Latest News

Thursday, December 29, 2016

ဒါန

ဒါန


စြန္႔ၾကဲေပးကမ္း လွဴဒါန္းမႈဟူသမွ်ကို “ဒါန” လုိ႔ေခၚပါတယ္။

ဒါနက ႏွစ္မ်ဳိးရွိပါတယ္။ ပထမတစ္မ်ဳိးက “၀ဋနိႆိတဒါန” လူ႔စည္းစိမ္ နတ္စည္းစိမ္ကို ရည္မွန္းၿပီး သံသရာအဆက္ဆက္ ဘ၀အဆက္ဆက္ ခံစားလိုတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔ ေပးလွဴတဲ့ဒါနျဖစ္ၿပီး ဒုတိယတစ္မ်ဳိးကေတာ့ “၀ိ၀ဋနိႆိတဒါန” နိဗၺာန္ကိုလိုခ်င္လို႔ ဆင္းရဲဒုကၡအားလံုး ႐ုပ္သိမ္းခ်ဳပ္ၿငိမ္းခ်င္လို႔ လွဴ ဒါန္းတဲ့ဒါန ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီေနရာမွာ ဒါနနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး သိမွတ္သင့္တဲ့ အခ်က္ကေတာ့ ေပးကမ္းလွဴဒါန္းတဲ့ ဆြမ္း၊ သကၤန္း၊ ေက်ာင္း၊ ေဆးစတဲ့ ပစၥည္းေလးပါးတို႔အား “၀တၳဳဒါန” မွ်သာျဖစ္လို႔ အက်ဳိးမေပးႏိုင္ၾကဘဲ ကိုယ္တြင္းက ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ စိတ္ေစတနာ “ေစတနာဒါန” ကသာလွ်င္ အက်ဳိးေပးႏိုင္ၾကတယ္ ဆိုတာပါပဲ။ ဆိုလိုတာက ၀တၳဳပစၥည္းတို႔ဟာ လွဴဒါန္းသူရဲ႕စိတ္မွာ ေစတနာ ျဖစ္ေပၚလာဖုိ႔ အာ႐ံုယူတဲ့ သေဘာမွ်သာပါပဲ။ ဒါေၾကာင့္လည္း ေစတနာ သဒၶါတရား ထက္သန္လွ်င္ “ေညာင္ေစ့ေလာက္ လွဴေသာ္လည္း ေညာင္ပင္ႀကီးေလာက္ ရတယ္” လို႔ဆိုၾကေပတာေပါ့၊ ဒါေပမဲ့ လူ႔စိတ္ရဲ႕သေဘာက ပစၥည္းနည္းနည္းနဲ႔ လွဴ ဒါန္းရတာထက္ ပစၥည္းမ်ားမ်ား ႀကီးႀကီးက်ယ္က်ယ္နဲ႔ လွဴဒါန္းရတဲ့အခါ ႀကိဳးစားအားထုတ္မႈကလည္း ပိုတာမို႔ ေစတနာကလည္း ပိုၿပီးထက္သန္တတ္ပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ ေစတနာကလည္း သံုးမ်ဳိးျဖစ္ေပၚပါတယ္။ “ပုဗၺ” “မုဥၥ” “အပရ” ဆိုတဲ့ေစတနာသံုးမ်ဳိးပါ။

“ပုဗၺေစတနာ” ဆိုတာကေတာ့ မလွဴမီ ေရွ႕အဖို႔မွာျဖစ္တဲ့ ေစတနာပါ။ “မုဥၥေစတနာ” ဆိုတာကေတာ့ လွဴခဲ့၊ လွဴခိုက္မွာျဖစ္ေပၚတဲ့ ေစတနာျဖစ္ၿပီး “အပရေစတနာ” ကေတာ့ လွဴဒါန္းၿပီးတဲ့ေနာက္မွာ ျဖစ္ေပၚတဲ့ေစတနာပါ။ ဒီေစတနာသံုးမ်ဳိး ျပည့္စံုမွလည္း အက်ဳိးေပးက ျပည့္စံုတတ္ၿပီး ဒီအထဲက ေစတနာတစ္မ်ဳိးမ်ဳိး ခ်ဳိ႕ယြင္းခဲ့ရင္လည္း အက်ဳိးေပး မျပည့္စံုတတ္တာကို သတိထားဖို႔ လုိပါလိမ့္မယ္။ ဘယ္လုိပဲျဖစ္ျဖစ္ ဒါနနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ အက်ဳိးေပးကေတာ့ “အခုမရ ေနာက္ရ” ဆိုသလို အက်ဳိးေပးမွာကေတာ့ အေသအခ်ာပါပဲ။ ဒီလိုေျပာရတာကလည္း လွဴဒါန္းတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြအေနနဲ႔ လွဴတယ္ဆို အက်ဳိးေပးက ခ်က္ခ်င္းရမွ သေဘာက်တတ္ၾကလို႔ပါပဲ။ ဒီလို “ဒိ႒ဓမၼ” ခ်က္ခ်င္းအက်ဳိးေပးဖို႔ ဆိုတာကေတာ့ အဂၤါေလးပါးနဲ႔ ျပည့္စံုဖုိ႔လိုပါတယ္။

(၁) ၀တၳဳသမၸဒါ = အလွဴခံပုဂၢိဳလ္တို႔ဟာ ပေစၥကဗုဒၶါ၊ ရဟႏၲာ (ဒါမွမဟုတ္) အနာဂါမ္ အစရွိတဲ့ ျမင့္ျမတ္တဲ့သူေတြ ျဖစ္ဖို႔လိုပါတယ္။

(၂) ပစၥယသမၸဒါ = ေပးကမ္းလွဴဒါန္းတဲ့ ၀တၳဳပစၥည္းဟာ တရားသျဖင့္ ရွာေဖြလို႔ရထားတဲ့ စင္ၾကယ္တဲ့ ၀တၳဳပစၥည္းျဖစ္ဖို႔ လိုပါတယ္။

(၃) ေစတနာသမၸဒါ = ပုဗၺေစတနာ၊ မုဥၥေစတနာ၊ အပရေစတနာ အစရိွတဲ့ ေစတနာသံုးတန္ ျပ႒ာန္းတဲ့ စိတ္ရိွဖို႔လိုပါတယ္။

(၄) ဂုဏတိေရကသမၸဒါ = အလွဴခံပုဂၢိဳလ္ျဖစ္သူတို႔ဟာ နိေရာဓသမာပတ္မွ ထေတာ္မူေသာအခါ ျဖစ္ဖို႔လိုပါတယ္။ ဒီလို အဂၤါေလးပါးနဲ႔ ညီခဲ့ရင္ေတာ့ လွဴဒါန္းတဲ့အလွဴဟာ မလြဲဧကန္ ဒိ႒ဓမၼ အက်ဳိးေပးပါလိမ့္မယ္။

ဒီလိုဆိုလိုက္လို႔ က်န္တဲ့ပုဂၢိဳလ္ေတြကို မလွဴထိုက္ မလွဴရေတာ့ဘူးလားလို႔ ေမးစရာရိွပါတယ္။ အမွန္ကေတာ့ မိမိစိတ္က ေစတနာသဒၶါတရား ထက္သန္မယ္သာဆို မည္သည့္ပုဂၢိဳလ္ကိုမဆို ေပးလွဴျခင္းဟာ အက်ဳိးတစ္စံုတစ္ရာ ရႏိုင္တာခ်ည္းပါပဲ။ အလွဴခံပုဂၢိဳလ္ကလည္း (၁၄) မ်ဳိးေတာင္မွ ရိွပါတယ္ အဲဒီ (၁၄) မ်ဳိးထဲမွာ သီလမရိွတဲ့ ပုဂၢိဳလ္နဲ႔ တိရစၦာန္မ်ားကို ေပးကမ္းစြန္႔ၾကဲရင္ေတာင္မွ ဒါနေျမာက္တယ္လို႔ ဆိုထားတာမို႔ အလွဴခံပုဂၢိဳလ္ရယ္လို႔ သတ္သတ္မွတ္မွတ္ ထားမေနဘဲ လိုအပ္တဲ့သူ မွန္သမွ်ကို ေစတနာျဖဴျဖဴနဲ႔ ေပးလွဴတတ္ၾကဖို႔သာ လိုပါတယ္။

ဒီလိုစြန္႔ၾကဲေပးကမ္း လွဴဒါန္းၾကတဲ့ အလွဴရွင္ေတြမွာ ရႏုိင္တဲ့ အက်ဳိးတရားကေတာ့ ငါးပါးရိွပါတယ္။ အဲဒါေတြကေတာ့-

(၁) လူမ်ားစြာတို႔က ခ်စ္ခင္ျမတ္ႏိုးျခင္း။

(၂) သူေတာ္ေကာင္းတို႔က ခ်ဥ္းကပ္ျခင္း။

(၃) အလွဴရွင္ရဲ႕ ေကာင္းသတင္း ေက်ာ္ေစာျခင္း။

(၄) ပရိသတ္အမ်ဳိးမ်ဳိးတို႔၏အလယ္သို႔ ရဲရဲ၀ံ့၀ံ့ မ်က္ႏွာရႊင္ပ်စြာျဖင့္ ၀င္ႏုိင္ျခင္း။

(၅) ေသလြန္ေသာအခါ ေကာင္းရာသုဂတိသို႔ ေရာက္ရျခင္း

ဆိုတဲ့ အက်ဳိးတရားငါးပါးပါ။ ဒီေနရာမွာ မိမိလွဴဒါန္းေပးကမ္းတဲ့ ပစၥည္း၊ ၀တၳဳအေပၚမွာ မူတည္ၿပီး ရႏုိင္တဲ့ အက်ဳိးတရားေတြကိုလည္း သိထားဖို႔လိုပါလိမ့္မယ္။ ဒါေတြကေတာ့ -

(၁) အစားအစာကို ေပးလွဴျခင္းဟာ ခြန္အားကို ေပးလွဴရာေရာက္ပါတယ္။ (ဒါေၾကာင့္ အစားအစာကို ေပးလွဴျခင္းျဖင့္ မိမိမွာလည္း အစာေရစာ ငတ္မြတ္ျခင္း ေဘးကင္းၿပီး ျဖစ္ေလရာဘ၀မွာ ခြန္အားဗလနဲ႔ ျပည့္စံုႏိုင္ပါလိမ့္မယ္)

(၂) အ၀တ္အထည္ပုဆိုး၊ သကၤန္းတို႔ကို ေပးလွဴျခင္းဟာ အဆင္းကိုေပးလွဴရာ ေရာက္ပါတယ္ (ဒီအလွဴရဲ႕ အက်ဳိးေၾကာင့္ မိမိမွာအ၀တ္၊ ပုဆိုး အစရိွသျဖင့္ ျပည့္စံုၿပီး ျဖစ္ေလရာရာ ဘ၀မွာ အဆင္းလွျခင္း အက်ဳိးကို ခံစားရပါလိမ့္မယ္)

(၃) ယာဥ္၊ ရထားအစရိွသည္တို႔ကို ေပးလွဴ ျခင္းဟာ ခ်မ္းသာကို ေပးလွဴရာေရာက္ပါတယ္ (ဒီေခတ္သံဃာေတာ္မ်ားကို ကားလက္မွတ္၊ ရထားလက္မွတ္၊ ထီး၊ ဖိနပ္အစရိွသျဖင့္ ေပးလွဴျခင္းအျပင္ ကား၊ ရထားေပၚမွာ အားနည္းသူမ်ားကို ေတြ႕ရတဲ့အခါ ဒါမွမဟုတ္ အသက္အရြယ္ ႀကီးရင့္သူမ်ားကို ေနရာေပးျခင္းဟာလည္း ခ်မ္းသာကို ေပးလွဴရာေရာက္ပါတယ္)

(၄) လွ်ပ္စစ္မီး၊ ဆီမီး စေသာအလင္းေရာင္ကို ေပးလွဴျခင္းဟာ မ်က္စိကို ေပးလွဴရာေရာက္ပါတယ္။ (ဘ၀ဆက္တိုက္ မ်က္စိအလင္းေရာင္ကို ရႏုိင္ပါလိမ့္မယ္)

(၅) ဇရပ္၊ တန္ေဆာင္း၊ ေက်ာင္းတို႔ကို လွဴ ဒါန္းျခင္းဟာ အလံုးစုံကို ေပးလွဴရာေရာက္ပါတယ္။

(၆) တရားေဟာေျပာျပသျခင္း၊ တရားစာအုပ္ လွဴဒါန္းျခင္း၊ တရားနာျခင္းတို႔ဟာ နိဗၺာန္ကို ေပးလွဴရာေရာက္တယ္လို႔ “သံယုတၱပါဠိေတာ္၊ သဂါထာ၀ဂၢ၊ ေဒ၀တာသံယုတ္” မွာေဖာ္ျပထားပါတယ္။

လွဴဒါန္းတဲ့ ပုဂၢိဳလ္အေနနဲ႔လည္း လွဴ ဒါန္းတဲ့အခါ တစ္ဦးတစ္ေယာက္၊ သံဃာတစ္ပါး၊ ႏွစ္ပါး၊ သံုးပါးအစရိွသျဖင့္ ပုဂၢိဳလ္ကိုသာ ရည္မွန္းၿပီး လွဴဒါန္းမယ္ဆိုရင္ေတာ့ ဒီလိုဒါနမ်ဳိးကို “ပုဂၢလိကဒါန” လို႔ေခၚၿပီး လက္ရိွ သက္ရိွထင္ရွား ရိွေနေတာ္မူၾကတဲ့ သံဃာအေပါင္းနဲ႔တကြ ပရိနိဗၺာန္စံေတာ္မူၾကကုန္ေသာ ဘုရားရွင္အေပါင္းနဲ႔ ရဟႏၲာျမတ္အေပါင္းကိုပါ ရည္မွန္းၿပီး လွဴဒါန္းမယ္ဆိုရင္ေတာ့ ပုဂိၢဳလ္ကို မရည္မွန္းဘဲ သံဃာအေပါင္းကို ရည္မွန္းၿပီး လွဴဒါန္းတာျဖစ္လို႔ “သံဃိကဒါန” လို႔ေခၚပါတယ္။ အက်ဳိးေပးကလည္း ပိုၿပီးထက္သန္တတ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း ေတာင္ၿမိဳ႕ မဟာဂႏၶာ႐ံု ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး “အရွင္ဇနကာဘိ၀ံသ” က “သာသနာေတာ္ ႀကီးပြားေရးကို ေျမာ္ေတြးၾကေသာ အမ်ဳိးေကာင္းသား၊ အမ်ဳိးေကာင္းသမီးတို႔သည္ လွဴဒါန္းေတာ့မည္ဟု ျပင္ဆင္ေသာအခါ ငါ့ဘုန္းႀကီး၊ ငါ့ဦးပဥၥင္း အစြဲကို ပယ္ရွား၍ “သံဃႆေဒမိ၊ သံဃႆေဒမိ” “သံဃာအားလွဴပါ၏။ သံဃာအားလွဴပါ၏” ဟုႏႈတ္ကလည္း ရြတ္၊ စိတ္ကလည္း ညြတ္ပါေစ။ ဤသို႔လွဴႏိုင္လွ်င္ ေန႔စဥ္ဆြမ္းေလာင္းရာ၌လည္း သံဃိကဒါန ျဖစ္လာႏိုင္ပါသည္” လို႔လွဴတတ္ေအာင္ ဆံုးမေတာ္မူခဲ့တာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

အခ်ဳပ္ဆိုရေသာ္ စိတ္ေစတနာ ျဖဴျဖဴ စင္စင္ႏွင့္ စြန္႔ၾကဲေပးကမ္း လွဴဒါန္းမႈဟူသမွ် “ဒါန” ျဖစ္ႏုိင္ၿပီး ဒါနရဲ႕အက်ဳိးေၾကာင့္ မိမိမွာလည္း ေကာင္းက်ဳိးခ်မ္းသာ တစ္စံုတစ္ရာ မုခ်ရႏိုင္လိမ့္မယ္ဆိုတာကို ယံုယံုၾကည္ၾကည္နဲ႔ ျပဳႏုိင္ၾကေစခ်င္ပါတယ္။ ဧကန္မုခ် အက်ဳိးရမယ္လို႔လည္း သူေတာ္ေကာင္းႀကီးမ်ားက ဆိုခဲ့ပါတယ္။


Sources; ဘစံေကာက္ Eleven Media Group

No comments:

Post a Comment