မပုပ္ခႏၶာ ရဟႏၱာ
ေမာင္သာ(ေရွးေဟာင္းသုေတသန)
အဂၤပူသည္ ဧရာ၀တီတိုင္းေဒသႀကီးအတြင္း၊ ဟသၤာတ ခရိုင္အတြင္းရွိ ၿမိဳ႕ငယ္ေလးျဖစ္သည္။ထို႕အတူပင္ ျမန္မာ့သမိုင္းတြင္ ထင္ရွားခဲ့ သည့္ ဘုရင့္ေနာင္ေက်ာ္ထင္ေနာ္ရထာ အႏိုင္ရရွိခဲ့သည့္ မြန္ဘုရင္ သုရွင္တကာရြတ္ပိ တပ္ဆုတ္ခဲ့ၿပီး ကြယ္ လြန္ခဲ့သည့္ အရပ္ လည္းျဖစ္ေပသည္။
သုရွင္တကာရြတ္ပိကို စစ္သူရဲေက်ာ္ထင္ေနာ္ရထာစစ္ဆင္ခဲ့သည့္ အလြန္ ထင္ရွားေသာေနာင္ရိုးတိုက္ပြဲ ႏွင့္ ဆက္စပ္ခဲ့ ေသာ မြန္မင္းတစ္ပါးဟု သိရွိထားၾကသည္။သုရွင္တကာရြတ္ပိသည္ ေတာင္ငူဘုရင္ တပင္ေရႊထီး၏ ရာဇ ပရိယာယ္ အတြင္း ေထာင္ေခ်ာက္မိကာ မိမိ၏ လက္ရုံး ဗညားေလာႏွင့္ ဗညားက်န္းတို႕ကို ဖယ္ရွား သတ္ျဖတ္ခဲ့သျဖင့္ စစ္ကို ေအာင္ႏိုင္ရန္ မစီမံႏိုင္ ေတာ့ဘဲ ျပည္သို႕ထြက္ေျပးခဲ့ရၿပီးေနာက္ အဂၤပူတြင္ ကြယ္လြန္ခဲ့ေသာ မြန္မင္းတစ္ပါးျဖစ္သည္။
အဂၤပူသည္ ဟသၤာတၿမိဳ႕မွ ၂၄ မိုင္ကြာေ၀းသည္။ၿမိဳ႕ေပၚရပ္ကြက္ သုံးခုသာရွိ သည့္ ၿမိဳ႕ငယ္တစ္ခုျဖစ္ေသာ္လည္း သမိုင္း ၀င္ ေရႊဆံေတာ္ ေစတီေတာ္ျမတ္တည္ရွိရာၿမိဳ႕၊မြန္မင္းသုရွင္တကာရြတ္ပိ ကြယ္လြန္ခဲ့သည့္ ၿမိဳ႕၊ ပ်ံလြန္ခဲ့သည္မွစ၍ ယေန႕တိုင္ မပုပ္မသိုးေသာ ခႏၶာကိုယ္ၾကြင္းက်န္ေနသည့္ အရွင္သူျမတ္ ေလးပါးတို႕၏ ရုပ္ခႏၶာမ်ားကိုယေန႕တိုင္ ဖူးျမင္ႏိုင္သည့္ ၿမိဳ႕၊ ျမန္မာ ႏိုင္ငံ ဗုဒၶသာသနာေတာ္တြင္ ဒြါရဂိုဏ္း စတင္တည္ေထာင္ခဲ့ရာၿမိဳ႕၊ဂ၀ံၿမိဳ႕ ေဟာင္းတစ္ခုကို ေတြ႕ရွိထားသည့္ ၿမိဳ႕တစ္ၿမိဳ႕အျဖစ္ ထင္ ရွားသည္။
အဂၤပူၿမိဳ႕မွ သမိုင္း၀င္ ေရႊဆံေတာ္ျမတ္ ေဂါပက အဖြဲ႕ဥကၠ႒ ဦးသိန္းမင္းႏွင့္ ေဆာင္းပါးရွင္ ေဒၚခ်ိဳေမာ္တို႕၏ ဖိတ္ၾကားခ်က္ အရ အဂၤပူၿမိဳ႕သို႕ ကၽြန္ေတာ္ ေရာက္ရွိခဲ့ပါသည္။အဂၤပူသို႕ေရာက္ရွိေနခိုက္ သူရွင္တကာရြတ္ပိ၏ အုတ္ဂူႏွင့္ အကြ ေနရာ အေတာ္ မ်ားမ်ားသို႕ လိုက္လံပို႕ေဆာင္ေပးခဲ့ပါသည္။ယင္းတို႕အနက္ အဂၤပူၿမိဳ႕တြင္ တည္ရွိေနသည့္ ပ်ံလြန္ေတာ္မူခ်ိန္မွစ၍ ယေန႕တိုင္ မပုပ္ မသိုး ရုပ္ခႏၶာ ၾကြင္းက်န္ေနသည့္ အရွင္သူျမတ္မ်ားအား ကၽြန္ေတာ္ အထူးစိတ္၀င္စားမိခဲ့ပါသည္။
ထို႕ေၾကာင့္လည္း အဂၤပူသို႕ေရာက္ရွိခိုက္ ထိုဆရာေတာ္ႀကီးေလးပါး၏ ရုပ္အေလာင္းမ်ားကို ေဒသခံမ်ားလိုက္ပါလ်က္ ကၽြန္ေတာ္သြား ေရာက္ ဖူးေမွ်ာ္ခဲ့ပါ သည္။
ရန္ကုန္အဂၤပူ ကားလမ္းေပၚရွိ ကန္ဆည္အမည္ရွိ ေက်းရြာေလးသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ထင္ရွားေက်ာ္ၾကားေသာ ရြာတစ္ရြာ မဟုတ္ေသာ္လည္း ထူးျခားေသာ ေက်းရြာတစ္ရြာဟုကား ဆိုႏိုင္ေပသည္။
ရန္ကုန္မွလာလွ်င္ အဂၤပူသို႕မေရာက္မီသုံးမိုင္အလိုတြင္ ပန္းတင္ေက်းရြာအုပ္စု၊ကန္ဆည္ရြာတည္ရွိသည္။ အဂၤပူ ၿမိဳ႕၏ ေျမာက္ဘက္ ရန္ကုန္အဂၤပူ ကတၱရာလမ္းမႀကီး၏ ေဘးတြင္ရွိသည့္ ကန္ဆည္သည္ စိုက္ပ်ိဳးေရးလုပ္ငန္းမ်ားျဖင့္ အသက္ ေမြးၾက သည့္ ေတာင္သူလယ္သမားမ်ားေနထိုင္သည့္ ေက်းရြာငယ္တစ္ရြာမွ်သာ ျဖစ္ေသာ္လည္း သဘာ၀ကို ဆန္႕က်င္လ်က္ ေသ ဆုံးၿပီး သည့္တိုင္ မပုပ္မသိုးၾကြင္းက်န္ေနသည့္ ဆရာေတာ္တစ္ပါး၏ ရုပ္ကလပ္ေတာ္ရွိေနသည့္အတြက္ ထူးျခားသည္ဟု ဆိုရျခင္း ျဖစ္ေပ သည္။
ေလာက၌ ရွိရွိသမွ်ေသာ သက္ရွိသတၱ၀ါတို႕၏ ရုပ္ခႏၶာမ်ားသည္ ကြယ္လြန္ခ်ိန္မွစ၍ တစ္စတစ္စ ပုပ္သိုးပ်က္စီးၾကရၿပီး ေနာက္ဆုံးတြင္အရိုးႏွင့္သြားမ်ားသာက်န္ရွိၿမဲျဖစ္သည္။သို႕ေသာ္လည္း ကြယ္လြန္ခ်ိန္မွစ၍ ရုပ္အေလာင္းအား ဓာတုေဗဒေဆးမ်ား စိမ္ထားျခင္း၊ ထိုးထားျခင္းစသည့္ မည္သည့္ ျပဳျပင္မႈတစ္စုံတစ္ရာမွ မျပဳလုပ္ဘဲ မပုပ္မသိုးက်န္ရွိေနသည့္ လူသားခႏၶာမ်ားကို သိပၸံ ပညာကမည္သို႕ယူဆ သုံးသပ္မည္ကို မသိရွိေသာ္လည္း ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာအလိုအရ အာသေ၀ါတရားေလးပါး ကုန္ခမ္းသည့္ ရဟႏၱာပုဂၢိဳလ္မ်ား၏ ရုပ္ခႏၶာမ်ားသည္ ယင္းပုဂၢိဳလ္မ်ားက မကြယ္လြန္မီအဓိ႒ာန္မႈျပဳခဲ့ပါက မပုပ္မသိုးၾကြင္းက်န္ေနေလ့ရွိသည္ဟု မွတ္သားခဲ့ဖူးပါသည္။
မာန္လည္ ဆရာေတာ္၊စြန္းလြန္းဆရာေတာ္၊ စမ္းက် ဆရာေတာ္၊ ကုံလုံ ဆရာေတာ္၊အာလိန္ငါးဆင့္ ဆရာေတာ္ စသည္ျဖင့္ ပ်ံလြန္ေတာ္မူခ်ိန္မွစ၍ွ ယခုအခ်ိန္အထိ ပကတိ ရုပ္ခႏၶာအတိုင္းၾကြင္းက်န္ေနသည့္ ပုဂၢိဳလ္ထူးဆရာေတာ္အရွင္သူျမတ္မ်ား၏ ရုပ္ အေလာင္းမ်ားအား ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္း ယေန႕တိုင္ျမင္ေတြ႕ဖူးေမွ်ာ္ႏိုင္ၾကသည္။အခ်ိဳ႕ေသာႏိုင္ငံမ်ားမွ ေခါင္းေဆာင္မ်ား၏ ရုပ္ အေလာင္းမ်ားကို ေႏွာင္းလူမ်ားၾကည့္ရႈႏိုင္ရန္ ေခတ္မီနည္းပညာမ်ားျဖင့္ ေဆးထိုးေဆးစိမ္ကာ မပုပ္မသိုးမပ်က္စီးေအာင္ ျပဳလုပ္ ထားျခင္းမ်ား၊ ေဆးတကၠသိုလ္မ်ားတြင္ ဆရာ၀န္ေလာင္းမ်ား ခႏၶာေဗဒပညာရပ္ကို သင္ယူႏိုင္ရန္ ရုပ္အေလာင္းမ်ားအား ေဖာ္မယ္ လင္ ေဆးစိမ္၍ မပုပ္သိုး မပ်က္စီးရန္ စီမံထားျခင္းမ်ားရွိခဲ့ေသာ္လည္း ျမန္မာႏိုင္ငံမွ ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ား၏ ယေန႕တိုင္ မပုပ္မသိုး၊ မပ်က္မစီး ၾကြင္းက်န္ေနသည့္ ရုပ္အေလာင္းမ်ားသည္ကား မည္သည့္စီရင္မႈ တစ္ခုကိုမွ် ျပဳလုပ္ထားျခင္းမရွိဘဲ ပကတိအတိုင္း က်န္ ရွိေနသည္မွာအလြန္ အံ့ႀသဘြယ္ပင္ျဖစ္ေပသည္။
ထိုသို႕ မပုပ္သိုး မပ်က္စီးေသာ ရုပ္ခႏၶာမ်ားၾကြင္းက်န္ေနသည့္ ပုဂၢိဳလ္မ်ားအားလုံးသည္ ေထရ၀ါဒဗုဒၶဘာသာ၀င္ ရဟန္း ေတာ္မ်ားသာ ျဖစ္ႀကၿပီး လူ၀တ္ေၾကာင္မ်ားမဟုတ္သည္မွာလည္း ထူးျခားမႈတစ္ရပ္ျဖစ္သည္။ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္သာမက ထိုင္းႏိုင္ငံ ရေနာင္းခရိုင္သို႕ ကၽြန္ေတာ္ ေရာက္ရွိခဲ့စဥ္က မီးမေလာင္ဘုန္းႀကီးဟု ေခၚဆိုၾကသည့္ မပုပ္မသိုးၾကြင္းက်န္ေနသည့္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ ရဟန္းေတာ္ႀကီးတစ္ပါး၏ ရုပ္ကလပ္ေတာ္ကို ဖူးေတြ႕ခဲ့ရဖူးပါသည္။
ပုသိမ္မုံရြာ ကားလမ္းေပၚရွိ အဂၤပူၿမိဳ႕နယ္အပိုင္၊ ပိႏၷဲကြင္းရြာတြင္ ဆရာေတာ္ႀကီးသုံးပါး၏ ရုပ္ကလပ္မ်ားသည္ ယေန႕တိုင္ မပုပ္မသိုး ၾကြင္းက်န္လ်က္ရွိေနသည္။ ၁၂၇၀ ျပည့္ႏွစ္တြင္ ပ်ံလြန္ခဲ့ေသာ ပထမဆရာေတာ္ ဦးကလ်ာဏ(ေရႊေတာင္)၊၁၃၀၆ ခုႏွစ္ တြင္ပ်ံလြန္ခဲ့သည့္ ဒုတိယ ဆရာေတာ္ ဦး၀ါယမ(ဒႆေျမာင္၊ဟသၤာတ) ႏွင့္ ၁၃၁၄ ခုႏွစ္ တြင္ပ်ံလြန္ခဲ့သည့္ တတိယ ဆရာေတာ္ ဦးစႏၵ(မီးနင္း၊ ဟသၤာတ)တို႕၏ ရုပ္အေလာင္းေတာ္မ်ားကို ကၽြန္ေတာ္ ဖူးေမွ်ာ္ခဲ့ရပါသည္။ပိႏၷဲကြင္းရြာဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္း၀င္း အတြင္းရွိ စံေက်ာင္းေတာ္တစ္ခုအတြင္း ဆရာေတာ္ႀကီးသုံးပါး၏ ရုပ္အေလာင္းမ်ားကို အပူေဇာ္ခံထားရွိသည္။ဘုန္းႀကီးေက်ာင္း တစ္ေက်ာင္းတည္းတြင္ အစဥ္အဆက္ သီတင္းသုံးခဲ့ၾကေသာ ဆရာေတာ္သုံးပါးလုံးသည္ ပ်ံလြန္ေတာ္မူၾကခ်ိန္တြင္ မပုပ္မသိုးေသာ ရုပ္ခႏၶာမ်ားၾကြင္းက်န္ေနသည္မွာ အလြန္ထူးျခားလွေပသည္။ထိုဆရာေတာ္ႀကီးမ်ား၏ ရုပ္အေလာင္းေတာ္မ်ားအား ယခုအခါ တြင္ ေရႊမ်ား ခ်ထားသည္ကို ေတြ႕ ျမင္ခဲ့ရသည္။
ယခုအခါတြင္ သစ္သားေက်ာင္းေလးတစ္ခုအျဖစ္ တည္ရွိေနသည့္ ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ား သီတင္းသုံးခဲ့သည့္ ေက်ာင္းေဟာင္း ေလး ေပၚတြင္ ဆရာေတာ္ ႀကီးမ်ား စႀကၤ ံေလွ်ာက္ခဲ့သည့္ ေနရာကို ေၾကြျပားမ်ားခင္းလ်က္ ထိန္းသိမ္းထားသည္ကိုျမင္ၾကရ ေပ သည္။ လိုက္လံရွင္းျပခဲ့ေသာ ဆရာေတာ္က ေရွးေဟာင္းရုပ္ပြားေတာ္မ်ား အပူေဇာ္ခံထားသည္ကို ဓာတ္မီးျဖင့္ ထိုးျပခဲ့သည္။
ကန္ဆည္ရြာတြင္ ဖူးျမင္ခဲ့ရေသာ ဆရာေတာ္ႀကီး ဘဒၵႏၱ ဂုဏ၀ံသ၏ရုပ္အေလာင္းေတာ္ကို မွန္ေခါင္းတြင္ထည့္သြင္း အပူ ေဇာ္ခံထားရွိသည္။ အေလာင္းေတာ္ကို ေရႊခ်ထားျခင္းမရွိသျဖင့္ ေျခာက္ေနေသာမူလအသားအေရအတိုင္း ဖူးေမွ်ာ္ခဲ့ရသည့္အျပင္ ေမးဖ်ားတြင္ ေပါက္ေနသည့္ အျဖဴေရာင္ မုတ္ဆိတ္ေမြးမ်ားကိုပင္ ျမင္ေတြ႕ခဲ့ရသည္။
လြန္ခဲ့ေသာ ငါးႏွစ္၊ ၂၀၁၀ ျပည့္ႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလ ငါးရက္တြင္ ဆရာေတာ္ႀကီးဘဒၵႏၱဂုဏ၀ံသ ပ်ံလြန္ခဲ့ရာ ဆရာေတာ္ ႀကီး ၏ရုပ္ကလပ္အား မီးသၿဂိဳလ္လိုသူ ႏွင့္ မသၿဂိဳလ္လိုသူမ်ားအၾကား အျငင္းပြားခဲ့ၾကသည္။ဆရာေတာ္ႀကီး၏ သီလ သမာဓိဂုဏ္ကို ယုံၾကည္ၾကသူမ်ားက ဆရာေတာ္၏ ရုပ္ကလပ္အား မီးသၿဂိဳလ္ျခင္း မျပဳလိုခဲ့ၾကပါေခ်။ဆရာေတာ္ႀကီး၏သီလသမာဓိ ဂုဏ္ကို ယုံၾကည္ၾကေသာ္လည္း အခ်ိဳ႕ ဒကာဒကာမမ်ားက မီးသၿဂၤ ိဳလ္လိုခဲ့ၾကသည္။
အျငင္းပြားမႈမ်ား ျဖစ္ပြားခဲ့သျဖင့္ ဆရာေတာ္ႀကီး၏ ရုပ္အေလာင္းကို မီးမသၿဂၤ ိဳလ္လိုသူမ်ားက ေဒသအာဏာပိုင္မ်ားထံ ဆရာေတာ္၏ ရုပ္ကလပ္အား မည္သည့္ ေဆးမွ် မစီရင္ဘဲ ၁၀ ရက္ခန္႕ထားခြင့္ျပဳပါရန္ ပန္ၾကားခဲ့ၾကသည္။အာဏာပိုင္မ်ား၏ ခြင့္ျပဳ ခ်က္ျဖင့္ ဆရာေတာ္၏ ရုပ္ကလပ္အား ဆရာေတာ္ ပ်ံလြန္ခဲ့သည့္ ကုတင္ေပၚမွာပင္ မည္သည့္ပေယာဂမွ မပါရွိေစဘဲ ၁၀ ရက္အထိ ထားရွိခဲ့ရာ ရုပ္ခႏၵာသည္ မပုပ္သိုးရုံသာမက မည္သည့္ အနံ႕မွ မထြက္၊မည္သို႕မွ်ေျပာင္းလဲလာျခင္းမရွိသည့္အတြက္ ဆရာေတာ္၏ ရုပ္အေလာင္းအားမီးသၿဂ ိဳလ္ျခင္းမျပဳရန္ဆုံးျဖတ္ခဲ့ၾကသည္ဟု ဆရာေတာ္အား ပ်ံလြန္ေတာ္မူခ်ိန္အထိအနီးကပ္ျပဳစုခဲ့ၾကေသာ ဦးၾကည္၀င္းႏွင့္ဦးစိုးသန္း ညီအစ္ကို ႏွစ္ဦးက ကၽြန္ေတာ္တို႕အား ရွင္းျပခဲ့သည္။
ဆရာေတာ္ပ်ံလြန္ၿပီးေနာက္၏ ရုပ္အေလာင္းအားစံေက်ာင္းေပၚရွိ ကုတင္ေပၚမွ ဆရာေတာ္ တရားအားထုတ္ခဲ့သည့္ ဂူ အတြင္းသို႕ေျပာင္းေရႊ႕ကာ တစ္ႏွစ္ေက်ာ္ထားရွိခဲ့ၿပီးေနာက္မွ စံေက်ာင္းေတာ္ေပၚသို႕ျပန္လည္ေျပာင္းေရႊ႕ခဲ့သည္။ ယခုအခါ တြင္ စံေက်ာင္းအသစ္ေဆာက္လုပ္ကာ ဆရာေတာ္ႀကီး၏ ရုပ္ကလပ္ေတာ္ကို အပူေဇာ္ခံထားရွိသည္။ ဆရာေတာ္ႀကီး၀တ္ရုံထားေသာ သကၤန္းေတာ္မ်ားကိုလည္း တစ္လလွ်င္တစ္ႀကိမ္ လဲလွယ္ေပးလ်က္ရွိသည္ဟု သိရွိရသည္။ သကၤန္းေတာ္ လဲလွယ္ေပးခ်ိန္တြင္ ဆရာေတာ္ႀကီး၏ ရုပ္အေလာင္းကို ဆရာေတာ္ ရုပ္ကလပ္ထားရွိရာ စံေက်ာင္းအတြင္းမွာပင္ အလွဴရွင္တစ္ဦးလွဴဒါန္းထားသည့္ ေခတ္မီ အလူမီနီယမ္ ကုတင္ေပၚသို႕ ေျပာင္းေရႊ႕ၿပီး လဲလွယ္ေပးသည္ဟု သိရွိရသည္။
ကန္ဆည္ေက်းရြာ၊ဘုရားႀကီးတိုက္ ပဓာနနာယကဆရာေတာ္ ဘဒၵ ႏၱဂုဏ၀ံသသည္ပ်ံလြန္ေတာ္မမူမီက မဟာဒြါရနိကာယ ႀသ၀ါဒ ဆရာေတာ္ႀကီးျဖစ္ၿပီး ၿမိဳ႕နယ္ သံဃနာယကအဖြဲ႕(မဟာဒြါရ) ဥကၠ႒ ဆရာေတာ္အျဖစ္လည္း တာ၀န္ယူခဲ့သည္။
ဘဒၵ ႏၱဂုဏ၀ံသေလာင္းလ်ာ ေမာင္ေက်ာ္လွအား အဂၤပူၿမိဳ႕နယ္ ၊ ပန္းတင္ေက်းရြာအုပ္စု ေဇာင္းတန္းရြာ တစ္ဘက္ကမ္း၊ ေရလဲရြာတြင္ခမည္းေတာ္ ဓာတ္ဗိေႏၵာဆရာႀကီးဦးသာေအးႏွင့္မယ္ေတာ္ေဒၚေရႊစို တို႕က ၁၂၇၃ ခုႏွစ္၊နေတာ္လဆန္း ၁၄ ရက္တြင္ ဖြားျမင္ခဲ့သည္။ေမြးခ်င္းမ်ားမရွိေသာ တစ္ဦးတည္းေသာသားျဖစ္သည္။ေမာင္ေက်ာ္လွသည္ေလာကီအတန္းပညာ ဆ႒မတန္းေအာင္ ျမင္ၿပီးေနာက္ အသက္ ၁၂ ႏွစ္ အရြယ္ ၁၂၈၅ ခုႏွစ္တြင္ သာမေဏ၀တ္ခဲ့ကာ ရွင္ဂုဏ၀ံသ ဟုဘြဲ႕အမည္တြင္ ခဲ့သည္။သက္ေတာ္ ၁၉ ႏွစ္တြင္ရဟန္းျဖစ္ေတာ္မူသည္။
ဎ၃၀၁ ခုႏွစ္အထိ ဗုဒၶစာေပမ်ားကို သင္ယူခဲ့ၿပီးေနာက္ ကန္ဆည္ရြာဘုရားႀကီးတိုက္ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းတြင္ပဓာန နာယက ဆရာေတာ္တစ္ပါးအျဖစ္ သီတင္းသုံးခဲ့သည္။ဆရာေတာ္သည္ သံဃာေတာ္မ်ား၏ တာ၀န္ႏွစ္ရပ္ျဖစ္သည့္ ဂႏၶဓူရ ႏွင့္ ၀ိပႆနာဓူရ ႏွစ္ပါးကိုသာက်င့္သုံးေဆာင္ရြက္ခဲ့သည္။စာေပပို႕ခ်ျခင္း ဟူသည့္ ဂႏၳဓူရ ႏွင့္ ၀ိပႆနာ တရားက်င့္ႀကံအားထုတ္ျခင္း ဟူသည့္ ၀ိပႆနာဓူရ ႏွစ္ပါးသည္သာ ဆရာေတာ္ႀကီး၏ နိစၥဓူ၀ တာ၀န္ျဖစ္ခဲ့သည္။
၁၃၄၇ ခုႏွစ္မွစ၍ ဓမၼာႏုဓမၼ မဟာဒြါရ ဂိုဏ္း၏ အႏုနာယက ဆရာေတာ္ႏွင့္ အဂၤပူၿမိဳ႕နယ္ သံဃနာယကအဖြဲ႕(မဟာဒြါရ) ဥကၠ႒ဆရာေတာ္ အျဖစ္လည္းေကာင္း၊၁၃၇၀ ျပည့္ႏွစ္မွစ၍ မဟာဒြါရဂိုဏ္းႀသ၀ါဒစရိယ ႏွင့္ ႏိုင္ငံေတာ္ ႀသ၀ါဒစရိယ ဆရာေတာ္ အျဖစ္လည္းေကာင္း တာ၀န္ယူ ေဆာင္ရြက္ခဲ့သည္။
ဆရာေတာ္ႀကီးသည္ သက္ေတာ္ ၁၀၀ ေရာက္ရွိလာသည္အထိ မည္သည့္ ေရာဂါေ၀ဒနာမွမျဖစ္ပြားခဲ့ဘဲ ၁၃၇၂ ခုႏွစ္ တန္ ေဆာင္မုန္းလျပည့္ေက်ာ္ ၁၄ ရက္(ခရစ္ႏွစ္ ၅၊၁၂၊၂၀၁၀)တြင္ ဘ၀ဇာတ္သိမ္းေတာ္မူခဲ့သည္။အသက္အရြယ္ႀကီးရင့္လာခ်ိန္တြင္ မိမိ အခန္းတည္းမာွပင္ သီတင္းသုံးခဲ့သည္။တပည့္ ဒကာဒကာမမ်ား လာေရာက္ဖူးေမွ်ာ္ခ်ိန္တြင္လည္း မိမိအခန္းအတြင္းတြင္သာ ေတြ႕ ဆုံေလ့ရွိၿပီး ဧည့္သည္မ်ားလာေရာက္သည့္ အခ်ိန္တိုင္း အခန္းအတြင္းမည္သူမွ် မရွိေသာ္လည္း “မဆိုင္သူေတြထြက္ၾက” ဟုေျပာ ေလ့ ရွိခဲ့ေၾကာင္း ဦးစိုးသန္းက ရွင္းျပခဲ့သည္။
ဆရာေတာ္ႀကီးသည္ ပ်ံလြန္ေတာ္ မမူမီ ႏွစ္အနည္းငယ္တြင္ လမ္းမေလွ်ာက္ႏိုင္ငေတာ့ဘဲ အခန္းအတြင္းမွာပင္ သီတင္း သုံးေနထိုင္ခဲ့သည္။
ေထရ ၀ါဒဗုဒၶ ဘာသာတြင္ အာသေ၀ါ ေလးပါးကုန္စင္ေတာ္မူေသာ ရဟႏၱာပုဂၢိဳလ္မ်ားသည္ ပရိနိဗၺာန္ျပဳလွ်င္ ေနာင္တစ္ဖန္ ပဋိသေႏၶ ျပန္လည္ေနရျခင္း မရွိေတာ့သျဖင့္ ထာ၀ရ မေသေတာ့သည့္ ပုဂၢိဳလ္မ်ားအျဖစ္သို႕ ေရာက္ရွိသြားၾကသည္။ထိုသို႕ ေနာင္ တစ္ဖန္ ပဋိသေႏၶမေနရျခင္းကိုပင္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္တို႕၏ ရည္မွန္းခ်က္ပန္းတိုင္ နိဗၺာန္ေရာက္သည္ဟုဆိုၾကျခင္းျဖစ္သည္။ နိဗၺာန္ သည္ ဘုံဌာန၊တည္ေနရာတစ္ခု မဟုတ္ဘဲ ဘ၀တစ္ဖန္ျဖစ္ပ်က္ သံသရာမွ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းသြားျခင္းကို နိဗၺာန္ေရာက္ျခင္းဟု ဆိုလိုျခင္း ပင္ျဖစ္သည္။ရဟႏၱာ အရွင္သူျမတ္မ်ားသည္ တစ္ဘ၀ နိဂုံးခ်ဳပ္ၾကၿပီးေနာက္ မည္သည့္အခါမွ မေသၾကေတာ့သကဲ့သို႕ ၾကြင္းက်န္ သည့္ ရုပ္ခႏၶာသည္လည္း အဓိဌာန ျပဳထားပါက မပုပ္မသိုး က်န္ရွိေနေၾကာင္း ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ား၏ ေဟာၾကားမႈကို နာၾကားခဲ့ ရဖူးပါသည္။ ထို႕ေၾကာင့္ ထိုရဟႏၱာပုဂၢိဳလ္ အရွင္သူျမတ္မ်ားသည္ နာမ္ခႏၶာသာမက ရုပ္ခႏၶာလည္း မေသေတာ့ပါေခ်။
ကန္ဆည္ရြာ ဘုရားႀကီးတိုက္သည္ အက်ယ္အ၀န္းဧရိယာ ေျခာက္ဧကရွိၿပီး ေက်ာင္းတိုက္အတြင္း၌ ဆရာေတာ္ သီတင္း သုံးေနထိုင္ခဲ့သည့္ ေရွးေဟာင္းသုံးထပ္ေက်ာင္းႀကီးတစ္ခုရွိသည္။ႏွစ္ကာလ ၾကာျမင့္ၿပီျဖစ္သည့္အတြက္ယင္းေက်ာင္းႀကီး သည္ အိုမင္းပ်က္စီးေနကာ အမိုးမ်ား၊ ေလွကားမ်ား မရွိေတာ့ပါေခ်။ ခ်ဳံႏြယ္ပိတ္ေပါင္းမ်ားအႀကားတြင္ရွိေနသျဖင့္ ထိုေက်ာင္းအိုႀကီး ဆီသို႕ ကၽြန္ေတာ္တို႕ အနီးကပ္ မသြားေရာက္ႏိုင္ခဲ့ဘဲ အေ၀းမွပင္ ဓာတ္ပုံမ်ားရိုက္ကူးခဲ့ရသည္။ေက်ာင္းႀကီး၀န္းက်င္တြင္ ကၽြန္း ပင္မ်ားစိုက္ ပ်ိဳးထားသည္။
ေက်ာင္းအိုႀကီးႏွင့္ မလွမ္းမကမ္းတြင္သက္တမ္း ႏွစ္ ၁၀၀ ေက်ာ္ေနၿပီျဖစ္သည့္ သစ္သား ေက်ာင္းေဆာင္ တစ္ေဆာင္ကို ေတြ႕ရွိ ခဲ့ရသည္။ ေက်ာင္းေဆာင္အတြင္း ဗုဒၶရုပ္ပြားေတာ္မ်ားကို ဖူးျမင္ခဲ့ရရာ ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၁၁၆၆ ခုႏွစ္က လွဴဒါန္းထားေသာ ရုပ္ပြားေတာ္မ်ားျဖစ္ေၾကာင္း အလွဴကမၺည္းမ်ားကို ဖတ္ရႈခဲ့ရသည္။ယင္းေရွးေဟာင္းရုပ္ပြားေတာ္မ်ားအား ဘုရားႀကီးေက်ာင္းတိုက္ က ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ထားသည္။
အခ်ိဳ႕ေသာ ေၾကးဆင္းတုေတာ္မ်ားအား မသမာသူမ်ား၏ ခိုးယသြားခဲ့ၾကသျဖင့္ က်န္ရွိေနသည့္ ေရွးေခတ္လက္ရာ ရုပ္ပြားေတာ္မ်ားကို ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ထားသည္။အခ်ိဳ႕ေသာ ရုပ္ထုမ်ားသည္လည္း ေခါင္းမ်ားက်ိဳးျပတ္ေနသည္ကို ေတြ႕ျမင္ခဲ့ရသည္။
ထူးျခားေသာ ဆရာေတာ္ႀကီးတစ္ပါး၏ ရုပ္ၾကြင္းတည္ရွိရာ ဘုရားႀကီးတိုက္အတြင္း ဆရာေတာ္ႀကီး၏ ရုပ္အေလာင္းႏွင့္ အတူ ေရွးေဟာင္း အေဆာက္အဦမ်ားကို ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ထားျခင္းသည္ အဂၤပူၿမိဳ႕ငယ္ေလး၏သမိုင္း မွတ္တမ္းတစ္စိတ္ တစ္ပိုင္းကိုပါ ထိန္းသိမ္းထားၿပီးျဖစ္ေပေတာ့သည္။
Source-ဂမၻီရ မဂၢဇင္း
Wednesday, April 6, 2016
ဟသၤာတ ခရိုင္အတြင္းရွိအဂၤပူျမိဳ ့မွ မပုပ္ခႏၶာ ရဟႏၱာ
ဟသၤာတ ခရိုင္အတြင္းရွိအဂၤပူျမိဳ ့မွ မပုပ္ခႏၶာ ရဟႏၱာ
Reviewed by timeayeyar
on
1:57 PM
Rating: 5
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment