏွင့္အတူ ျမန္မာနိုင္ငံက အေမြဆက္ခံခဲ့ရေသာ ျပႆနာ အမ်ားအျပားကို နားလည္သေဘာေပါက္ရမည္ ျဖစ္သည္။ ကိုလိုနီ ၿဗိတိသွ်တို႔သည္ ၁၉ ရာစု သူတို႔ ေရာက္မလာမီအခ်ိန္ကတည္းက တူညီမႈနည္းပါးေသာ သို႔မဟုတ္ ပဋိပကၡတြင္ အျမစ္တြယ္ေနေသာ ျပည္သူမ်ားကို ပရမ္းပတာ ေပါင္းစည္းခဲ့သည္။ ထိုကဲ့သို႔ ရာစုႏွစ္ႏွင့္ ခ်ီ၍ ရွိခဲ့ေသာ လူမ်ိဳးေရးအရ တင္းမာမႈမ်ားကို ေသြးခြဲအုပ္ခ်ဳပ္သည့္ ပုံစံျဖင့္ ၿဗိတိသွ်တို႔က အျမတ္ထုတ္ခဲ့သည္။

ေနာက္ပိုင္းတြင္ ျမန္မာ့တပ္မေတာ္ကလည္း ဗဟိုခ်ဳပ္ကိုင္မႈ အလြန္မ်ားသည့္ နိုင္ငံေရးစနစ္တခုတြင္ ဗမာတိုင္းရင္းသားမ်ားက အုပ္ခ်ဳပ္သည့္ အေျခအေနကို ထိန္းသိမ္းထားနိုင္ရန္ အဆိုပါ နည္းဗ်ဴဟာကိုပင္ က်င့္ သုံးခဲ့သည္။ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္ အမ်ိဳးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးတြင္ အျပစ္ျမင္တတ္သည့္ ခ်ဥ္းကပ္မႈကို ျမန္မာနိုင္ငံသည္ “တိုင္းရင္းသား လူမ်ိဳး ၁၃၅ မ်ိဳး” မွီတင္းေနထိုင္သည့္ ေနရာဆိုသည့္ တပ္မေတာ္၏ တရားဝင္ ေျပာဆိုခ်က္တြင္ ရွင္းရွင္းလင္းလင္း ျမင္ရပါသည္။

သို႔ေသာ္လည္း တပ္မေတာ္က ဆိုလိုသည့္ “လူမ်ိဳး” ဟု ဆိုသည္မွာ မရွင္းလင္းပါ။ တပ္မေတာ္မွ ေျပာေရးဆိုခြင့္ရွိသူ အခ်ိဳ႕ အခိုင္အမာေျပာၾကားခဲ့ေသာ တိုင္းရင္းသား ၁၃၅ မ်ိဳး၏ တရားဝင္စာရင္းကို ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ သန္းေခါင္စာရင္းတြင္ ေဖာ္ျပထားသည္။ သို႔ေသာ္ ၿဗိတိသွ် အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအတြင္း ေနာက္ဆုံး ေကာက္ယူခဲ့ေသာ သန္းေခါင္စာရင္း ျဖစ္သည့္ ၁၉၃၁ ခုႏွစ္ အိႏၵိယ သန္းေခါင္စာရင္းတြင္ တ႐ုတ္ႏွင့္ အိႏၵိယ ႏြယ္ဖြားမ်ား အပါအဝင္ စာရင္းသြင္းထားေသာ တိုင္းရင္းသား လူမ်ိဳးစု ၂၀ ထက္ မပိုပါ။

ကြဲျပားျခားနားသည့္ နိုင္ငံသားအမ်ိဳးမ်ိဳးျဖင့္ ကြဲျပားျခားနားစြာ ဖြင့္ဆိုထားၿပီး အခ်ိဳ႕ေသာ လူမ်ိဳးစုတို႔၏ အခြင့္အေရးကို ထိခိုက္နစ္နာေစသည့္ ၁၉၈၂ ခုႏွစ္ နိုင္ငံသား ဥပေဒကလည္း တိုင္းရင္းသား လူမ်ိဳးစု ၁၃၅ မ်ိဳး ရွိေၾကာင္း အတိအလင္း ေျပာဆိုထားျခင္း မရွိပါ။ ျမန္မာနိုင္ငံ၏ လက္ရွိ နယ္နိမိတ္အတြင္းတြင္ တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးစုတခုက မည္မွ်ၾကာေအာင္ အေျခခ်ေနထိုင္ခဲ့သည္ ဆိုသည္ကို မူတည္၍ နိုင္ငံသား အဆင့္အတန္းအမ်ိဳးမ်ိဳးကိုသာ အေသးစိတ္ ေဖာ္ျပထားသည္။

၁၉၈၂ နိုင္ငံသား ဥပေဒတြင္ ကခ်င္၊ ကယား၊ ကရင္၊ ခ်င္း၊ ဗမာ၊ မြန္၊ ရခိုင္၊ ရွမ္း ကဲ့သို႔ေသာ တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးစုမ်ားႏွင့္ ျမန္မာနိုင္ငံအတြင္း ၁၈၂၄-၁၈၂၆ ခုႏွစ္ အဂၤလိပ္-ျမန္မာ စစ္ပြဲမတိုင္မီက ျမန္မာနိုင္ငံတြင္ အေျခခ်ေနထိုင္ခဲ့ေသာ အျခားလူမ်ိဳးမ်ားကို ျမန္မာနိုင္ငံသား ျဖစ္သူမ်ားဟု သတ္မွတ္သည္။ ဥပေဒတြင္ ပထမဆုံး ေရာက္ရွိရမည့္အခ်ိန္ကို ေဖာ္ျပ ထားျခင္း မရွိပါ။ စစ္ပြဲၿပီးမွ ေရာက္ရွိလာသည့္ အျခားသူမ်ားကို ဧည့္နိုင္ငံသား သို႔မဟုတ္ နိုင္ငံသားျပဳခြင့္ရသူ အျဖစ္ သတ္မွတ္နိုင္ေၾကာင္း ၁၉၈၂ နိုင္ငံသား ဥပေဒက ဆိုသည္။

တိုင္းရင္းသား ၁၃၅ မ်ိဳးဆိုသည့္ သေဘာတရားက ေရွ႕တန္းသို႔ ေရာက္လာခဲ့သည္မွာ နိုင္ငံေတာ္ ၿငိမ္ဝပ္ပိျပားေရး အဖြဲ႕ (နဝတ) အမည္ရသည့္ စစ္အစိုးရ လက္ထက္ ၁၉၉၀ ႏွစ္မ်ား အေစာပိုင္းတြင္ ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္လည္း အဆိုပါ တိုင္းရင္း သား လူမ်ိဳးအမည္ အေသးစိတ္ကို ထိုစဥ္က အတိအက် သတ္မွတ္ေဖာ္ျပျခင္း မရွိခဲ့ပါ။

ျမန္မာအေရးကြၽမ္းက်င္သူ Martin Smith က သူ၏ စာတမ္းတခု ျဖစ္ေသာ ““Ethnic Groups in Burma: Development, Democracy and Human Rights” တြင္ နဝတ က တိုင္းရင္းသား လူမ်ိဳး ၁၃၅ မ်ိဳးရွိသည္ဟု ရည္ၫႊန္း ခဲ့ေသာ္လည္း ယုံၾကည္လက္ခံနိုင္ေလာက္သည့္ အခ်က္အလက္ သို႔မဟုတ္ အမည္စာရင္းကို ထုတ္ျပန္ခဲ့ျခင္း မရွိေၾကာင္း ၁၉၉၄ ခုႏွစ္က ေရးသားခဲ့သည္။

တိုင္းရင္းသား ၁၃၅ မ်ိဳးႏွင့္ ပတ္သက္၍ အေစာဆုံး ကိုးကားေဖာ္ျပခဲ့ျခင္းမ်ားထဲမွ တခုမွာ ထိုစဥ္က အစိုးရအာေဘာ္ ျဖစ္သည့္ လုပ္သား ျပည္သူ႕ေန႕စဥ္ သတင္းစာတြင္ ၁၉၉၁ ခုႏွစ္ ၾသဂုတ္လ ၇ ရက္ေန႕က “တပ္မေတာ္အရာရွိႀကီးတဦး” ကေလာင္ အမည္ျဖင့္ ေရးသားခဲ့ေသာ ေဆာင္းပါးျဖစ္သည္။“ျမန္မာနိုင္ငံတြင္ တိုင္းရင္းသား လူမ်ိဳး ၁၃၅ မ်ိဳး မွီတင္း ေနထိုင္သည္ဆိုသည့္ အခ်က္က အေျခခံဥပေဒ မူၾကမ္းတခု ေရးဆြဲရာတြင္ လူမ်ိဳးႀကီး အယူအဆကို အေျခမခံနိုင္ရန္ ကာကြယ္ထားသည္” ဟု အဆိုပါ ေဆာင္းပါးတြင္ ေဖာ္ျပထားသည္။

ထိုေဆာင္းပါးတြင္ အတိအလင္း ေဖာ္ျပထားျခင္း မရွိေသာ္လည္း ေနာက္ကြယ္တြင္ရွိေနသည့္ အယူအဆမွာ အဓိက တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးစုမ်ား အေနျဖင့္ လူမ်ိဳးႀကီးဟု သတ္မွတ္ျခင္းႏွင့္ လူမ်ိဳးႀကီးမ်ားႏွင့္ ေဆြးေႏြးညွိႏွိုင္းရျခင္းမ်ားမွ ေရွာင္ရွားနိုင္ရန္ ေသးငယ္သည့္ လူမ်ိဳးစုငယ္ အဖြဲ႕ခြဲမ်ား အျဖစ္ ခြဲျခားသင့္ေၾကာင္း ျဖစ္သည္။ အတိအက်ဆိဳရေသာ္ ခ်င္း၊ ကခ်င္၊ ကရင္၊ မြန္၊ ရခိုင္ ႏွင့္ ရွမ္း တိုင္းရင္းသားမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။

ပထမဆုံးေသာ တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳး ၁၃၅ ခုတရားဝင္ စာရင္းကို ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ အမ်ိဳးသား သန္းေခါင္စာရင္း မေကာက္ယူမီ အခ်ိန္တြင္ ထုတ္ျပန္ခဲ့သည္။ ထိုစာရင္းတြင္ ကြဲျပားေသာ တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳး ကခ်င္ျပည္နယ္တြင္ ၁၂ ခု၊ ကယားျပည္ နယ္တြင္ ၉ ခု၊ ကရင္ျပည္နယ္တြင္ ၁၁ ခု၊ ခ်င္းျပည္နယ္တြင္ ၅၃ ခု၊ ဗမာတိုင္းရင္းသား အုပ္စုတြင္ ၉ ခု၊ မြန္ျပည္နယ္တြင္ တခု၊ ရခိုင္ျပည္နယ္တြင္ ၇ ခုႏွင့္ ရွမ္းျပည္နယ္တြင္ ၃၃ ခုရွိေၾကာင္း ေဖာ္ျပထားသည္။

အမ်ိဳးအစားခြဲျခားသတ္မွတ္မႈမ်ား အားလုံးနီးပါးတြင္ လူမ်ိဳးစု သတ္မွတ္ခ်က္က မရွင္းမလင္း ျဖစ္ေနသည္။ ရွမ္းျပည္နယ္ မွ စာရင္းကို ဥပမာ အျဖစ္ျပရလွ်င္ “တိုင္းလုံ” သို႔မဟုတ္ “ရွမ္းႀကီး” က စာရင္းတြင္ ၂ ခါထပ္ေနသည္။ တိုင္းလုံ ဟု ေဖာ္ျပ ၿပီးမွ ေနာက္တေနရာတြင္ ရွမ္းႀကီးဟု ပါေနသည္။ ထိုအမည္ ၂ ခုမွာ ရွမ္းအဓိပၸါယ္အရ အတူတူပင္ ျဖစ္သည္။

ကခ်င္ျပည္နယ္တြင္လည္း “ခခူ” ကို သီးျခားလူမ်ိဳးစု တခုအေနျဖင့္ ေဖာ္ျပထားသည္။ အမွန္တကယ္ အားျဖင့္ ခခူ ဆိုသည္ မွာ ျမစ္ညာ(ျမစ္အထက္ပိုင္း)တြင္ ေနသူမ်ားကို ရည္ၫႊန္းျခင္း ျဖစ္သည္။ နိုင္ငံ၏ အဓိက ပင္မျဖစ္ေသာ ဧရာဝတီျမစ္ကို ျဖစ္ေပၚေစခဲ့သည့္ ေမခ ႏွင့္ မလိခ ျမစ္ဆုံ၏ အထက္တြင္ ေနထိုင္ၾကသူမ်ား ျဖစ္သည္။ လူမ်ိဳးမဟုတ္သည့္ လူမ်ိဳးစု အဖြဲ႕ အစည္းတခု ျဖစ္သည္ “ေဂၚရီ”ကိုလည္း သီးျခားလူမ်ိဳးစု အျဖစ္ စာရင္းသြင္းထားသည္။

ခ်င္းျပည္နယ္မွ လူမ်ိဳးစု ၅၃ ခုမွာလည္း အမွန္တကယ္အားျဖင့္ ခ်င္းတိုင္းရင္းသားမ်ားၾကားတြင္ ေဒသသုံးစကား အမ်ိဳးမ်ိဳး ကြာျခားေနျခင္းသာ ျဖစ္သည္။ က်န္တိုင္းရင္းသားမ်ား စာရင္းတြင္လည္း အလားတူပင္ ညတိုင္းရင္းသား လူမ်ိဳးစုႀကီးမ်ားမွ သီးျခားလူမ်ိဳးစုမ်ား ဖန္တီးထားျခင္းမ်ား ရွိေနသည္။

တပ္မေတာ္က တိုင္းရင္းသား လူမ်ိဳးစု အေရအတြက္ကို သတ္မွတ္ရာတြင္ ဂဏန္းေဗဒင္အရ ျပဳလုပ္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္ဟု အခ်ိဳ႕က သံသယရွိၾကသည္။ နိုင္ငံေတာ္ ၿငိမ္ဝပ္ပိျပားမႈတည္ေဆာက္ေရး အဖြဲ႕က တိုင္းရင္းသား လူမ်ိဳးစု ၁၃၅ မ်ိဳး ရွိေၾကာင္း ေၾကညာခဲ့သည့္ အခ်ိန္တြင္ ေလ့လာသုံးသတ္သူအခ်ိဳ႕က ၁ ၊ ၃ ႏွင့္ ၅ ဂဏန္းမ်ားကို ေပါင္းလိုက္ပါက ကံေကာင္းေစေသာ ဂဏန္းဟု ယူဆၾကေသာ ၉ ဂဏန္း ရွိေၾကာင္း မွတ္ခ်က္ျပဳခဲ့ၾကသည္။

ယခင္ စစ္အစိုးရလက္ထက္က အဓိကက်သည့္ ဆုံးျဖတ္ခ်က္မ်ားကို ဂဏန္းမ်ား ေပါင္းလဒ္ ၉ ရသည့္ ေန႕မ်ားတြင္ မ်ားေသာ အားျဖင့္ လုပ္ ေဆာင္ေလ့ရွိခဲ့သည္။ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္က စက္တင္ဘာလ ၁၈ ရက္ေန႕ တြင္ စစ္တပ္ အာဏာသိမ္းယူ ခဲ့သည္။ ဒီမိုကေရစီေခါင္းေဆာင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကို ၁၉၈၉ ခု ဇူလိုင္လ ၁၈ ရက္ေန႕တြင္ ေနအိမ္ အက်ယ္ခ်ဳပ္ ခ် ထားခဲ့သည္။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္၏ ပါတီက အနိုင္ရရွိခဲ့ေသာ ၁၉၉၀ ေ႐ြးေကာက္ပြဲကို ေမလ ၂၇ ရက္ေန႕တြင္ ျပဳလုပ္ ခဲ့သည္။ ျမန္မာနိုင္ငံတြင္ ၄၅ က်ပ္တန္ ႏွင့္ ၉၀ တန္ ေငြစကၠဴမ်ားပင္ ရွိခဲ့သည္။

ျမန္မာနိုင္ငံကဲ့သို႔ လူမ်ိဳးစုံလင္ကြဲျပားေသာ၊ လြတ္လပ္ေရး ရသည့္ ၁၉၄၈ ခုႏွစ္ကထဲက ျပည္တြင္းစစ္ေၾကာင့္ ထိခိုက္နစ္နာ ခဲ့ရေသာ နိုင္ငံတခုတြင္ အမ်ိဳးသား ၿငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္ စည္းလုံးညီၫြတ္ေရးအတြက္ ဂဏန္းေဗဒင္ကို လမ္းၫႊန္တခု အျဖစ္ ထားျခင္းက နားလည္ရခက္ေစသည္။ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္ အမ်ိဳးသားျပန္လည္ သင့္ျမတ္ေရး အတြက္ ယခင္က ႀကိဳးပမ္းမႈမ်ား အားလုံး မည္သည့္ အတြက္ေၾကာင့္ က်ရႈံးရသည္ကို ဆင္ျခင္တြက္ဆ၍ ပိုမို လက္ေတြ႕က်ၿပီး အျဖစ္မွန္ကို အေျခခံေသာ ခ်ဥ္းကပ္မႈတခု လိုအပ္ေနပါသည္။

တိုင္းရင္းသား လူနည္းစု အဖြဲ႕အမ်ားအျပားကက ေတာင္းဆိုသလို ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုတခု ေပၚေပါက္ လာရန္ ျဖစ္ေစ၊ တိုင္းရင္းသား လူမ်ိဳးစုကြဲျပားျခင္းေၾကာင့္ တိုင္းျပည္ အစိတ္စိတ္မကြဲေစရန္ ကာကြယ္ရမည္ဟု တပ္မေတာ္က ယုံၾကည္ ထားသည့္ အတိုင္း ဗဟိုခ်ဳပ္ကိုင္မႈႀကီးမားေသာ ပုံစံကို ဆက္လက္ထိန္းသိမ္းရန္ ျဖစ္ေစ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ေဆြးေႏြးပြဲတြင္ အကယ္၍ အဆိုျပဳထားသည့္ တိုင္းရင္းသားစု တခုတိုင္းကို ကိုယ္စားျပဳသည့္ ကိုယ္စားလွယ္ေနရာ ၁၃၅ ခု အထိရွိေနခဲ့ လွ်င္ ျပႆနာက ျမန္ျမန္ဆန္ဆန္ ေျပလည္သြားနိုင္လိမ့္မည္ မဟုတ္ပါ။

( Asia Times ပါ ဘာေတးလင့္တနာ၏ A question of race in Myanmar ေဆာင္းပါးကို ဘာသာျပန္ဆိုသည္)

ဧရာ၀တီ

No comments:

Post a Comment